Kameramani sú spoluatori filmov, pripomína dielo Jána Ďuriša.
TRENČIANSKE TEPLICE. Cenu Zlatá kamera za prínos kinematografii dostal tento rok na Art film Feste kameraman Ján Ďuriš. Patrí k tým tvorcom, ktorý ochraňujú budúcnosť filmového materiálu, akým je vo svete napríklad aj Quentin Tarantino.
„Viem poslať esemesku a viem pracovať aj s digitálnymi technológiami, hoci farba mojich vlasov vytvára iný dojem,“ povedal v Trenčianskych Tepliciach. „Vidím na študentoch, ako sa pri práci pozerajú na monitor a myslia si pritom, že v počítači sa bude dať celý obraz upraviť. Ja by som tak robiť nechcel.“
Na Art Film Feste premietli film Juraja Jakubiska Nejasná správa o konci sveta, z roku 1997, za ktorý dostal cenu pre najlepšieho kameramana na festivale v Montreali. S Jakubiskom vždy robil rád a veľa, hovorí, že jeho režisérksa vízia sedela jeho baladickému a poetickému štýlu, dostal pri ňom veľa možností, aby rozvýjal svoj talent a cit na prácu so svetlom. Spolu by mali nakrútiť Slovanskú epopeju, ale bez peňazí sa zatiaľ ich projekt nehýbe. Naposledy bol na obhliadkach pred dvomi rokmi.
Medzitým Ján Ďuriš venuje prednášaniu na VŠMU a Asociácii slovenských kameramonov, kde bojuje za to, aby bolo kameramanom priznávané spoluautorstvo. Na Art Film Feste na nich myslia, keď odovzdávajú Zlatú kameru. O postavení kameramanov vo svete však čosi hovorí aj to, že na najslávnejšom festivale v Cannes síce odovzdávajú cenu s rovnakým menom, kategóriu pre kameramanov však nemajú.