Matej Gyárfáš: Počúvam hudbu ako z hororu

Vyštudoval psychológiu, no doktorát si urobil z filmového zvuku na VŠMU. MATEJ GYÁRFÁŠ (35)dnes prednáša o zvukovej dramaturgii a psychologických aspektoch dosahu filmovej hudby na človeka. Komponuje hudbu ku krátkym filmom, pre divadlo a trinásť rokov

MATEJ GYÁRFÁŠ je pedagóg, hudobník a zvukový umelec z Bratislavy. Po ukončení magisterského štúdia psychológie na Univerzite Komenského v Bratislave absolvoval doktorandské štúdium zvukového dizajnu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických(Zdroj: Archív M.G.)

Vyštudoval psychológiu, no doktorát si urobil z filmového zvuku na Vysokej škole múzických umení. Dnes prednáša o zvukovej dramaturgii a psychologických aspektoch dosahu filmovej hudby a zvuku na človeka. MATEJ GYÁRFÁŠ (35) komponuje hudbu ku krátkym filmom aj pre divadlo a trinásť rokov sa venuje vlastnému hudobnému projektu Phragments. Jeho hudba vychádza v Amerike, Taliansku a Izraeli.

Aký podiel má hudba na úspechu filmu alebo na celkovom výslednom tvare, ktorý vníma divák?

Ak je dobre urobená, tak pomerne zásadný, lebo hudba vo filme zodpovedá za veľkú časť emocionálnej komunikácie. A na celom procese sledovania filmu je najdôležitejšie práve emocionálne spojenie s divákom. Hudba má naň veľký dosah. Kým obraz nám dáva skôr odpovede na otázky - čo, kto a kedy - tak hudba nám dáva odpovede na otázky – aké, aká?

Hovorí o kvalite vecí, o tom, aké niečo je, aká je určitá situácia alebo ako ju postavy cítia. Na úspech filmu vplýva veľmi veľa vecí, ale ak si definujeme, že dobrý film je taký, ktorý vie zaujať svoju cieľovú skupinu, tak na tom má hudba obrovský podiel. Oveľa väčší, než jej pripisujeme. A oveľa väčší, než jej často pripisujú režiséri.

Divák si ju uvedomuje? Má si ju vôbec uvedomovať?

Divák si hudbu nemá uvedomovať takmer nikdy. Hudbu divák perfektne vníma, perfektne ju dekóduje, teda jej porozumie, no neuvedomuje si ju. Vďaka nej má režisér červenú linku priamo k divákovi, môže ním emocionálne manipulovať, a divák si to ani neuvedomuje. Hudba je na toto ideálny kanál. Keď sa pozeráte na obraz, uvedomujete si objekty, ktoré v ňom sú.

Ale hudbu nevnímate, len jej skrátka rozumiete – samozrejme, iba v kultúrnom kontexte, ktorý poznáte. Nemusíme mať žiadne teoretické znalosti o hudbe a rozumieme jej celkom prirodzene. Čiže aby bola filmová hudba efektívna, nesmiete si ju uvedomovať.

Samozrejme, závisí to vždy od dramaturgie, od konkrétnej scény alebo od toho, čo chce režisér dosiahnuť. Občas chce dosiahnuť aj to, že si hudbu máme uvedomiť. Sme povedzme v scéne zo 60. rokov a režisér nám to musí v sekunde povedať. Ak sa scéna odohráva v kaviarni, pustí skladbu, ktorá je veľmi typická pre 60. roky. Prinesie do toho filmu „šesťdesiatkovosť“.

Pri sledovaní filmu zväčša nemáme rozmýšľať, veci nám musia byť hneď jasné.

Čiže hudba nemá z filmu trčať?

Vôbec nie. Čo sa týka pozornosti, má byť v pozadí. Ja hovorím, že plní podobnú funkciu ako basgitara v populárnej hudbe. Väčšina ľudí ju nepočuje, no len čo ju odstránime, tak sa to celé rozpadne ako domček z kariet.

Niektoré filmové soundtracky si však pamätáme. Napríklad z filmov Vtedy na západe, Pulp Fiction, Trainspotting, Absolvent, Jízda.

Treba rozlišovať medzi komponovanými soundtrackmi a medzi pesničkami, ktoré sa objavia vo filme. Tie pesničky zväčša už mali svoj život predtým, volá sa to pôvodne autonómna hudba. Ide o pesničky, ktoré neboli komponované pre film, ale zväčša sa s filmom, v ktorom sa objavia, akosi spoja a slávu dosiahnu práve vďaka filmu. Keď použijeme vo filme pesničku od Beatles, určite nedosiahne slávu prostredníctvom filmu, ale prepožičia svoju slávu filmu.

No to sa väčšinou nerobí, pretože by to bolo také drahé, že by to nikto nezaplatil. Ekonomické aspekty sú tiež dôležité. V Hollywoode veľmi často hudobné vydavateľstvo aj filmovú produkčnú spoločnosť vlastní jeden majiteľ. Spadajú povedzme pod spoločnosť Warner a pre nich je žiaduce, aby podporovali svojich tvorcov.

Pred takými dvadsiatimi rokmi sa ešte dosť často stávalo, že režisérom tak trochu nanútili alebo skrátka ponúkli nových umelcov, budúce hviezdičky, ktoré museli do svojho filmu dať. Ale to nie je dobré, samozrejme. Výber hudby by mal vždy sledovať iba záujmy filmu, jeho príbehu.

Líši sa hudba k americkým a hudba k európskym filmom?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 622
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 610
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 558
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 617
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 205
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 831
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 880
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 298
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 960
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 455

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

EKONOMIKA

Posúvanie dôchodku sa nepáči odborom, štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.