Martin Kákoš: Možnosť otvorene hovoriť o veciach akoby nám zobrala jeden rozmer

Pochádza z divadelnej rodiny. Otec bol režisérom a riaditeľom divadla, mama herečkou. Divadelný a televízny režisér MARTIN KÁKOŠ oslávi v týchto dňoch šesťdesiatku.

Rovnakej brandži sú verní aj jeho mladší syn, ktorý sa živí ako strihač, sestra Jana, ktorá je televíznou dramaturgičkou, a v brandži zostali tiež jej dve dcéry. Divadlo a televízia sú zrejme Kákošovcom súdené.

Práve ste sa vrátili z folklórneho festivalu vo Východnej, kde hrali váš muzikál Tisícročná včela. Dopadlo to dobre?

„Veľmi dobre. Tisícročná včela je prostredia Liptova, Peter Jaroš písal o svojich rodákoch Hybenoch, Liptákoch a podtatrancoch, takže predstavenie v amfiteátri malo svoj genius loci, zrejme aj preto tak zarezonovalo.“

Na predstavenia pod holým nebom vraj nemáte šťastie, vždy vám prší.

„Áno, už tradične na Zvolenských zámockých hrách, kde som na nádvorí zámku robil tri premiéry, nám pršalo. Niekto tam hore sa na mňa asi hnevá. Ale teraz to, chvalabohu, vyšlo. Svietilo slniečko.“

tisicrocna-vcela_res.jpg
Muzikál Tisícročná včela, ktorý Martin Kákoš režíroval a napísal k nemu libreto, mal od uvedenia v Divadle Andreja Bagara v Nitre pred necelými dvoma rokmi okolo dvesto repríz. Na snímke Eva Pavlíková. Foto Ctibor Bachratý.

Ako sa dá taká náročná látka, ako je v Jarošovom románe, vtesnať do muzikálu?

„Veľmi zložito, lebo román je veľmi obsiahly, hovorí o osudoch niekoľkých generácií rodiny Pichandovcov. Ako libretista som mal problém vybrať z toho množstva príbehové línie, no napokon sme tento veľmi objemný román vtesali do divadelných šiat. Bolo to za cenu, že som niekoľko skvelých motívov musel hodiť cez palubu.“

Čím vás láka muzikál? Neprekáža vám, že je to ľahší žáner?

„Nie, nemám ako divadelný režisér pocit, že to najpodstatnejšie v divadle je moja osobná výpoveď. Predstavenie je určené divákom, takže sa nedívam cez prsty na takzvané ľahšie žánre. Urobiť kvalitne komédiu alebo muzikál je veľmi ťažká robota.“

gk__5854_r1090_res.jpg

Vy ste predovšetkým divadelný a televízny režisér, nikdy vás nelákalo urobiť veľký film?

„Boli také pokusy. Ale dnes, v mojom veku, už nemám ambíciu pustiť sa do celovečerného kina. Celý život som sa špecializoval na divadelnú, televíznu a rozhlasovú tvorbu a aj v oblasti televíznych filmov, ktorých mám na konte niekoľko, sa dá urobiť kvalitné dielo. Pri príležitosti šesťdesiatky človek bilancuje a ja nemám pocit, že teraz prišiel čas, keď by som mal ešte niečo niekomu alebo sebe dokazovať. Nemám pocit nenaplnenia.“

Vy ste v televízii tvorili v časoch, keď sa v nej vyrábalo veľa a veľa dobrých vecí. Ako sa cítite dnes ako divák, keď si zapnete televízor?

„Nedívam sa na prsty ani na televízny seriál, dva z veľkých seriálov som aj ja robil. Boli to Medzi nami a Ordinácia v ružovej záhrade. V televízii som prešiel všetkými žánrami. Režíroval som hranú tvorbu, dokumenty, aj zábavné relácie, napríklad Uragán. Robil som aj veľké šou programy. V televízii som si užil všetky žánre, hádam s výnimkou réžie televíznych novín. Ale dnes si ako divák vyberám veľmi selektívne, skôr sa pozerám na filmovú tvorbu, na ktorú sa nedostanem do kina. Nedá sa ani porovnávať obdobie obrovského prednovembrového televízneho boomu, najmä pokiaľ ide o inscenácie a dramatické príbehy, s dneškom. Je to spôsobené aj tým, že sme vtedy mali veľmi obmedzenú ponuku. Len minimálne sme sa dostali k špičkovej západnej produkcii, museli sme ju teda saturovať vlastnou produkciou. Preto vznikalo napríklad veľmi veľa detektívok z amerického prostredia, pamätám si na veľkú sériu Eda McBaina, ktorú robila v tých časoch slovenská televízia.“

kakos-sklovska136_r9262_res.jpg
Po premiére muzikálu Mata Hari na Novej scéne. Tretí zľava Martin Kákoš s predstaviteľkou hlavnej role Sisou Sklovskou. Foto Karol Hrebíček

Ako dieťa ste sedeli veľa pred televízorom?

„Nijako enormne. Som skôr divadelným dieťaťom. Môj otec bol dlhé roky riaditeľom na Novej scéne, neskôr v SND, mama bola na Novej scéne herečkou. Musela ma často brať večer so sebou do divadla. Bol som krpec, nemohol som sedieť v hľadisku. Vtedy bola na Novej scéne stará pani osvetľovačka, volala sa Gizka. Mama ma vždy uložila k nej do osvetľovacej kabíny. Pani Gizka ma mala veľmi rada. Posadila ma na vysokú barovú stoličku, lebo z malej by som nevidel. Spoza skla jej kabíny som sledoval divadelné predstavenia odmala.“

Otec riaditeľom SND, mama herečkou. Neboli ste na vysokej škole trochu protekčným dieťaťom?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 886
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 641
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 251
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 773
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 677
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 447
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 874
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 866
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 848

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Ondrej Štefánik: Nerobme chyby našich rodičov, robme nové

Víťaz Anasoft litery vníma choroby sveta na šokovaných tvárach svojich detí.

V súťaži Anasoft litera zvíťazil nekompromisný príbeh

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

Sexuálna služobníčka ovládla televíziu. Elisabeth Moss o nej hovorí pre SME

Herečka je hviezda, ale uvoľnená. Za seriál Príbeh služobníčky získala dve ceny EMMY naraz.