Burgtheater sľuboval poetický jazyk a výnimočné obrazy. Nebol to planý sľub.

Neexistujú tí zlí, ale my schopní čohokoľvek, hovorí Elisabeth Orth o inscenácii Celibát.

Elisabeth Orth (vľavo) v inscenácii Celibát.(Zdroj: GEORG SOULEK)

Festival Eurokontext.sk začal dvoma rafinovanými predstavenia, ktoré negovali hranice reality.

Ak inscenácia Celibát viedenského Burgtheateru sľubovala poetický jazyk a výnimočné divadelné obrazy, nebol to planý sľub. Text Ewalda Palmetshofera bol básňou, ktorá prehliadala zákony gramatiky či formálnej logiky.

Všetky zdanlivo zbytočné podrobností v konečnom dôsledku zapadli do obrazu, ktorý sme si však museli v hlave sami poskladať Autor dobre vedel, že naša myseľ pracuje bez predsudkov, že medzi realitou, spomienkami či predstavami nevytvára žiadne prísne hranice.

Žiadne tézy ani frázy

Nemocnica sa takto kedykoľvek môže stať väzením, bežný dom antickým divadlom. Zvláštnej inscenácii dávalo korunu herectvo hlavnej predstaviteľky Elisabeth Orth.

Táto takmer osemdesiatročná dáma ukázala pochopenie pre postupy mladých divadelníkov, vážila si ich záujem o ťažké témy, nesnažila sa ich vôbec poučovať o tom, čo si z danej doby sama pamätala.

Na scéne dokázala byť raz tvrdohlavou starenou, občas vrahyňou inokedy zas milujúcou, trochu zmätenou babičkou. Žiadne tézy ani frázy, nulový herecký afekt, stopercentná autenticita.

Na diskusii po predstavení spomenula, že sa do ženy, ktorá pred koncom vojny udala vojaka, vedela vcítiť až podozrivo ľahko, svojou postavou si odpovedala predovšetkým na vlastné otázky. Neboli tam žiadni „oni“, „tí zlí“, ale my všetci, schopní čohokoľvek.

sm-0615-018f-precoeva.rw_res.jpg
Pohľad cez "štvrtú stenu" v belgickej inscenácii Prečo Eva. Foto - Fréderic Destat

Adam je na svete sám

Sobotňajšie predstavenie belgického súboru Ubick Group bolo z absolútne opačnej strany inštitucionálneho spektra. Podieľala sa na ňom kolektívne pätica mladých ľudí, z ktorých si žiadny neukradol post režiséra, aj preto vznikala dlho a komplikovanie. Niektorá scéna sa začala odvíjať z útržku dialógu, pre ďalšou bol inšpiráciou zvláštne svietenie či nejaký zvuk. Všetky divadelné prvky boli rovnako dôležité a rovnako precízne preverené.

Hrdina inscenácie Prečo Eva Adam Krassovski je na svete sám, takmer ako jeho biblický predchodca. Žije vo svojej hlave, ak potrebuje vzrušenie z jeho monotónneho života, musí si ho vymyslieť. Jeho vízie sú raz kafkovské inokedy skôr bergmanovské.

Hyperrealistická obývačka, v ktorej žije, je plná fetišov, podrobne zdokumentovaných spomienok či starých filmových plagátov. Všeličo je celkom zbytočné, ale jednoducho tam je. Kto chce, môže v dialógoch hľadať narážky na Tarkovského, Jarmuscha či Richard Linklatera.

Kto nie je fanúšikom ich filmov, môže len tak prvoplánovo prepadnúť absurdne nepriestrelnej logikou hlavného hrdinu. Je to esej o kvantovej fyzike, či pohľad do myslenia autistu?

Inscenácia má formálne podobu trojrozmerného filmu. Imaginárnu divadelnú „štvrtá stena“ tvorilo sklo, cez ktoré mohli diváci sledovať hrdinov podivný svet absolútne voyeristicky, celkom ako vo filme.

Obe inscenácie útočili tak na naše zmysly, ako a intelekt. A darilo sa im.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 779
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 177
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 777
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 227
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 448
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 264
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 030
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 876
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 853
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 736

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto sa bojí boja proti korupcii

Vo virtuálnom priestore sa objavujú útoky na prezidenta či protikorupčných aktivistov.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka vsadil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.