Juli Zeh je majsterkou trileru a pritom poľahky rozvíja existenciálne témy. Aj v novom románe Pod vodou.
Nemecká prozaička Juli Zeh sa suverénne pohybuje na pomedzí žánrov a dáva im nové významy. Najnovšie sa jej to darí v knihe Pod vodou, ktorá nesie označenie triler.
Samostatná kategória
Zehová sa v doterajších prózach hrala s kriminálnymi zápletkami (Temná energia) a nebála sa ani etických otázok (Hráčsky inštinkt). Má takú silnú osobnosť a je taká angažovaná, že sa z nej stala samostatná kategória. V nemeckej literatúre možno dnes rozpoznať dva hlavné prúdy – písanie o politickej premene krajiny a analýzu vnútorného sveta dospelých, ktoré dopĺňa pop-literatúra odrážajúca súčasný svet bez intelektuálnej ambície ho skúmať.
Juli Zeh stojí mimo nich.
Vyštudovala medzinárodné právo, v doktorskej práci sa venovala európskej integrácii, žila v New Yorku, Krakove, pracovala aj na nemeckej ambasáde v Záhrebe. V úlohe pozorovateľky sa pred dvanástimi rokmi zúčastnila na voľbách v Srbsku aj v Bosne a Hercegovine.
Už debutom Orli a anjeli z roku 2001 ukázala, že aj keď bude písať o ťaživých dilemách súčasného človeka, jej knihy budú čitateľné. Až tak, že vydavatelia sa dnes vôbec neboja napísať na obálku jej knihy: toto je triler.
Opustiť Nemecko
Kulisy príbehu z jej novinky Pod vodou sú ako z katalógu nemeckej cestovky. Herečka Jola prichádza s partnerom Theom na ostrov. Chce sa pripraviť na rolu, po ktorej túži. Pobytom na ostrove ich sprevádza Sven.
Sven je právnik, ale teraz najmä inštruktor potápania. Nemecko opustil, keď odhalil mieru falše v prostredí, v ktorom chcel pôsobiť. Pôvodnú vlasť vníma iba cez solventných krajanov, ktorí ho požiadajú o služby. S podivnou dvojicou Jola-Theo zostupuje v neopréne pod hladinu, aby ich naučil spolupráci, rešpektu pred hĺbkou a schopnosti užívať si krásu skrytú pod hladinou.
Vstup na vlastné riziko
Postupne sa ocitá uprostred divnej hry. Rodí sa zvláštny vzťahový trojuholník, ktorý sa však veľmi nepodobá na ostatné z väčšiny románov. V ich vzájomnom napätí je zmyselnosť, mocenská hra, klamstvo, otvorené i skryté násilie. Nedá sa nevstúpiť do tejto hry.
A vstúpiť znamená riskovať, cesty späť sú rýchlo rozbité. Tento tlak je silnejší ako ten, čo dolieha na ľudské telo po tom, čo sa ponorí do extrémnej hĺbky. Nepomáha ani rytmické dýchanie a potápačská profesionalita.
Príbeh románu Pod vodou je zároveň čítaním o tom, ako sa stále vracia ilúzia človeka, že nájde pokoj v azyle. Azyl, a je jedno, či na ostrove s prívetivou klímou, alebo kdekoľvek inde, sa často mení na nenaplnenú túžbu. Nepomáha emigrovať ani sa ponoriť pod vodu, lebo – ak pretrváva záujem o život – treba sa vynoriť.
Juli Zeh potvrdila, že už patrí medzi kultových autorov. Pre tých, čo ju začnú čítať, je dočítanie jednej knihy začiatkom netrpezlivého čakania na ďalšiu. Zatiaľ je zrejmé, že zásoby invencie a odvahy venovať sa ľudskej existencii má stále bohaté.