ROZHOVOR

The Cinematic Orchestra: Hudba je liekom bez receptu

Kapela nesúhlasila s tým, aby ich hudba zaznela v reklame na lieky a pripravuje dva nové albumy. O mesiac ich uvidíte na Colours of Ostrava.

(Zdroj: Amazon)

O mesiac zahrá na festivale Colours of Ostrava britská kapela The Cinematic Orchestra, ktorú preslávila pieseň To build a home. Hrajú moderný džez aj soundtracky, veď s hudbou k nemému ruskému filmu precestovali svet. S denníkom SME sa cez telefón porozprával jej zakladateľ JASON SWINSCOE.

Prečo ste sa rozhodli dať si do názvu kapely slovo cinematic – filmový? Nie všetky vaše skladby sú také.

„Bolo to veľmi jednoduché, prirodzené rozhodnutie – vždy ma inšpirovala filmová hudba a túžil som vytvárať takú, ktorá rozpráva príbeh. Veď napríklad na debutovom albume The Cinematic Orchestra nájdete skladbu Night of Iguana, ktorá vznikla na základe čiernobieleho filmu (Noc s leguánom, pozn. red.) zo šesťdesiatych rokov podľa známej divadelnej hry od Tennesseeho Williamsa.“

Publicisti vás priraďujú do žánru nu-jazz, považujete sa za džezovú kapelu?

„Hudobníci, s ktorými spolupracujem, sú rozhodne džezmeni, to môžete počuť aj na našich koncertoch. Ako skladateľ však neuvažujem o tom, akou nálepkou pomenujem svoju tvorbu – to sú všetko len technické termíny. Mňa zaujíma skôr to, ako viem zladiť prvky z rôznych štýlov – zaujíma ma, či môžu spolu existovať.“

Keď ste hrali v Bratislave pred tromi rokmi, mnohým chýbala melancholická atmosféra, typická pre vaše soundtracky. Bol to až priveľmi džezový koncert.

„Máme viac koncertných programov – závisí to od zloženia kapely, či máme k dispozícii orchester, alebo nie. Rozhodujúce je aj publikum, pre sediace sa skôr hodia filmové skladby. Klubové zase túži po tom, aby sme ho roztancovali. Na Colours of Ostrava bude vhodnejší energický variant, zahráme niekoľko nových skladieb a nebudú chýbať ani staršie z albumov In Motion a Ma fleur.

Filmovú hudbu tvoríte iba k nemým snímkam. Je to pre vás jednoduchšie?

„Jednoduchšie veru nie, lebo nám chýba pohľad režiséra. Nedokáže nám presne priblížiť svoju víziu, takže moja hudba je vždy len jednou subjektívnou interpretáciou diela. Nikdy som však nemal ambície stať sa takým skladateľom, ako sú Hans Zimmer alebo Danny Elfman. Ich práca sa mi zdá príliš klinická, viac remeslo ako umenie. Takto sa cítim umelcom, nikto mi nediktuje, ako by mala moja tvorba vyzerať. Som sám sebe pánom. Neviažu ma termíny, môžem písať hudbu, kedy chcem.“

Na druhej strane sa vaša hudba stala komerčnou, keďže sa objavila v mnohých reklamách. Teší vás to?

„Mnohé ma potešili – treba si však uvedomiť, že som svoju hudbu netvoril primárne pre tie reklamy. Konkrétne spoločnosti ma požiadali, či môžu použiť už existujúce skladby. Nič mi nediktovali, mohol som odmietnuť.“

Boli ponuky, ktoré ste odmietli?

„Samozrejme, bolo ich veľa. Zaujímam sa o to, či je reklama etická a či propaguje fungujúci výrobok – ťažké je dôverovať megakorporáciám. Zamietol som tak žiadosť od farmaceutickej spoločnosti.“

Jadrom The Cinematic Orchestra ste vy ako skladateľ. Ako sa vám pracuje s kapelou?

„Pracovať s kapelou je fascinujúce – hľadáme spoločný jazyk a dôveru. Samozrejme, znamená to prispôsobovanie, hľadanie kompromisov, ale platí, že viac ľudí prináša hudbe silnejšiu energiu. Dielo sa potom neustále mení v závislosti od toho, s kým spolupracujem. Hlavnou víziou našej kapely je objavovať hudbu, hľadať jej fungujúce kombinácie – ona totiž nepozná žiadne pravidlá, žiadne jednoznačné recepty.

V najbližších dvanástich mesiacoch by ste chceli vydať až dva albumy. Aké budú?

„Jeden vyjde koncom októbra a druhý zrejme v apríli. Budú obsahovať kombináciu orchestrálnej hudby a elektroniky – hlavne tej bude viac. Opäť sme spolupracovali so spevákmi, dve piesne sme vytvorili s mladým Američanom Mosesom Sumneym a práve dokončujem skladbu s Patrickom Watsonom, ktorého hlas môžete poznať z piesne To build a home.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 111
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 990
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 139
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 319
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 923
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 263
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 069
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 600
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 793
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 654

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop