SME

Slávna nemá vízia budúcnosti

Dnes má obnovenú premiéru najznámejší európsky nemý film Metropolis v pôvodnej verziiNemý film Metropolis nemeckého režiséra Fritza Langa z roku 1927, jedinečné svedectvo filmového umenia Weimarskej republiky, sa v pôvodnej, novo zrekonštruovanej podobe,


FOTO – REUTERS


dnes prvýkrát objaví na Slovensku. Na klavíri ho bude sprevádzať mníchovský špecialista na symfóniu nemých obrazov Aljoscha Zimmermann.

Mesto budúcnosti

Industrializované mesto budúcnosti ovláda boss Joh Fredersen. Jemu podlieha vrstva technokratov, ktorí zabezpečujú dokonalé fungovanie mašinérie. Pod nimi sú obyčajní robotníci, ktorí nemajú mená, sú len číslami. Vo „večnej záhrade“ sa zabávajú potomkovia vládnucej triedy. Do tejto záhrady so skupinou detí robotníkov prenikne dievča z podriadenej triedy a jej apel: „Pozrite, to sú vaši bratia,“ sa dotkne Fredersenovho syna. Dievčinu vyženú a mladý Fredersen sa vydáva ju hľadať. Pritom spoznáva tajomstvá a fascinujúce priestory mesta. Objavuje čudesné stroje, neskutočné vynálezy, roboty, katakomby, bojuje s diabolským zločincom , ktorý chce mesto zničiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Fritz Lang (1890 – 1976) bol jeden z najvýznamnejších svetových tvorcov nemého filmu. K filmárstvu sa dostal krátko po prvej svetovej vojne, keď sa nemecká kinematografia mohutne zmáhala najmä zásluhou divácky úspešných napínavých melodrám.

Poskladané negatívy

Otto Hunte, architekt filmu, sa nemal o čo oprieť. Celé mesto budúcnosti musel vymyslieť. A urobil to veľkoryso a nezabudnuteľne. Jeho návrhy sa radia k špičkovým prejavom architektonickej a filmárskej moderny. Vytvoril jednu z prvých utopických vízií, ktorá je blízka aj takým súčasným filmom, ako sú napríklad Blade Runner Ridleyho Scotta, Piaty element Luca Bessona či Michálkovej Amerike podľa Franza Kafku.

Vynikajúcu úroveň dosiahli trikové zábery. Popri stavbách v originálnej veľkosti, ktoré boli nesmierne drahé a ich výroba neobyčajne časovo náročná, sa pracovalo aj s maketami či simuláciami priestorov. Hojne sa napríklad používali zrkadlá. Nakrúcanie desaťsekundového záberu trvalo niekedy až osem dní, počas ktorých vzniklo až 2100 jednotlivých filmových políčok!

SkryťVypnúť reklamu

Nečudo, že tento na vtedajšie pomery veľmi dlhý, vyše dvojhodinový film, megalomanský projekt nemeckého filmového priemyslu, nepriniesol očakávaný finančný efekt. Producent sa ho krátko po uvedení rozhodol radikálne zostrihať, poprehadzovať zábery a prekrútiť režisérov zámer. Až po mnohých rokoch sa z iniciatívy nadácie s menom iného slávneho nemeckého režiséra tých čias, Friedricha Wilhelma Murnaua, podarilo vypátrať väčšinu stratených originálnych negatívov a Metropolis znova poskladať do takmer pôvodnej podoby.

Pravda fantázie

Dva roky trvala expertom nákladná podrobná rekonštrukcia. Digitálne spracovanie zvýšilo aj optickú kvalitu filmu, takže je dnes porovnateľná s premiérovou kópiou. Nová, rekonštruovaná verzia bola prvý raz premietnutá v roku 2001 na Berlínskom filmovom festivale. A mimoriadne úsilie ocenilo aj UNESCO – zrekonštruovanú verziu zaradilo ako prvý film do svojho registra Pamäť sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Kostýmová výtvarníčka filmu, Aenne Willkomm, ktorá chcela podľa vlastného vyjadrenia pre Metropolis vytvoriť módu roku 2000 v polovici dvadsiatych rokov, hľadala len vo svojej predstavivosti. Kostýmy bohatých majú podľa jej návrhov byť drahocenné a pompézne, zároveň však nedivadelné, nerevuálne. Od nich sa líšia chladné „techno“ odevy robotníkov a robotov. „Ktovie, či ľudia z roku 2000 budú nosiť také šaty? Možno jedného dňa uvidia film Metropolis a užasnú nad pravdou fantázie,“ napísala Aenne Willkomm.

Ak teda chcete žasnúť, stretnutie s Metropolisom a Aljoschom Zimmermannom z iniciatívy nemeckého kultúrneho inštitútu Goethe Institut Inter Nationes bude dnes o 16.30 h v bratislavskom kine Tatra.

ANNA GRUSKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 503
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 392
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 832
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 061
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 771
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 301
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 238
  8. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 018
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 593
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 155
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 633
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 229
  5. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 893
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 195
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 105
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 933
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu