SME

Björk pre SME: Hudba bola po rozchode jediné východisko

Pred sobotňajším koncertom na Pohode veľká islandská umelkyňa odpovedala na otázky denníka SME

Björk.Björk.

Hudbu Björk dnes skúmajú vedci aj filozofi. Ako ju však vidí ona sama? Originálna islandská speváčka o tom hovorila v elektronickom rozhovore, ktorý pre SME zabezpečil portál Wegart.

Váš album Vulnicura bol mimoriadne osobný. Je to pre umelca výhodou, keď sa pre niečo také v procese tvorby rozhodne?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Bolo to podobné ako pri každom inom albume – aj tento mal niektoré pasáže silnejšie a niektoré zas slabšie. Zo všetkých ostatných však vynikal tým, že bol najpsychologickejším, hoci to je iba jedna jeho stránka, jeden jeho uhol. Myslím si, že hudba, v ktorej sa dotýkame psychológie, sa dnes trochu preceňuje, práve tým, že ju ľudia považujú za intímnu. Mne sa zdá, že čisto inštrumentálne skladby často lepšie komunikujú s ľudskými zmyslami ako texty piesní.“

SkryťVypnúť reklamu

Pomohlo vám písanie týchto pesničiek pri prekonávaní rozchodu? Chceli ste s svojou hudbou pomôcť tým, čo majú rovnaký zážitok?

„Mám pocit, že hudba, ktorú som skomponovala, bola jediným východiskom. Inak by som tvoriť v tom okamihu nedokázala. Je možné, že niektorí hudobníci robia podobné nahrávky úmyselne. Ja som však nemala na výber – vytvorila som to, čo som vedela. A jediný spôsob, ako sa vyjadriť, bol tento.“

Načítavam video...

Na konci nahrávky nie je jasné, či ste dospeli k odpusteniu. Ako ste sa k nemu postavili, ako ste nad ním uvažovali?

„Pravdou je, že len prvých šesť pesničiek som venovala rozchodu, zoradila som ich aj v chronologickom poradí. Posledné tri pesničky sú už úvahou nad úplne inými témami. Spievam v nich napríklad o operácii hrdla, mojej mame alebo súfizme (súhrnné označenie pre islamskú mystiku, pozn. red.).“

SkryťVypnúť reklamu

Pri nahrávaní ste spolupracovali so zaujímavým producentom Alejandrom Arcom. Aká to bola skúsenosť? Čo vniesol do vašej hudby?

„Moja spolupráca s Alejandrom bola čarovná. Myslím, že najdôležitejšia vec, akú sme si mohli odovzdať, bola dôvera, aby sme mohli niečo dokončiť.“

Na Pohodu prichádzate nielen ako hviezda hudobnej scény, ale aj ako umelkyňa so zaujímavou hereckou kariérou. Ešte sa k hraniu vo filmoch vrátite, alebo to už považujete za uzavretú kapitolu?

„Som veľmi rada, že mám hudbu. Vyjadrujem sa najmä cez ňu, je to médium, ktoré ku mne bolo veľmi štedré. Taktiež oceňujem demokratickú rovinu popovej hudby – to, že nemá hierarchiu, pevne ustanovené pravidlá.“

Nedávno vám celú výstavu venovalo newyorské múzeum moderného umenia MOMA. Kritikom sa nepáčila – viete, čo v nej považovali za problém?

SkryťVypnúť reklamu

„Neviem to posúdiť. Dokážem sledovať, čo sa deje v hudobnom svete, ale myslím si, že výstava sa aj páčila – hlavne ľuďom z hudobného a technologického prostredia. Tí, ktorí sa orientovali na konceptuálne umenie, tí boli väčšinou sklamaní. Najviac som sa na výstave sústredila na nový prvok – zvukovú miestnosť na motívy novej skladby Black Lake. Mám pocit, že tá mala u návštevníkoch úspech, a skôr tá retrospektívna rovina bola problematické, že vyvolávala zmiešané pocity. V tomto prípade som však bola skôr subjektom a na vine je teda kurátor.“

Kritikom sa však páčila vaša kniha. Ak by ste mali zhrnúť vašu pestrú kariéru, čo ste sa z nej naučili a čo ešte od nej môžeme čakať?

„Pripomínam, že aj kniha bola výsledkom spolupráce. Medzi kurátorom, mnou a vydavateľstvom M/M. Ja som hlavne pomáhala muzikológom vysvetliť svoju hudbu, keďže veda a filozofia si s umením často nerozumejú.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako budú vyzerať vaše vystúpenia na Pohode a Colours of Ostrava? Budú to rovnaké koncerty?

„Budem hrať skladby z Vulnicury aj niektoré staršie. Koncerty budú mať podobný setlist. Rada však improvizujem, vždy podľa toho, ako sa budem cítiť ja a ako publikum. Hudobníci, s ktorými budem vystupovať, sa volajú Haxan Cloak, Manu Delago a The Heritage Orchestra.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 269
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 240
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 548
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 324
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 081
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 490
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 489
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 466
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 028
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 981
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 951
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 632
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 031
  7. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 733
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 727
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu