SME

Britský moderátor cestuje vlakom ako pred sto rokmi

Michael Portillo sa riadi legendárnym Bradshawovým cestovným poriadkom z roku 1913. Dokumentárny seriál BBC porovnáva odporúčania z minulého storočia s realitou dneška. Divákom prekáža politická minulosť moderátora.

Michael Portillo, bývalý politik, dnes novinár a moderátor nakrúca pre britskú televíziu BBC dokumentárny seriál Veľké kontinentálne cesty po železnici. U nás ho vysiela Viasat History.Michael Portillo, bývalý politik, dnes novinár a moderátor nakrúca pre britskú televíziu BBC dokumentárny seriál Veľké kontinentálne cesty po železnici. U nás ho vysiela Viasat History. (Zdroj: VIASAT HISTORY)

Pozerať sa cez okno a sledovať bežiacu krajinu. Cestopis BBC Veľké kontinentálne cesty po železnici očarí leteckými zábermi na uháňajúci vlak a pobúri problematickým výberom moderátora.

Britský novinár a moderátor Michael Portillo zobral do ruky legendárny Bradshawov železničný poriadok z roku 1913 a vybral sa na cesty. Najprv precestoval Veľkú Britániu, potom sa pobral do Európy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho nastupovanie a vystupovanie z vlaku na rôznych železničných staniciach a porovnávanie minulosti s prítomnosťou sa divákom zapáčilo, televízna stanica BBC začala na jar nakrúcať už siedmu sériu. U nás ho vysiela stanica Viasat History.

SkryťVypnúť reklamu

Bradshawov sprievodca nie je obyčajný cestovný poriadok, prvýkrát vyšiel v roku 1839, pripravil ho britský kartograf a vydavateľ George Bradshaw a z pôvodných ôsmich strán sa do roku 1898 rozrástol na 946 strán.

Neobsahoval už iba príchody a odchody vlakov, Bradshaw ho postupne dopĺňal o mapy, ilustrácie, informácie o hoteloch a reštauráciách v okolí staníc a opisy pamätihodností, ktoré sa na danom meste oplatí vidieť.

Bradshaw bol pravdepodobne aj šikovný podnikateľ, v roku 1845 vydal číslo, v ktorom po strane štyridsiatej nasledovala strana 141. Označil to za neúmyselnú a nepodstatnú chybičku pri tlači, v skutočnosti išlo pravdepodobne o premyslený trik ako zvýšiť počet strán a vyzerať serióznejšie.

Jeho žlté brožúrky v istom období vychádzali pravidelne každý mesiac a stali sa mimoriadne obľúbeným čítaním. Železničná mánia vrcholila, v období od roku 1840 do 1850 postavili Briti 7200 kilometrov tratí (Slovensko má približne 3600 km), o dvadsať rokov bolo v prevádzke až 21 600 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes využíva Spojené kráľovstvo 18-tisíc kilometrov.

Vtedajší nekoordinovaný rozmach výstavby tratí spôsoboval zmätok, mnohé linky boli zdvojené, súkromní dopravcovia nespolupracovali a cestujúci sa ťažko orientovali.

Pre cestovný poriadok sa vo viktoriánskom období pozvoľna vžilo pomenovanie Bradshaw, používali ho aj železničné cestovné poriadky iných vydavateľov.

George Bradshaw zomrel v roku 1853, nakazil sa cholerou počas obchodnej cesty v Nórsku. Choroba mala rýchly priebeh, nestihol sa ani vrátiť do Anglicka. Päťdesiatdvaročného kartografa pochovali v Osle. Jeho cestovný poriadok ho prežil, vychádzal do roku 1961 a zanechal stopu aj v literatúre.

Spomína ho Conan Doyle V dobrodružstvách Sherlocka Holmesa (Údolie hrôzy, The Adventure of the Copper Beeches), Agatha Christie v príbehoch s Herculom Poirotom (Smrť vo vzduchu) či Bram Stoker v románe Dracula.

SkryťVypnúť reklamu

01-velke-kontinentalne-cesty-po-zeleznic_res.jpg
V ruke s Bradshawovým železničným poriadokom cestuje Michael Portillo po Britských ostrovoch a po Európe. FOTO: VIASAT HISTORY

Železnica otvorila ľuďom oči

Moderátor Michael Protillo nasleduje Bradshawove rady vo vydaní z roku 1913, vyberá si podľa nich hotely, kde prespí, reštaurácie, kde sa naje, a porovnáva odporúčania z minulého storočia s realitou dneška.

Súčasne rozpráva príbeh Európy roku 1913, keď bol starý kontinent pretkaný sieťou železníc tiahnucich sa od Fínska na severe až do Konštantínopolu na východe a Cádizu na západe a vlaková doprava zažívala boom.

„Okolo roku 1900 predstavovala železnica jediný spôsob prepravy. Spôsobila revolúciu vo všetkom, otvorila ľuďom oči,“ hovorí pre Eastern Daily Press Dave King, kurátor Múzea Williama Marriota, ktoré je súčasťou železničnej stanice Holt v grófstve Norfolk.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3RAV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. KVITOK® – prírodná kozmetika zo srdca východného Slovenska
  2. Slovo HAUS znamená dom, budova, firma. Je to aj domov
  3. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  4. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  5. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  8. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 571
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 569
  3. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 7 376
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 711
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 767
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 608
  7. Plátené tašky a opakované použitie 4 225
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 174
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 106 316
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 29 001
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 756
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 498
  5. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 11 212
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 11 040
  7. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 625
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 8 131
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťZatvoriť reklamu