O celibáte, o Stalinovi, o milencoch v rozdelenom Nemecku aj o rómskom masakri. Medzi európskymi divadelníkmi sú aj takí, čo vedia rozprávať o pohyboch v spoločnosti a práve sa chystajú na festival do Bratislavy.
Na brehu Dunaja pri Eurovei vyrástol čierny múr. Čo to má byť? Možno symbolizuje pevnosť a stabilitu okolitých budov a ich majiteľov. Alebo je to ďalšie umelecké dielo? Možno aj to, ale predovšetkým ide o symbol silných divadelných tém, ktoré prepájajú históriu a dnešok – rozdelenie, izoláciu, zábranu, predsudok, odlúčenie.
Pred pár dňami sa pri múre stretli niekoľkí dôležití divadelníci. Prišli z okolitých krajín a nechali na ňom svoje odkazy. O týždeň ich tu bude oveľa viac, začne sa festival Eurokontext.
Na mape slovenských festivalov je nový a hneď to roztočil vo veľkom štýle. Vlani zažil svoj nultý ročník, predstavili sa na ňom zahraničné súbory aj domáca scéna v žánroch opery, baletu aj činohry s takmer štyridsiatkou predstavení.
Tento rok bude prehliadka čisto činoherná, príde osem prestížnych európskych súborov z ôsmich krajín.
Ideme svojou cestou
Dramaturgia Činohry SND ponúkne v programe niekoľko vlastných inscenácií z končiacej sa „slovenskej“ sezóny: Nevestu hôľ, Bačovu ženu, Proroka Štúra, Polnočnú omšu a Mojmíra druhého. „Ideme si vlastnou cestou, preto bude pre mňa dôležité sledovať, či je pre ľudí zvonka zaujímavá,“ hovorí šéf činohry Roman Polák. Program však podľa jeho slov nebude experimentom, dôraz je na aktuálne silné inscenácie, konfliktné témy a výborné herectvo.
Festival Eurokontext sa začína 12. júna a potrvá týždeň, jeho súčasťou je už prebiehajúci Majdan – výstava fotografií Roberta Tapperta. Otvárať aj uzatvárať ho bude nemecká inscenácia.
Už na úvod sľubuje program jedno z najväčších lákadiel, vystúpenie viedenského Burgtheatra. Na pôdu SND sa vracia prvýkrát po 36 rokoch s uznávanou inscenáciou Celibát. Je to príbeh troch žien a jedného dedičného hriechu z nacistických čias.
Záver osemdňovej prehliadky má zase v rukách Štátne divadlo z Drážďan s najúspešnejšou inscenáciou roka Rozdelené nebo s príbehom o zaľúbencoch na dvoch stranách Berlínskeho múru.
Keby dobré bolo aj pôvodné
Okrem nich prídu kyjevské Národné divadlo s Majdanskými denníkmi, tbiliskí divadelníci privezú Gogoľove Bláznove zápisky, prvý raz sem zavíta aj belgické Theatre de Liege s komornou drámou Prečo Eva? Budapeštianske divadlo Katona József Színház bude v hre Cigáni sledovať tému stále nedoriešeného rómskeho masakra v Maďarsku. Varšavský Teatr Dramatyczny zase uvedie inscenáciu Mladý Stalin v réžii Slováka Ondreja Spišáka.
S novinkou Kámen mladého nemeckého dramatika Mariusa von Mayenburga o príbehoch jedného domu, novom začiatku a starých krivdách prichádza pražské Národné divadlo. „Boli by sme šťastní, keby takú hru napísal český autor. Nestalo sa tak,“ vraví dramaturgička Iva Klestilová, keďže väčšina súborov ukáže na festivale súčasnú pôvodnú tvorbu.
Uvidíme, čo u divákov naozaj zaváži.