SME
Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra

Matej Gyárfáš: Počúvam hudbu ako z hororu

Vyštudoval psychológiu, no doktorát si urobil z filmového zvuku na VŠMU. MATEJ GYÁRFÁŠ (35)dnes prednáša o zvukovej dramaturgii a psychologických aspektoch dosahu filmovej hudby na človeka. Komponuje hudbu ku krátkym filmom, pre divadlo a trinásť rokov

MATEJ GYÁRFÁŠ je pedagóg, hudobník a zvukový umelec z Bratislavy. Po ukončení magisterského štúdia psychológie na Univerzite Komenského v Bratislave absolvoval doktorandské štúdium zvukového dizajnu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzickýchMATEJ GYÁRFÁŠ je pedagóg, hudobník a zvukový umelec z Bratislavy. Po ukončení magisterského štúdia psychológie na Univerzite Komenského v Bratislave absolvoval doktorandské štúdium zvukového dizajnu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických(Zdroj: Archív M.G.)

Vyštudoval psychológiu, no doktorát si urobil z filmového zvuku na Vysokej škole múzických umení. Dnes prednáša o zvukovej dramaturgii a psychologických aspektoch dosahu filmovej hudby a zvuku na človeka. MATEJ GYÁRFÁŠ (35) komponuje hudbu ku krátkym filmom aj pre divadlo a trinásť rokov sa venuje vlastnému hudobnému projektu Phragments. Jeho hudba vychádza v Amerike, Taliansku a Izraeli.

Aký podiel má hudba na úspechu filmu alebo na celkovom výslednom tvare, ktorý vníma divák?

Ak je dobre urobená, tak pomerne zásadný, lebo hudba vo filme zodpovedá za veľkú časť emocionálnej komunikácie. A na celom procese sledovania filmu je najdôležitejšie práve emocionálne spojenie s divákom. Hudba má naň veľký dosah. Kým obraz nám dáva skôr odpovede na otázky - čo, kto a kedy - tak hudba nám dáva odpovede na otázky – aké, aká?

Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorí o kvalite vecí, o tom, aké niečo je, aká je určitá situácia alebo ako ju postavy cítia. Na úspech filmu vplýva veľmi veľa vecí, ale ak si definujeme, že dobrý film je taký, ktorý vie zaujať svoju cieľovú skupinu, tak na tom má hudba obrovský podiel. Oveľa väčší, než jej pripisujeme. A oveľa väčší, než jej často pripisujú režiséri.

Divák si ju uvedomuje? Má si ju vôbec uvedomovať?

Divák si hudbu nemá uvedomovať takmer nikdy. Hudbu divák perfektne vníma, perfektne ju dekóduje, teda jej porozumie, no neuvedomuje si ju. Vďaka nej má režisér červenú linku priamo k divákovi, môže ním emocionálne manipulovať, a divák si to ani neuvedomuje. Hudba je na toto ideálny kanál. Keď sa pozeráte na obraz, uvedomujete si objekty, ktoré v ňom sú.

Ale hudbu nevnímate, len jej skrátka rozumiete – samozrejme, iba v kultúrnom kontexte, ktorý poznáte. Nemusíme mať žiadne teoretické znalosti o hudbe a rozumieme jej celkom prirodzene. Čiže aby bola filmová hudba efektívna, nesmiete si ju uvedomovať.

Samozrejme, závisí to vždy od dramaturgie, od konkrétnej scény alebo od toho, čo chce režisér dosiahnuť. Občas chce dosiahnuť aj to, že si hudbu máme uvedomiť. Sme povedzme v scéne zo 60. rokov a režisér nám to musí v sekunde povedať. Ak sa scéna odohráva v kaviarni, pustí skladbu, ktorá je veľmi typická pre 60. roky. Prinesie do toho filmu „šesťdesiatkovosť“.

Pri sledovaní filmu zväčša nemáme rozmýšľať, veci nám musia byť hneď jasné.

Čiže hudba nemá z filmu trčať?

Vôbec nie. Čo sa týka pozornosti, má byť v pozadí. Ja hovorím, že plní podobnú funkciu ako basgitara v populárnej hudbe. Väčšina ľudí ju nepočuje, no len čo ju odstránime, tak sa to celé rozpadne ako domček z kariet.

Niektoré filmové soundtracky si však pamätáme. Napríklad z filmov Vtedy na západe, Pulp Fiction, Trainspotting, Absolvent, Jízda.

Treba rozlišovať medzi komponovanými soundtrackmi a medzi pesničkami, ktoré sa objavia vo filme. Tie pesničky zväčša už mali svoj život predtým, volá sa to pôvodne autonómna hudba. Ide o pesničky, ktoré neboli komponované pre film, ale zväčša sa s filmom, v ktorom sa objavia, akosi spoja a slávu dosiahnu práve vďaka filmu. Keď použijeme vo filme pesničku od Beatles, určite nedosiahne slávu prostredníctvom filmu, ale prepožičia svoju slávu filmu.

No to sa väčšinou nerobí, pretože by to bolo také drahé, že by to nikto nezaplatil. Ekonomické aspekty sú tiež dôležité. V Hollywoode veľmi často hudobné vydavateľstvo aj filmovú produkčnú spoločnosť vlastní jeden majiteľ. Spadajú povedzme pod spoločnosť Warner a pre nich je žiaduce, aby podporovali svojich tvorcov.

Pred takými dvadsiatimi rokmi sa ešte dosť často stávalo, že režisérom tak trochu nanútili alebo skrátka ponúkli nových umelcov, budúce hviezdičky, ktoré museli do svojho filmu dať. Ale to nie je dobré, samozrejme. Výber hudby by mal vždy sledovať iba záujmy filmu, jeho príbehu.

Líši sa hudba k americkým a hudba k európskym filmom?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3RHR na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3RHR na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  5. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  6. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  7. Ktorá farba je tá tvoja?
  8. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  9. ... viac ako vzdelanie
  10. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 656
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 8 801
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 8 649
  4. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 6 928
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 6 368
  6. Darujte od srdca pre rozum 5 614
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 358
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 196
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 925
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 888

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Dva roky po: Vražda presiakla aj do nášho jazyka

Slová Brucho, volavka či paparazzovanie už nikdy nebudú znieť ako pred vraždou.

Ján a Martina.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dva roky po vražde sme len na začiatku

Novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenicu zavraždili pred dvomi rokmi.

Podcast Dobré Ráno.
Českí dokumentaristi Vít Klusák a Barbora Chalupová.