Miki Skuta: The Future Symphony Orchestra
KONCERT/ Nu Spirit Bar, Bratislava 20.00
Záleží na tom, kde prežívame hudbu Beethovena, Bacha alebo Čajkovského? Svetoznáme hudobné vydavateľstvo Deutsche Grammophon vyriešilo túto otázku už pred siedmimi rokmi. Založilo projekt Yellow Lounge, ktorý rúca mýty o tom, že klasická hudba môže vyznieť len v riadne ozvučených priestoroch koncertných sál. Ukázalo sa, že najväčším dielam klasiky sa môže celkom dobre dariť aj v nočných kluboch.
Projektom sa inšpiroval aj festival Viva Musica! a oslovil multižánrového klaviristu Mikiho Skutu, ktorý v hudobnom svete pôsobí už vyše 30 rokov. Ten v svojom najnovšom hudobnom pokuse spája dve zdanlivo nespojiteľné veci - klasickú hudbu a najmodernejšiu digitálnu techniku. Vytvára si totiž vlastné orchestrálne sprievody. Jednoducho, iba za pomoci počítačového programu.
Obavy, že takýto digitálny zvuk nemôže byť plnohodnotnou náhradou orchestrálnych nástrojov, si Skuta vôbec nepripúšťa. Podľa neho je výsledný zvukový dojem prakticky totožný so zvukom „živého“ orchestra. „Na začiatku materiál leží ako nahé mŕtve telo, ale ak ho niekto kompetentný privedie k životu a vdýchne doň dušu, tak to už neznie, akoby hral chladný a bezcitný naprogramovaný robot,“ opisuje Skuta.
Koncertoval už po celej Európe, okrem klasickej hudby sa vyzná aj v džeze a venuje sa tiež improvizovanej hudbe. Komponuje, spolupracuje s uznávanými hudobníkmi a vydavateľstvami a uznaním jeho tvorby sú ocenenia ako Radio_Head Awards alebo Krištáľové krídlo. Jeho klavírnu nahrávku Goldbergových variácií dokonca ocenil aj prestížny časopis BBC Music Magazine. S vlastným digitálnym orchestrom a softvérovým klavírom na dnešnom koncerte zahrá Bacha, Debussyho aj Ravelov 12-minútový virtuózny valčík.
Rozkoš v oblakoch
FK Nostalgia Bratislava 19. 45
"Rád by som ľuďom odkázal, nech využívajú svoje telo a tešia sa z radosti, ktorú s ním môžu mať," povedal Pedro Almodóvar, keď do kina prichádzala jeho komédia Rozkoš v oblakoch. Je o troch stevardoch, ktorí teatrálne tancujú a spievajú - a spolu s pasažiermi na palube prežívajú teror vyvolaný technickou poruchou lietadla.
Do španielskej kinematografie sa zapísal tým, aké hlboké a intímne témy otvára a ako sa nebojí človeka obnažiť. Týmto filmom však svoje publikum zaskočil, na taký bláznivý až pubertálny humor uňho nie je zvyknuté. Festival v Cannes mu ho nevybral do súťaže, hoci väčšinou v nej nechýba, a sfúkli ho aj španielski novinári. V kine však uspel a zarobil viac ako ktorýkoľvek iný jeho film.
Titanic
TV JOJ 20. 30
James Cameron je známy perfekcionalista, málokto v Hollywoode si tak potrpí na realizmus v malom aj veľkom. A preto, keď nakrúcal Titanic, tvrdil, že pyšný parník, ktorý sa nikdy nemal potopiť, poznal lepšie ako jeho kapitán. To však nie je jediná cnosť tohto veľkofilmu. Titanic je pozoruhodnou školou filmovej réžie a napríklad aj veľký talent svetovej kinematografie Xavier Dolan priznal, že sa na ňom učil. Dodnes patrí medzi najziskovejšie filmy v histórii, sčasti aj preto, že Cameron tragiku Titanicu rozvíjal na pozadí príťažlivej romance.
Pred tromi rokmi ho prerábal do 3D podoby a veril, že diváci jeho pozvanie prijmú. ,,Tí, čo ho videli pred pätnástimi rokmi, už vyrástli. Zrejme sa oženili a povydávali, majú deti," hovoril. ,,Ak v tínedžerskom veku vnímali romantickú podobu lásky, dnes možno budú rozmýšľať nad osudom a nad tým, čo jeden človek môže znamenať pre druhého."
Autor: kk