Šéf Szigetu: Ľutujem, že ešte neprišli Red Hot Chilli Peppers

Károly Gerendai ťahá na festival Sziget hviezdy. Keď neuspeje, skúša o rok.

"Sú ročníky, keď sme v strate, častejšie však uspejeme. Úplne to nevieme predvídať. Od predaných lístkov závisí 80 percent našich príjmov," hovorí šéf festivalu Sziget Károly Gerendai.(Zdroj: ARCHÍV)

Organizovať festival 23 rokov môže niekoho úplne vyčerpať. KÁROLY GERENDAY, šéf festivalu Sziget, to cíti inak – vždy sa nabije novou energiou. Najťažšiu prácu mal tento rok s americkou kapelou Kings of Leon. Do Európy prišla len na jeho festival.

Ste v spojení s manažérmi mnohých hviezd. S ktorými to bolo ťažké?

„Vždy si hovoríme, že s tými, čo na festival už prišli, nemáme veľa starostí. Ťažšie sa nám logicky komunikuje s tými, čo prísť nechcú.“

Bolo niečo výnimočné, čo ste museli tento rok riešiť?

„Náročné bolo dohodnúť sa s Kings of Leon, do Európy prídu len na tento koncert. To sa stáva málokedy.“

Festival Sziget existuje už vyše dvadsať rokov. Čím vás trápi najdlhšie?

„Ľutujem, že sa nám stále nepodarilo zohnať kapely ako Linkin Park, Metallica či Red Hot Chilli Peppers. Pozývame ich každý rok.“

V čom je problém?

„Dôvodom je asi logistika. Festival sa deje v konkrétnom čase a nemusí vyhovovať manažmentu kapiel. Linkin Park napríklad začínajú európske turné až o týždeň po Szigete a nepresvedčili sme ich, nech prídu skôr, išlo pritom o medzeru štyroch dní.“

Robíte najväčší festival v strednej Európe. Od koho si pýtate rady, ako ho zlepšiť?

„Veľa spätnej väzby získavame od návštevníkov, ale chodíme sa inšpirovať aj na festivaly do zahraničia.“

Ktoré navštevujete?

„V posledných rokoch som cestoval na Tommorrowland do Belgicka, na jazzový festival v španielskom San Sebastian, aj k vám, na Pohodu.“

Bolo niečo konkrétne, čo sa vám páčilo a chceli ste to priniesť do Budapešti?

„Často ide o maličkosti, napríklad spôsob, akým sa vymieňajú lístky pri vstupe za náramky, alebo ako vyzerajú šatne pre umelcov. Chceme držať krok s konkurenciou, veď publikum si vyberá.“

Čo by ste teda zmenili? S čím na Szigete ešte nie ste úplne spokojný?

„Snažíme sa jednotlivé časti programu s rovnakým zameraním zozbierať a zjednotiť v rámci pódií – nech návštevníka ešte lepšie usmerníme a nech sa vie na ostrove čo najľahšie orientovať. Každý rok napríklad zdokonaľujeme nočné osvetlenie.“

Obrovský počet návštevníkov prichádza z Holandska a Francúzska, prečo práve z týchto krajín?

„Našťastie k nám chodí veľa návštevníkov už zo všetkých kútov sveta – veď 90 percent lístkov predáme v zahraničí, dokonca niekoľko tisíc aj v Austrálii. Zrejme však najviac v krajinách, kde sú zvyknutí na multikulturálne prostredie – Sziget je totiž oproti iným festivalom oveľa farebnejší programom aj kvalitou služieb. Okrem toho vo Francúzsku aj v Holandsku máme mimoriadne šikovných promotérov.“

Raz ste sa s festivalom chceli odsťahovať, podarilo sa vám vyriešiť spory s vedením mesta Budapešť?

„V skutočnosti sme sa nikdy nechceli odsťahovať, vzťah s mestom sme odvtedy vyriešili. Alternatívu by sme ťažko hľadali, pretože festival sme od začiatku vytvorili pre tento ostrov – preto ho aj tak voláme. Vedeli by sme, samozrejme, podujatie s týmto názvom organizovať aj inde, ale už by nebolo rovnaké. Dúfame, že nás k tomu žiadne okolnosti nedonútia, keby však predsa, tak sa skúsime presťahovať.“

Niektorí návštevníci považujú festival za drahý.

„To vám kto povedal? My skôr počúvame, že je lacný. Na iných festivaloch totiž za pivo zaplatíte aj šesť eur. Naše ceny sú veľmi podobné ako na diskotékach alebo v baroch hlavného mesta.“

Cítite zodpovednosť za každého návštevníka?

„Samozrejme, zaručujeme bezpečnosť každému z nich. No ak vojdú do zakázaného priestoru alebo vylezú na konštrukciu, vieme tomu predísť jedine ohradami.“

Koľko ľudí je dnes vlastne súčasťou vášho tímu?

„Počas celého roka naša firma zamestnáva šesťdesiat ľudí. Sezónne sa k nám potom pridáva ďalších 150. O stavbu a demontáž areálu sa starajú desiatky tisíc robotníkov.“

Je finančne výhodné organizovať takýto festival?

„Niektoré ročníky sme v zisku, iné v strate, čoraz častejšie však uspejeme. Nevieme to úplne predvídať, závisí od toho, koľko míňame a koľkí festival navštívia.“

Nakoľko váš zisk ovplyvní počet predaných lístkov?

„Závisí od toho asi osemdesiat percent našich príjmov.“

Boli ste už niekedy z toho celého unavený?

„Iste, stáva sa to. Vtedy si len potrebujem oddýchnuť a opäť ma to nabije energiou. Organizovať festival je vlastne mimoriadne vďačné povolanie – každý rok vidím, koľkých svojou prácou poteším. Keď sa otvárajú brány festivalu, vždy som plný očakávaní. Na konci si potom zas vydýchnem, že sme ten tlak opäť zvládli.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 540
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 481
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 466
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 763
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 709
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 977
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 422
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 926
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 495

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Raneriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop