SME
Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra

Burgtheater sľuboval poetický jazyk a výnimočné obrazy. Nebol to planý sľub.

Neexistujú tí zlí, ale my schopní čohokoľvek, hovorí Elisabeth Orth o inscenácii Celibát.

Elisabeth Orth (vľavo) v inscenácii Celibát.Elisabeth Orth (vľavo) v inscenácii Celibát.(Zdroj: GEORG SOULEK)

Festival Eurokontext.sk začal dvoma rafinovanými predstavenia, ktoré negovali hranice reality.

Ak inscenácia Celibát viedenského Burgtheateru sľubovala poetický jazyk a výnimočné divadelné obrazy, nebol to planý sľub. Text Ewalda Palmetshofera bol básňou, ktorá prehliadala zákony gramatiky či formálnej logiky.

Všetky zdanlivo zbytočné podrobností v konečnom dôsledku zapadli do obrazu, ktorý sme si však museli v hlave sami poskladať Autor dobre vedel, že naša myseľ pracuje bez predsudkov, že medzi realitou, spomienkami či predstavami nevytvára žiadne prísne hranice.

Článok pokračuje pod video reklamou

Žiadne tézy ani frázy

Nemocnica sa takto kedykoľvek môže stať väzením, bežný dom antickým divadlom. Zvláštnej inscenácii dávalo korunu herectvo hlavnej predstaviteľky Elisabeth Orth.

Táto takmer osemdesiatročná dáma ukázala pochopenie pre postupy mladých divadelníkov, vážila si ich záujem o ťažké témy, nesnažila sa ich vôbec poučovať o tom, čo si z danej doby sama pamätala.

Na scéne dokázala byť raz tvrdohlavou starenou, občas vrahyňou inokedy zas milujúcou, trochu zmätenou babičkou. Žiadne tézy ani frázy, nulový herecký afekt, stopercentná autenticita.

Na diskusii po predstavení spomenula, že sa do ženy, ktorá pred koncom vojny udala vojaka, vedela vcítiť až podozrivo ľahko, svojou postavou si odpovedala predovšetkým na vlastné otázky. Neboli tam žiadni „oni“, „tí zlí“, ale my všetci, schopní čohokoľvek.

sm-0615-018f-precoeva.rw_res.jpg
Pohľad cez "štvrtú stenu" v belgickej inscenácii Prečo Eva. Foto - Fréderic Destat

Adam je na svete sám

Sobotňajšie predstavenie belgického súboru Ubick Group bolo z absolútne opačnej strany inštitucionálneho spektra. Podieľala sa na ňom kolektívne pätica mladých ľudí, z ktorých si žiadny neukradol post režiséra, aj preto vznikala dlho a komplikovanie. Niektorá scéna sa začala odvíjať z útržku dialógu, pre ďalšou bol inšpiráciou zvláštne svietenie či nejaký zvuk. Všetky divadelné prvky boli rovnako dôležité a rovnako precízne preverené.

Hrdina inscenácie Prečo Eva Adam Krassovski je na svete sám, takmer ako jeho biblický predchodca. Žije vo svojej hlave, ak potrebuje vzrušenie z jeho monotónneho života, musí si ho vymyslieť. Jeho vízie sú raz kafkovské inokedy skôr bergmanovské.

Hyperrealistická obývačka, v ktorej žije, je plná fetišov, podrobne zdokumentovaných spomienok či starých filmových plagátov. Všeličo je celkom zbytočné, ale jednoducho tam je. Kto chce, môže v dialógoch hľadať narážky na Tarkovského, Jarmuscha či Richard Linklatera.

Kto nie je fanúšikom ich filmov, môže len tak prvoplánovo prepadnúť absurdne nepriestrelnej logikou hlavného hrdinu. Je to esej o kvantovej fyzike, či pohľad do myslenia autistu?

Inscenácia má formálne podobu trojrozmerného filmu. Imaginárnu divadelnú „štvrtá stena“ tvorilo sklo, cez ktoré mohli diváci sledovať hrdinov podivný svet absolútne voyeristicky, celkom ako vo filme.

Obe inscenácie útočili tak na naše zmysly, ako a intelekt. A darilo sa im.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  5. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  6. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  7. Ktorá farba je tá tvoja?
  8. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  9. ... viac ako vzdelanie
  10. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 656
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 8 801
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 8 649
  4. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 6 928
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 6 368
  6. Darujte od srdca pre rozum 5 614
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 358
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 196
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 925
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 888

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Dva roky po: Vražda presiakla aj do nášho jazyka

Slová Brucho, volavka či paparazzovanie už nikdy nebudú znieť ako pred vraždou.

Ján a Martina.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dva roky po vražde sme len na začiatku

Novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenicu zavraždili pred dvomi rokmi.

Podcast Dobré Ráno.
Českí dokumentaristi Vít Klusák a Barbora Chalupová.