SME

Popieral hudobnú teóriu, ale vytvoril jazyk pre ďalšie generácie hudobníkov

Ornette Coleman z texaského Forth Worthu bol v hre na saxofón samoukom. Prispôsobil si žáner, pretože nerozumel harmónii.

Ornette Coleman.Ornette Coleman. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom z tlačového vydania.

Texasan Ornette Coleman (9.3.1930 – 11.6.2015) začal hrať na svojom prvom altovom saxofóne v puberte. Snažil sa pochopiť základné princípy harmónie a rozdiely medzi jednotlivými nástrojmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nešlo mu to a vďaka tomu sa stal jedným z priekopníkov džezovej improvizácie, ktorá sa riadi len tonálnym centrom v útrobách hudobníkovho srdca.

Prínos jeho génia do všeobecnej teórie džezu spočíval práve v tom, že popieral akékoľvek pravidlá. V období medzi neskorými 50. rokmi a skorými 60. rokmi minulého storočia odpútal džezovú hudbu od tyranie rytmom a harmóniou.

SkryťVypnúť reklamu

Vytvoril akýsi univerzálny jazyk pre ďalšie generácie hudobníkov v tomto žánri, v ktorom vznikali zdanlivo jednoduché melódie. Bolo to svojím spôsobom džezovo-bluesové pesničkárstvo.

Sokrates černošskej hudby

Coleman nebral svoju hudobnú vášeň na ľahkú váhu, vnímal ju ako filozofiu. Snažil sa dostať ku koreňu vecí a kompletne si ich pretvoriť. Počas štúdia na hudobnej strednej škole I. M. Terrella, ktorá sa považuje za liaheň moderných amerických džezmenov, dostal od matky svoj prvý altový saxofón.

Mal problémy s rozlišovaním harmónie medzi nástrojmi. Nedokázal pochopiť, že tóniny medzi klavírom a týmto nástrojom sú rozdielne. Podľa neho mal každý hudobník vlastné tonálne centrum. Súhru týchto centier pomenoval ako „jednohlas“, pričom stále bral do úvahy harmóniu vznikajúcu z navzájom rôznych tónin, čo popieralo všeobecnú hudobnú teóriu.

SkryťVypnúť reklamu

Putoval naprieč texaskými skupinami, kde sa učil hrať na altovom, neskôr aj na tenorovom saxofóne len podľa sluchu. V pokračovaní svojej hudobníckej púte sa podľa vzoru ďalšieho džezového inovátora Charlieho Parkera začal venovať novovznikajúcemu štýlu bebop.

Jeho základ spočíva v rýchlom tempe, inštrumentálnej virtuozite a improvizácii s harmóniou. Neskôr ho využil aj na svojich prvých albumoch, z ktorých The Shape of Jazz to Come, Change of the Century a This Is Our Music považuje hudobná obec za jedny z najvýznamnejších v tomto žánri.

Rozpad kapely, vzrast free džezu

Prelom v Colemanovej kariére prišiel koncom 50. rokov, keď sa mu podarilo prvé vystúpenie v New Yorku. Z dvojtýždňového angažmánu vo Five Spot Café na Manhattane sa stal dva a polmesačný. Novinári ho s obľubou navštevovali a začali sa pýtať skúsených jazzových hudobníkov na to, čo si myslia o brilantnom nováčikovi. V odpovedi sa väčšinou zhodli na tom, že bol veľmi sľubným talentom.

SkryťVypnúť reklamu

Po rozpade pôvodnej kapely si v roku 1962 Coleman založil trio pozostávajúce z Davida Izenzona na base a Charlesa Moffetta na bicích, pri jednom kúsku aj na sláčikoch. Prenajali si Town Hall v New Yorku a vytvorili si priestor, kde mohli hrať. Hoci týmto začala jeho verejná angažovanosť v rámci džezovej hudby, na istý čas sa stiahol a separoval od nastupujúcej vlny free džezu.

Vrátil sa vo veľkej sile - napísal koncertné piesne pod názvom Skies of America, vydával albumy a vypracoval sa na etablovaného hudobníka so svojským štýlom. Počas toho niekoľkokrát menil zostavy svojich kapiel, čo sa však nikdy nepodpísalo na jeho zvuku.

Od svojho Artist House labelu, ktorý vznikol v roku 1977, si až o 30 rokov neskôr založil vydavateľstvo Sound Grammar. V tom istom roku dostal za hudbu aj Pulitzerovu cenu a zlatý gramofón Grammy za celoživotný prínos hudbe. Posledný raz sa obecenstvu ukázal v júni 2014 počas koncertnej pocty v Brooklyne, ktorú organizoval jeho syn.

SkryťVypnúť reklamu

„Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré zažívam, je: Nemusíš umrieť, aby si zabil a nemusíš zabiť, aby si umrel. Neexistuje vec, ktorá nie je v tvare života, pretože život je večný s ľuďmi alebo bez, takže sme vďační, že sme tu v tomto momente,“ povedal pri preberaní ceny Grammy.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 828
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 772
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 735
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 391
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 266
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 738
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 279
  8. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 1 991
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jason Momoa, Emma Myers, Danielle Brooks a Sebastian Hansen v Minecraft vo Filme.

Vypočujte si tipy na filmové novinky v podcaste Vertigo.


a 3 ďalší 1
Riaditeľ Lúčnice Pavol Pilař.

Miesto Lúčnice je v spoločnosti silné, myslí si.


13
Herec Kristián Baran ako telocvikár v seriáli Sľub.

S postavou telocvikára v seriáli Sľub má skoro všetko spoločné.


Jana Labajová, Marián Mitaš a Liv Bielovič v seriáli Lásky v Istanbule.

Seriál Vina odhalí nový prípad, Ranč vystriedajú Lásky v Istanbule.


  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 961
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 70 559
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 537
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 26 893
  5. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 678
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 018
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 032
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 563
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu