Otázka na pondelok: Sú rakúski právnici neschopní?

V kinách je Dáma v zlatom. Rozpráva o tom, ako vyzeral súdny boj o slávny obraz Gustava Klimta.

Dáma v zlatom.(Zdroj: OUTNOW)

Dáma v zlatom

Kino tip

otvarak_res.jpg

Maria Altmanová zo zámožnej židovskej rodiny v poslednej chvíli utiekla pred nacistami z Viedne do Ameriky. Po desaťročiach chce bojovať o zhabaný majetok. Najmä o umelecké diela, ktoré si po vojne prisvojil rakúsky štát. Predovšetkým o portrét milovanej tety Adele: Dámu v zlatom Gustava Klimta.

Rakúsko ho považuje za národný klenot a nemieni sa ho vzdať. Adele chce, aby ju zastupoval mladý, neskúsený, nie veľmi úspešný potomok viedenského hudobného skladateľa, právnik Randy Schönberg. Proces sa stane dôležitým precedensom a oboch ich zmení.

Film sa tak veľmi ponáša na úspešnú Philomenu Stephena Frearsa s Judi Denchovou a Stevom Cooganom, že by mohol byť jej prerozprávaním. Len mu chýba emocionálna hĺbka, univerzálne vyznenie, charaktery nie sú také plastické, prepracované a atmosféra je nejasná.

Hoci scény z právnickej práce tvoria iba menšiu časť filmu, britský režisér Simon Curtis využíva divácky vďačný žáner justičnej drámy, najmä jeho zjednodušenia a stereotypy vo výstavbe príbehu, rozprávaní aj pri vykresľovaní postáv.

Na druhej strane opakuje spôsob oživovania minulosti a jej prelínania so súčasnosťou, s ktorým prišiel Titanic, lenže bez strhujúceho Cameronovho rozprávačského majstrovstva a vizuálnej rozšafnosti.

Obraz je strohý a opisný, ako keby určený na malé obrazovky, a nie veľké plátna kín. Helen Mirren, herečka mimoriadnych kvalít, sa pod Curtisovým vedením nevymyká štandardu a nedáva nám veľa možností sympatizovať s postavou. Chladnejší a nezaujímavejší je právnik Ryana Reynoldsa a trestuhodne zostáva nevyužitá postava rakúskeho novinára, ktorého hrá Daniel Brühl. Katie Holmes, Elizabeth McGovern a Moritz Bleibtreu vo filme pôsobia len ako známe mená.

Zlo nepochybne treba pomenovať jasne a zrozumiteľne. No slabinou celého filmu je plytká tézovitosť, prvoplánovosť a manipulácia s faktami. S čierno-bielou optikou odsudzuje nacizmus, najmä ten rakúsky. Naznačuje, že Rakúsko dodnes stojí na neodčinených, často nepriznaných vojnových krivdách. Vykresľuje ho ako krajinu úlisných právnikov, politikov i umenovedcov, s nefungujúcou justíciou a zlou vymožiteľnosťou práva.

Zato v USA sa to len hemží altruistickými milými starými dámami a mladými advokátmi, ktorým nejde o nič iné, len nezištne bez nároku na akýkoľvek zisk naprávať krivdy. Aj to príbehu podľa skutočných udalostí uberá na pútavosti i nástojčivosti.

Hoci nejde o jednoznačnú prehru, smútok z nevyužitých možností je silnejší ako divácky pôžitok.

Polnoc v Paríži

Film + 18.10

podval1_res.jpg

To boli kedysi krásne časy! tvrdia ľudia 21. storočia. S nostalgiou spomínajú na začiatok dvadsiateho storočia a ani im nenapadne, že vtedy sa hovorilo to isté. La belle époque! To bol život!

Woody Allen si pre svoju komédiu Polnoc v Paríži vymyslel hrdinu, ktorého by z celoživotného pocitu nenaplnenosti nevyslobodilo nikdy a nič. V akomkoľvek období by sa narodil, vždy by sa v ňom cítil neprimerane a myslel si, že niekoľko desaťročí predtým by sa cítil šťastnejší a tvorivo výkonnejší.

Ako priemerný hollywoodsky scenárista a nedocenený debutujúci spisovateľ hľadá inšpiráciu vo Francúzsku. Cez deň absolvuje povinné prechádzky po historických monumentoch a v noci vyráža do nočného mesta sám, optimistický, že pri mesačnom svite nájde potrebnú inšpiráciu. Keď tu zrazu pri ňom zastane auto a v ňom sú Hemmingway, Dalí, Buňuel... Kam ho zavedie, keď nastúpi? Na to má múdry Woody Allen celkom zaujímavú odpoveď.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 297
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 12 940
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 104
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 671
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 374
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 734
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 496
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 445
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 263
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 931

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idei, hovorí. V kinách má skvelý film Druhá strana nádeje.

Šéfka Bielej noci: Museli sme ľuďom vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.