SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Riaditeľka: Radšej poloprázdna galéria, než znudený divák

„Návštevnosť nie je prvoradá,” tvrdí riaditeľka Nitrianskej galérie. Jej cieľom je vychovávať, nie prispôsobovať sa vkusu laickej verejnost.

Renáta Niczová (1961) – Vyštudovala vedu o výtvarnom umení na FF UK Bratislava. Od roku 2003 je riaditeľkou Nitrianskej galérie, ktorá v máji získala 1. miesto v súťaži Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a prevzala si ocenenie Galéria roka 20Renáta Niczová (1961) – Vyštudovala vedu o výtvarnom umení na FF UK Bratislava. Od roku 2003 je riaditeľkou Nitrianskej galérie, ktorá v máji získala 1. miesto v súťaži Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a prevzala si ocenenie Galéria roka 20 (Zdroj: Gabriel Kuchta – SME)

V čom je chyba, keď vysokoškolák, budúci učiteľ výtvarnej výchovy, nepríde za päť rokov svojho štúdia ani raz do galérie? RENÁTA NICZOVÁ bojuje s nezáujmom nielen študentov, ale aj ich pedagógov. Je šéfkou Nitrianskej galérie, ktorá získala koncom mája ocenenie Galéria roka 2014.

Čo vás ako galeristku v poslednom čase prekvapilo?

Na Slovensku ma stále dokáže niečo prekvapiť. Naposledy asi výstava v Liptovskej galérii P. M. Bohúňa, ktorá sa venovala fotografii s veľkonočnou tematikou. Je zarážajúce, že galéria, ktorá bola za riaditeľky Zuzany Gažíkovej vyprofilovaná, po viacerých personálnych výmenách tak hlboko klesla.

Videli ste výstavu?

Nevidela, ale takáto výstava do galérie výtvarného umenia nepatrí. Možno ešte na pôdu regionálneho múzea.

A čo tam patrí? Ľudia na Slovensku asi viac inklinujú k obrazom starých majstrov.

Lenže tváriť sa, že žijeme v časoch, keď sa vystavujú napríklad impresionisti, by bolo scestné. Výtvarné umenie sa vyvíja, je v neustálom procese. Galérie, ktoré chcú divákovi ukázať, čo sa aktuálne deje na slovenskej výtvarnej scéne, to však majú veľmi ťažké. Publikum nie je pripravené, je pohodlné, nechce sa tým zaoberať. Občas prídu návštevníci a povedia, že chcú vidieť niečo pekné a farebné. To môžu ísť do prírody alebo do niektorého z obchodných centier, ktoré sa v posledných rokoch hrajú na galérie. My nie sme výstavná sieň.

Aký je rozdiel medzi galériou a výstavnou sieňou?

Pod výstavnými sieňami rozumiem komerčné, súkromné galérie, ktorých cieľom je prilákať čo najviac návštevníkov, aby sa medzi nimi našiel potenciálny kupec. My sme zbierkotvorná inštitúcia, skôr múzeum výtvarného umenia, než galéria. Nikdy nebudeme davovou záležitosťou. Vždy mám lepší pocit, keď k nám vstúpi niekto, kto sa o umenie naozaj zaujíma, ako niekto, kto si tým chce zlepšiť spoločenské postavenie. Je strašné, že ešte v 21. storočí veľa ľudí nevie, čo je to galéria.

01-grey-gold_r610_res.jpg
Výstava Grey Gold (12. 2. až 12. 4. 2015) mala mimoriadny úspech u návštevníkov. Ešte v posledných deň trvania chodili a pýtali sa, či ju galéria nepredĺži. Výstava prezentovala súčasnú tvorbu českých a slovenských umelkýň starších ako 65 rokov. FOTO: NITRIANSKA GALÉRIA

Čo sa vás pýtajú?

Napríklad netušia, že môžu prísť na vernisáž bez pozvánky. Dávam to za vinu školstvu, výchova k umeniu sa roky nikde neposunula. Na nemeckej Documente je možno preto toľko dôchodcov, lebo už od škôlky sú zvyknutí chodiť do galérií.

U nás školské skupiny nechodia?

Nemajú záujem. My sme pripravení, ale učiteľ nezoberie triedu a nepríde. Predpokladám, že je to preto, že on sám nerozumie súčasnému umeniu. Nezáleží na tom, či je mladý, alebo starý, už z vysokej školy vychádzajú zle pripravení. Ak absolvent Pedagogickej fakulty v Nitre, odbor výtvarná výchova, nepríde za päť rokov štúdia ani raz do galérie, ako môžem od neho žiadať, aby tam potom zobral svoju triedu? Ten nezáujem vidíme na všetkých úrovniach, od materských škôl cez gymnáziá až po univerzity.

Čo im viete ponúknuť?

Aktuálny lektorský výklad primeraný veku detí, ateliér s tvorivými dielňami pod dohľadom galerijnej pedagogičky. V Nitre máme asi päť gymnázií, v galérii ich vidíme len sporadicky. Ponúkli sme im napríklad predpoludňajšie literárne besedy s Dadom Nagyom. Stroskotalo to na tom, že nevyhovoval hosť, ktorého sme pozvali. Úprimne si myslím, že mnohí pedagógovia nerozumejú súčasnej tvorbe a z toho vyplýva aj ich nezáujem, pritom majú v osnovách aj takých súčasných autorov, ako je napríklad Dušan Mitana, ktorého sme pred niekoľkými rokmi hostili v galérii. Mali možnosť ho zažiť, ponuka bola, ale záujem z ich strany nie. S niektorými pedagógmi sa nám však spolupracuje dobre.

Napríklad?

Pravidelne k nám chodia pedagógovia zo špeciálnych škôl s hendikepovanými deťmi. Jedna skupina cestuje až z Kremnice. Snažia sa poskytnúť týmto deťom niečo navyše a našli si cestu do galérií. Je to veľmi dobrý pocit, keď sem prídu, mrzí nás však, že nie sme bezbariérová budova. Prosili sme nášho zriaďovateľa o pomoc, zatiaľ bezúspešne. Ale gro našej spoločnosti tvoria iné deti a tie by sem mali takisto chodiť.

Akú úlohu pri smerovaní galérie hrá jej riaditeľ?

Sú rôzne názory, jeden tábor tvrdí, že stačí, aby bol riaditeľ dobrým manažérom, my odborní pracovníci tvrdíme, že musí byť v prvom rade kunsthistorik. Samozrejme, so schopnosťami manažéra. Na Slovensku je asi dvadsať galérií registrovaných na ministerstve kultúry a na postoch riaditeľov sú rôzni ľudia. Od kunsthistorikov po inžinierov a majiteľku svadobného salónu. No sú aj výnimky, Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, ktorej šéfuje výtvarník, má výborný kolektív a svojou produkciou sa radí medzi popredné slovenské galérie.

Do akej miery zasahuje šéf do toho, čo bude galéria vystavovať?

Ročnú dramaturgiu výstav zostavuje odborný tím pracovníkov. Tých však vyberá riaditeľ. Skúsenosti sú také, že riaditeľ, ktorý je viac manažérom, vždy po určitom čase „začne tomu rozumieť“, povie si, že on je tu šéfom a odborný názor zamestnanca sa zrazu kdesi stratí. Smerovanie galérií, ktoré viedli manažéri a nie kunsthistorici, vždy nabralo časom zlý kurz.

03-ornament-masy_r618_res.jpg
Aktuálna výstava Ornament masy predstavuje myslenie osemnástich maliarov, spisovateľov, filozofov, hudobníkov a filmárov. Názov je spojený s esejou významného filmového teoretika obdobia weimarskej republiky Siegfrieda Kracauera (1927) a s jeho pojmami „výrobnej linky“, kde „odcudzená zábava je… v podstate úprimná“. FOTO: NITRIANSKA GALÉRIA

Inšpirujete sa fungovaním galérií v zahraničí?

Ani nie. Slovensko je špecifické a financovanie kultúry odlišné, preto sú pre nás prínosnejšie vzájomné stretnutia domácich galeristov.

Ani návštevy výstav v zahraničí nie sú pre vás podnetné?

Pre osobný rozvoj a rozhľad áno, čo sa týka manažovania galérie, nie. V porovnaní s našimi podmienkami to na mňa pôsobí skôr depresívne. Prídete na výstavu súčasného umenia Documenta v Kasseli a vidíte autobusy plné detí, skupiny nemeckých dôchodcov, ktorí sedia pri videách, pozerajú ich a evidentne majú záujem odčítať súčasné umenie.

Koľko ľudí si pozrie výstavy u vás?

Je to rôzne, od tristo do šesťsto návštevníkov. Výstavy v Galérii mladých a v Bunkri ešte menej. Závisí to od toho, čo sa deje v školách, či sú maturity, či je turistická sezóna, aký výstavný titul ponúkame.

Na aké výstavy reagujú diváci intezívnejšie?

Na tie, kde je viac grafiky, viac klasickej maľby, klasickej plastiky. To je pre nich zaujímavejšie a lákavejšie a teda aj navštevovanejšie. Ale to nemôže byť kritériom. Mám pripraviť výstavu, o ktorej nie som úprimne presvedčená, ale viem, že na ňu budú ľudia reagovať? Nemôžem. My by sme mali diváka vychovávať, a nie sa mu prispôsobovať. Druhým problémom sú návštevníci, ktorí prídu na vernisáž, aby sa mohli pochváliť v spoločnosti. Radšej dvadsať ľudí so záujmom ako stopäťdesiat takýchto.

Pomáhajú ľuďom komentované prehliadky?

Určite, hoci nedávno sme s kolegami riešili či ich robiť, alebo nerobiť. Výklad si musí zachovať odborný charakter, nemôžete podliezať latku profesionality. Lektor musí veľmi opatrne narábať s jazykom, aby neskĺzol na úroveň ľudového rozprávačstva.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3RUK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3RUK na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 749
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 764
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 231
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 344
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 284
  6. Od Česka až po Jadran 3 950
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 148
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 116
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 648
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 182
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


2 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


7 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


3 h