Burgtheater sľuboval poetický jazyk a výnimočné obrazy. Nebol to planý sľub.

Neexistujú tí zlí, ale my schopní čohokoľvek, hovorí Elisabeth Orth o inscenácii Celibát.

Elisabeth Orth (vľavo) v inscenácii Celibát.(Zdroj: GEORG SOULEK)

Festival Eurokontext.sk začal dvoma rafinovanými predstavenia, ktoré negovali hranice reality.

Ak inscenácia Celibát viedenského Burgtheateru sľubovala poetický jazyk a výnimočné divadelné obrazy, nebol to planý sľub. Text Ewalda Palmetshofera bol básňou, ktorá prehliadala zákony gramatiky či formálnej logiky.

Všetky zdanlivo zbytočné podrobností v konečnom dôsledku zapadli do obrazu, ktorý sme si však museli v hlave sami poskladať Autor dobre vedel, že naša myseľ pracuje bez predsudkov, že medzi realitou, spomienkami či predstavami nevytvára žiadne prísne hranice.

Článok pokračuje pod video reklamou

Žiadne tézy ani frázy

Nemocnica sa takto kedykoľvek môže stať väzením, bežný dom antickým divadlom. Zvláštnej inscenácii dávalo korunu herectvo hlavnej predstaviteľky Elisabeth Orth.

Táto takmer osemdesiatročná dáma ukázala pochopenie pre postupy mladých divadelníkov, vážila si ich záujem o ťažké témy, nesnažila sa ich vôbec poučovať o tom, čo si z danej doby sama pamätala.

Na scéne dokázala byť raz tvrdohlavou starenou, občas vrahyňou inokedy zas milujúcou, trochu zmätenou babičkou. Žiadne tézy ani frázy, nulový herecký afekt, stopercentná autenticita.

Na diskusii po predstavení spomenula, že sa do ženy, ktorá pred koncom vojny udala vojaka, vedela vcítiť až podozrivo ľahko, svojou postavou si odpovedala predovšetkým na vlastné otázky. Neboli tam žiadni „oni“, „tí zlí“, ale my všetci, schopní čohokoľvek.

sm-0615-018f-precoeva.rw_res.jpg
Pohľad cez "štvrtú stenu" v belgickej inscenácii Prečo Eva. Foto - Fréderic Destat

Adam je na svete sám

Sobotňajšie predstavenie belgického súboru Ubick Group bolo z absolútne opačnej strany inštitucionálneho spektra. Podieľala sa na ňom kolektívne pätica mladých ľudí, z ktorých si žiadny neukradol post režiséra, aj preto vznikala dlho a komplikovanie. Niektorá scéna sa začala odvíjať z útržku dialógu, pre ďalšou bol inšpiráciou zvláštne svietenie či nejaký zvuk. Všetky divadelné prvky boli rovnako dôležité a rovnako precízne preverené.

Hrdina inscenácie Prečo Eva Adam Krassovski je na svete sám, takmer ako jeho biblický predchodca. Žije vo svojej hlave, ak potrebuje vzrušenie z jeho monotónneho života, musí si ho vymyslieť. Jeho vízie sú raz kafkovské inokedy skôr bergmanovské.

Hyperrealistická obývačka, v ktorej žije, je plná fetišov, podrobne zdokumentovaných spomienok či starých filmových plagátov. Všeličo je celkom zbytočné, ale jednoducho tam je. Kto chce, môže v dialógoch hľadať narážky na Tarkovského, Jarmuscha či Richard Linklatera.

Kto nie je fanúšikom ich filmov, môže len tak prvoplánovo prepadnúť absurdne nepriestrelnej logikou hlavného hrdinu. Je to esej o kvantovej fyzike, či pohľad do myslenia autistu?

Inscenácia má formálne podobu trojrozmerného filmu. Imaginárnu divadelnú „štvrtá stena“ tvorilo sklo, cez ktoré mohli diváci sledovať hrdinov podivný svet absolútne voyeristicky, celkom ako vo filme.

Obe inscenácie útočili tak na naše zmysly, ako a intelekt. A darilo sa im.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 269
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 987
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 487
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 742
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 011
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 601
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 275
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 651
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 254
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 960