Slovensko navštívi jeden z najvýznamnejších skladateľov dvadsiateho storočia, na Hrade začínajú Letné shakespearovské hry a výstava rozpráva príbeh Bratislavy.
Phillip Glass - Klavírne etudy
KONCERT / Piatok Reduta, Bratislava 20.00, Nedeľa Kunsthalle, Košice 19.00
„Nespomínam si, prečo som začal, ale hral som, už keď som mal šesť rokov a vystupoval v desiatich. Nerozmýšľal som o tom, či by som mohol byť umelcom – ja som ním už bol,“ hovorí pre Guardian jeden z najvýznamnejších skladateľov dvadsiateho storočia, ak nie najvýznamnejší – dnes už takmer osemdesiatročný Phillip Glass.
Nie vždy sa však hudbe venoval – kým poslucháči ocenili jeho revolučné nápady, tak pracoval na stavbe alebo presúval nábytok. Ani potom však mnohí jeho hudbe neprišli na chuť, veď skladateľ si spomína aj na starý titulok z novín, ktorý oznamoval: „Glas neustále vynalieza nový druh zvukového mučenia.“ Vraj nikdy nič horšie o jeho hudbe nenapísali.
Jeho tvorba predstavuje večnú špirálu života, cyklus neustáleho kolobehu, odkrýva sa v opakujúcich štruktúrach. Skladby sa jednoducho nekončia, akoby pokračovali aj dávno potom, čo sa hudba stratí v tichu. Glassa kedysi fascinoval taoizmus, ktorý tvrdí, že sa pohybujeme na večnej ceste.
Kým poslucháč prijme štýl jeho hudby, tak sa možno bude musieť naučiť meditácii. Jeho skladby môžu vyvolávať na jednej strane harmóniu mysle, na strane druhej trpkosť a osamelosť. Možno aj preto teraz pripravuje operu podľa Kafkovho Procesu a v minulosti zhudobnil napríklad oscarovú drámu Hodiny.
Na Slovensku Glass ešte nebol, ale cez víkend to napraví dvomi koncertmi. Jediným nástrojom na pódiu bude klavír a počas dvoch hodín sa na ňom skladateľ vystrieda s ďalšími dvomi hudobníkmi. Počas tvorby sa Glass vraj často inšpiruje aj miestami – ktovie, čo sa mu vybaví pri pohľade na petržalské paneláky.
Othello
DIVADLO/ Bratislavský hrad, 20.30
Žiarlivosť dokáže zabíjať. O tom vedel aj William Shakespeare, keď napísal slávnu tragédiu o chorobnom žiarlivcovi Othellovi, ktorého intrigánske plány jeho bezcharakterného priateľa Jaga doviedli až na pokraj zúrivosti. A vo veľkom hneve potom zabil svoju milovanú ženu Desdemonu. Tragédia sa v rôznych podobách hráva už vyše štyristo rokov. Inscenáciu oprášil aj režisér Michala Vajdička a už dnes sa ňou otvorí 15. ročník Letných shakespearovských slávností.
Šesť hercov sa na nádvorí Bratislavského hradu znova pokúsi oživiť príbeh o ľudskej vášni, závisti a zrade. V úlohe Othella sa predstaví Jozef Vajda, Desdemonu si zahrá členka Dejvického divadla Veronika Kubařová. Postavu ľstivého Jaga, ktorá v nikom na záver nevyvolá súcit, dostal Ľuboš Kostelný. Vo vedľajších úlohách sa predstaví aj Rebeka Poláková, Daniel Žulčák a Daniel Fisher.
FOTO: Braňo Konečný
Mo(nu)menty mesta: Bratislava
VERNISÁŽ,VÝSTAVA/ Galéria Gagarinka, Bratislava
Zateplené stavby hmýriace sa farbami, dedičstvo po našich socialistických predkoch a pokreslené múry budov. Aj toto vidia umelci, keď do objektívu svojho tvorivého hľadáčika umiestnia Bratislavu.
Pár z nich chcelo svoje rozmanité pohľady na hlavné mesto prezentovať aj verejnosti. A tak vznikla výstava, ktorá kombináciou fotografií, inštalácií, malieb, kresieb a dokonca aj videí rozpráva jeho pútavý príbeh.
Štrnásť vystavujúcich autorov sa totiž Bratislavou zaoberá už dlhšie. Vidieť môžete tak mestské momenty ako aj monumenty, presne ako prezrádza dôvtipný názov. Tie prvé sú zachytené v maľbe Andrey Bartošovej, tie ďalšie zas na veľkoformátových obrazoch industriálnej časti Bratislavy od Rastislava Sedlačíka.
Medzi umelcami je aj Andrea Kalinová, ktorá vo svojom videu spracovala tému opusteného bazénu pod hradom. Netradičnú jazdu na upravenej palete po koľajach bratislavských električiek zas zdokumentoval Tomáš Moravec. Hlavné mesto skrátka ponúklo dostatok inšpirácie.
(FOTO: Milan Vagač)
Autor: mog