Jeho meno znelo príliš nebezpečne. Aj tak svojou avantgardou presvedčil

V Banskej Bystrici vystavujú dielo Jaroslava Rösslera. Paríž dobre urobil, keď ho kedysi vyhostil. Vďaka tomu dnes má Česko svetového fotografa.

Jaroslava Rössler (25.5.1902 - 5.1.1990)(Zdroj: Wikipédia)

V Banskej Bystrici vystavujú dielo Jaroslava Rösslera. Paríž dobre urobil, keď ho kedysi vyhostil. Vďaka tomu dnes má Česko svetového fotografa.

Avantgardný fotograf Jaroslav Rössler by spravil veľkú kariéru v Paríži, keby jeho meno neznelo pred vojnou príliš nebezpečne. Hoci sa vrátil do Čiech, u nás jeho dielo nie je veľmi dostupné.

Jaroslav Rössler bol pokrokový umelec. Radikálny fotograf a experimentátor so svetlom a tieňom. Na začiatku dvadsiatych rokov minulého storočia sa stal členom najradikálnejšej českej umeleckej skupiny Devětsil a zásadným článkom českej fotografickej avantgardy.

Preto sa zdá úplne prirodzené, keď dnes jeho dielo vystavujú slovenské a české galérie, tak ako práve teraz Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici. Pritom stačilo málo, aby sa z domáceho tvorivého prostredia navždy odpútal a jeho fotografie nám boli takmer nedostupné.

sm-0825-011f-kruh.rw_res.jpg
Bez názvu (1928)

Osudná demonštrácia

Mal iba pätnásť rokov, keď začínal v ateliéri slávneho fotografa Františka Drtikola. Naberal tu svoje prvé umelecké skúsenosti a - čo sa neskôr ukázalo ešte osudovejšie - zoznámil sa tu so svojou budúcou manželkou Gertrudou Fischerovou. Rössler odišiel do Paríža, vtedy centra svetovej avantgardy. Aby sa uživil, venoval sa najmä komerčným zákazkám a reklamnej fotografii. Pracoval napríklad pre firmy Michelin a Shell.

Jeho pobyt vo Francúzsku sa skončil po dvadsiatich rokoch, a to kuriózne. Raz si ako okoloidúci fotografoval demonštrujúcich štátnych zamestnancov. Úradom bolo podozrivé jeho meno - blížila sa druhá svetová vojna a považovali ho za nebezpečného človeka, ktorý pracuje pre Nemecko. V roku 1935 ho vyhostili.

Práve vďaka tomu, že sa musel vrátiť domov do svojej vlasti, ho dnes môžeme považovať za českého fotografa. „Inak by bol francúzskym umelcom,“ povedal kurátor výstavy v Stredoslovenskej galérii Josef Moucha.

Jaroslav Rössler bol rovnako uznávaný ako František Drtikol, Jaromír Funke či Josef Sudek. Nielen doma, ale aj vo svete. Abstrakcii sa venoval už na prelome desiatych a dvadsiatych rokov minulého storočia a svojou pokrokovou tvorbou mohol kontrovať aj takým zvučným menám ako Alvin Langdon Coburn, Paul Strand, Christian Schad alebo László Moholy-Nagy.

sm-0825-011f-lessest.rw_res.jpg
Lešenie (1964)

Drahý fotograf

Okrem fotografie sa venoval kresbe, vtedy nesmierne populárnej koláži či obrazovým básňam a typografickým obrazom. Je tiež autorom najstarších českých fotogramov, obrazov podobných fotografii, ktoré sú vytvorené bez pomoci fotografického prístroja. Na celosvetovej scéne sa touto technikou preslávil americký umelec Man Ray, podľa ktorého sa takéto tieňové obrazy niekedy nazývajú tiež rayogramy.

Na Slovensku sme jeho práce mohli prvýkrát vidieť na jar v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave, až potom sa presunuli do Banskej Bystrice. Projekt pod kurátorským dohľadom Josefa Mouchu k nám doputoval z Topičovho klubu v Prahe, kde sa predstavil vlani.

Kým naši susedia videli aj Rösslerove kresby a maľby, u nás je výstavný koncept sústredený najmä na fotografie. Diela vznikli nazväčšovaním z pôvodných Rösslerových negatívov, väčšinu z nich vytvorila autorova dcéra. Fotografie sa vybrali tak, aby korešpondovali s prácami, ktoré Rössler kedysi sám nazväčšoval. Jeho originály sú však veľmi drahé a v Čechách dnes už nedostupné.

sm-0825-011f-mimoza.rw_res.jpg
Mimóza, 1930

Ešte ho treba objaviť

Dodnes sa Rösslerove diela predávajú na zahraničných aukciách. Zaujímavé je, že sú medzi nimi aj práce, ktoré sme u nás nikdy nepoznali.

Autorova pravnučka Daniela Havránková na tlačovej konferencii v Bratislave povedala, že do ich osudu zasiahla práve epizóda z Francúzska: „Jeho odchod z Paríža je aj pre našu rodinu obostretý rúškom tajomstva. Odišiel naozaj zo dňa na deň a nemohol si so sebou zobrať ani svoje práce. Kadečo tam zanechal. Dodnes občas objavujeme nejaké pre nás úplne neznáme diela.“

Autorka je kunsthistorička

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.