Divoký Django
Prima Family 20.15
Quentin Tarantino má zrejme moc. Keď ohlásil, že sa chystá na Divokého Djanga, južanský western o otrokárstve, niektorých svojich kolegov až vystrašil. Režisér Spike Lee napríklad nespokojne kričal: "Otroctvo bol holokaust. O otroctve by sa nemal nakrúcať zábavný spaghetti western."
Jeho strach bol celkom pochopiteľný, Tarantino nepatrí medzi tých, čo sa histórii s úctou klaňajú, keď berú do rúk pero alebo kameru. Tarantino sa pri rozprávaní o historických udalostiach necháva viesť svojou nespútanou fantáziou a najmä vlastnými predstavami o tom, ako by dejiny mali vyzerať, aby boli spravodlivé.
Lee mu však krivdil, ak si myslel, že sa chystá nakrúcať zábavný film, kde sa bude bohapusto strieľať a kde bude nekontrolovateľne striekať krv. Tarantino si síce do scenára zapísal veľa vtipov, ktoré mu Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio či Jamie Foxx nonšalantne zahrali. V zásade však svoj film naplnil vážnym tónom a Spike Lee sa skôr mal obávať toho, že Divoký Django nikdy nemal byť príbehom, v ktorom by černosi mali iba úlohy obetí.
Tarantino sa chystal rozprávať o tom, že bolo viac dôvodov, prečo sa Spojených štátoch otroctvo udržalo tak dlho. Jedným z nich bolo, že otrokári si dokázali navrhnúť zákony tak, aby ich moc bola neobmedzená a neohrozená. A tým ďalším napríklad to, že aj niektorým otrokom tento stav vyhovoval. Navzájom sa neznášali, naznačuje Tarantino, boli pasívni a musel prísť až cudzinec, ktorému bol ich osud v zásade úplne ukradnutý, aby im ukázal, ako čítať zákony a využiť ich vo svoj prospech.
Divoký Django prišiel do kín koncom roka 2012. Mal v nich veľký úspech a Christoph Waltz zaň dostal Oscara. Len sám režisér nebol s výsledkom celkom spokojný. Zdalo sa mu, že sa naň prišlo pozrieť málo divákov a videl za tým stúpajúcu popularitu televíznych seriálov. "Dajte ľuďom do rúk kľúč s desaťdielnym seriálom, všetky časti si pozrú hneď za sebou za jednu noc. Povedzte im však, že v kine dávajú trojhodinový film: preľaknú sa, že tak dlho tam sedieť nevydržia," hovoril vlani na festivale v Cannes. Kde vzápätí vyhlásil, že raz sa k Django vráti, opráši scény, ktoré vystrihol, nový celok rozdelí na štyri časti a ukáže, ako sa má robiť riadny seriál.
Soaré o trhoviskách
Diskusia / Stará tržnica, Bratislava 19.30
FOTO – STARÁ TRŽNICA
Ešte stále trvá to letné obdobie, keď na trhu dostanete kúpiť všetko sezónne, po čom len vaše srdce zapiští. Atmosféra veľkých trhovísk a tržníc je jedinečná, tým skôr narodeným pripomenie dávne časy, keď sa život sústreďoval prirodzene práve tam. V Bratislave svoj punc z čias bývalého režimu potiahli bez otrasov trhovisko na Miletičovej ulici a Nová tržnica na Trnavskom mýte, no o ďalšie bolo treba zabojovať. Že úsilie má zmysel, dokázali už na Slovensku mnohí aktivisti – vďaka tomu máme v Bratislave napríklad pravidelný Dobrý trh či projekt obnovenej Starej tržnice.
Práve v nej sa dnes stretnú tí, čo si chcú zabudnuté chute trhovísk pripomenúť v súvislostiach. Centrom diania bude kaviareň Dobré&dobré, ktorá v duchu výnimočného projektu zamestnáva bezdomovcov a pravidelne usporadúva kultúrne akcie či zaujímavé verejné diskusie . „Nebude to len nostalgia. Hovoriť budeme o obnove starých tradícií, o spájaní generácií a zabudnutých príbehoch starých miest Bratislavy, ale najmä upozorníme na nové možnosti. Napríklad trhovisko na Žilinskej ulici je stále v ohrození,“ hovorí dramaturgička Lucia Satinská.
Moderátor a aktivista Bohdan Smieška si do diskusie pozval zaujímavých hostí v trojjazyčnom „prešporskom“ zložení – bratislavskú pamätníčku, herečku Zuzanu Kronerovú, rakúskeho rozhlasového redaktora a pozorovateľa bratislavských trhovísk Jürgena Rendla a maďarského novinára Istvána Veresa, ktorý sa zaoberá dejinami Starej tržnice z pohľadu dobovej tlače.
Piotr Wyleżoł
KONCERT / Poľský inštitút 19.00
Jeho projekt vybrali do rovnakej série prezentujúcej mladé talenty džezovej scény ako významného amerického klaviristu Brada Mehldaua. Aj poľský hudobník Piotr Wyleżoł je majstrom hry na klávesy, veď už ako jedenásťročný interpretoval Mozartove a Beethovenove klavírne skladby.
Piotr Wyleżoł študoval v Katoviciach a pôsobil vo viacerých kapelách, než si založil vlastné trio. Spolupracuje aj s britským huslistom Nigelom Kennedym a dodnes vydal päť štúdiových albumov. Dnes si jeho talent môžete vypočuť v Poľskom inštitúte, vstup je voľný.
Autor: ea