Martin Kákoš: Možnosť otvorene hovoriť o veciach akoby nám zobrala jeden rozmer

Pochádza z divadelnej rodiny. Otec bol režisérom a riaditeľom divadla, mama herečkou. Divadelný a televízny režisér MARTIN KÁKOŠ oslávi v týchto dňoch šesťdesiatku.

Rovnakej brandži sú verní aj jeho mladší syn, ktorý sa živí ako strihač, sestra Jana, ktorá je televíznou dramaturgičkou, a v brandži zostali tiež jej dve dcéry. Divadlo a televízia sú zrejme Kákošovcom súdené.

Práve ste sa vrátili z folklórneho festivalu vo Východnej, kde hrali váš muzikál Tisícročná včela. Dopadlo to dobre?

„Veľmi dobre. Tisícročná včela je prostredia Liptova, Peter Jaroš písal o svojich rodákoch Hybenoch, Liptákoch a podtatrancoch, takže predstavenie v amfiteátri malo svoj genius loci, zrejme aj preto tak zarezonovalo.“

Na predstavenia pod holým nebom vraj nemáte šťastie, vždy vám prší.

„Áno, už tradične na Zvolenských zámockých hrách, kde som na nádvorí zámku robil tri premiéry, nám pršalo. Niekto tam hore sa na mňa asi hnevá. Ale teraz to, chvalabohu, vyšlo. Svietilo slniečko.“

tisicrocna-vcela_res.jpg
Muzikál Tisícročná včela, ktorý Martin Kákoš režíroval a napísal k nemu libreto, mal od uvedenia v Divadle Andreja Bagara v Nitre pred necelými dvoma rokmi okolo dvesto repríz. Na snímke Eva Pavlíková. Foto Ctibor Bachratý.

Ako sa dá taká náročná látka, ako je v Jarošovom románe, vtesnať do muzikálu?

„Veľmi zložito, lebo román je veľmi obsiahly, hovorí o osudoch niekoľkých generácií rodiny Pichandovcov. Ako libretista som mal problém vybrať z toho množstva príbehové línie, no napokon sme tento veľmi objemný román vtesali do divadelných šiat. Bolo to za cenu, že som niekoľko skvelých motívov musel hodiť cez palubu.“

Čím vás láka muzikál? Neprekáža vám, že je to ľahší žáner?

„Nie, nemám ako divadelný režisér pocit, že to najpodstatnejšie v divadle je moja osobná výpoveď. Predstavenie je určené divákom, takže sa nedívam cez prsty na takzvané ľahšie žánre. Urobiť kvalitne komédiu alebo muzikál je veľmi ťažká robota.“

gk__5854_r1090_res.jpg

Vy ste predovšetkým divadelný a televízny režisér, nikdy vás nelákalo urobiť veľký film?

„Boli také pokusy. Ale dnes, v mojom veku, už nemám ambíciu pustiť sa do celovečerného kina. Celý život som sa špecializoval na divadelnú, televíznu a rozhlasovú tvorbu a aj v oblasti televíznych filmov, ktorých mám na konte niekoľko, sa dá urobiť kvalitné dielo. Pri príležitosti šesťdesiatky človek bilancuje a ja nemám pocit, že teraz prišiel čas, keď by som mal ešte niečo niekomu alebo sebe dokazovať. Nemám pocit nenaplnenia.“

Vy ste v televízii tvorili v časoch, keď sa v nej vyrábalo veľa a veľa dobrých vecí. Ako sa cítite dnes ako divák, keď si zapnete televízor?

„Nedívam sa na prsty ani na televízny seriál, dva z veľkých seriálov som aj ja robil. Boli to Medzi nami a Ordinácia v ružovej záhrade. V televízii som prešiel všetkými žánrami. Režíroval som hranú tvorbu, dokumenty, aj zábavné relácie, napríklad Uragán. Robil som aj veľké šou programy. V televízii som si užil všetky žánre, hádam s výnimkou réžie televíznych novín. Ale dnes si ako divák vyberám veľmi selektívne, skôr sa pozerám na filmovú tvorbu, na ktorú sa nedostanem do kina. Nedá sa ani porovnávať obdobie obrovského prednovembrového televízneho boomu, najmä pokiaľ ide o inscenácie a dramatické príbehy, s dneškom. Je to spôsobené aj tým, že sme vtedy mali veľmi obmedzenú ponuku. Len minimálne sme sa dostali k špičkovej západnej produkcii, museli sme ju teda saturovať vlastnou produkciou. Preto vznikalo napríklad veľmi veľa detektívok z amerického prostredia, pamätám si na veľkú sériu Eda McBaina, ktorú robila v tých časoch slovenská televízia.“

kakos-sklovska136_r9262_res.jpg
Po premiére muzikálu Mata Hari na Novej scéne. Tretí zľava Martin Kákoš s predstaviteľkou hlavnej role Sisou Sklovskou. Foto Karol Hrebíček

Ako dieťa ste sedeli veľa pred televízorom?

„Nijako enormne. Som skôr divadelným dieťaťom. Môj otec bol dlhé roky riaditeľom na Novej scéne, neskôr v SND, mama bola na Novej scéne herečkou. Musela ma často brať večer so sebou do divadla. Bol som krpec, nemohol som sedieť v hľadisku. Vtedy bola na Novej scéne stará pani osvetľovačka, volala sa Gizka. Mama ma vždy uložila k nej do osvetľovacej kabíny. Pani Gizka ma mala veľmi rada. Posadila ma na vysokú barovú stoličku, lebo z malej by som nevidel. Spoza skla jej kabíny som sledoval divadelné predstavenia odmala.“

Otec riaditeľom SND, mama herečkou. Neboli ste na vysokej škole trochu protekčným dieťaťom?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 382
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 287
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 303
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 148
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 017
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.