Bratislava 26. januára (TASR) Takmer na palube lietadle sa v sobotu a nedeľu večer odohrala premiéra prvej pôvodnej opery bratislavského divadla GUnaGU pod názvom Cirostratus, na bezpečné miesta v boeingu však letuška Oľga Belešová usadila aj divákov. Libretistovi a režisérovi Viliamovi Klimáčkovi v role Kapitána sa autora hudby podarilo nájsť až na tretí pokus.
"Dnes som ešte dokomponoval záver, ale diváci začali priskoro tlieskať, takže ho nebolo počuť," povedal pre TASR skladateľ Slávo Solovic, ktorý má vo vrecku ocenenie DOS-ka 2002 za scénickú hudbu. "Nerobil som paródiu na operu, použil som klasické postupy, ktoré sa mi páčia," dodal. Aj keď sa v bulletine píše, že Cirostratus je opera so sláčikovým kvintetom a samplami, Solovic pracoval prevažne s umelými zvukmi. V opere, ktorú skladal od októbra minulého roku, naživo nahral iba zopár husľových partov.
Prvý krok na pôde operného žánru spravil v sobotu večer aj Michal Kaščák v úlohe slepého žoldniera. So Solovicom ho spája účinkovanie v kapele Neuropa. Jedinou profesionálnou speváčkou bola študentka operného spevu Eva Matiašovská, ktorá sa zhostila úlohy afektovanej herečky. Na javisku si zaspievali aj dalmatínec v podaní Barbary Mišíkovej či bábätko Zuzana Ožvoldíková. Večne rozhádaných exmanželov stvárnili Petra Polnišová a Tony Pisár. Cestujúci zmĺkli, až keď im kapitán oznámil, že nastane "nečakaná situácia teplovzdušná turbulencia". Letecká katastrofa sa však nekoná, pristanú v mäkkom mraku z ľadových kryštálikov nazvanom Cirostratus. Pivničné priestory divadla na lietadlo pretvoril výtvarník Karol Weisslechner, rôzny sociálny pôvod posádky lietadla dokresľujú kostýmy Simony Vachálkovej.
Tretia premiéra sa uskutoční v pondelok večer, návštevníci divadla však musia byť presní, lebo podľa letušky "nastúpiť do lietadla za jazdy možné nebude".