Čo sa stane, keď sa českému človeku začne v postsocialistickej diere dariť? Bratia Hádkovci hrajú vo filme s priam biblickým presahom. A my zisťujeme, že Česi už nie sú zmierliví. Ukázali realitu.
Pre český film sú typické hrejivé zmierlivé komédie, pre britský nekompromisné sociálne drámy. Scenárista Jaroslav Žváček a režisér Jan Prušinovský búrajú stereotypy. Ich film Kobry a užovky je sociálna dráma bez zmierlivosti a kompromisov!
Bratia Hádkovci hrajú súrodencov s hadími prezývkami. Starší Užovka (Matěj) nevie, čo so životom, no je v zásade samostatný. Mladší Kobra (Kryštof), žije s matkou, je alkoholik, narkoman, notorický klamár a zlodej, vykrádač chatiek a neštíti sa olúpiť susedov, brata či babičku.
Stratený prípad. Napriek tomu Užovka vždy znova a znova vyráža na záchrannú misiu, aby brata dostal z prekérnej situácie.
„Mám plán, vole!“
České malomesto štvrť storočia po Nežnej nesrší optimizmom. Špinavé, zanedbané, so skrachovanými fabrikami, panelovými sídliskami, postsocialistickými obchodmi a obyvateľmi na podpore, ktorí stratili odhodlanie, vieru i chuť. Vrcholom kultúrneho vyžitia je upotená diskotéka s trápnym karaoke.
O pláne vykrikuje Kobra, ale jeho zhumpľovaný mozog sa už nezmôže ani na celistvú myšlienku, nieto na plány. Zato Užovka prijme ponuku úspešnejšieho spolužiaka a otvorí si obchod s lacnými odevmi.
A čím viac sa mu darí, tým rýchlejšie sa z nevinnej bezbrannej užovky mení na nemilosrdného dravca. Jed dávkuje postupne, po kvapkách. Najskôr si zvykne, že dodávky tovaru slúžia iba na maskovanie pašovania falšovaných liekov. Potom mu začne prekážať nezodpovedná pokladníčka Zuza, manželka kamaráta Tomáša.
Prestane tolerovať a zachraňovať brata. Naopak: keď ho bijú, aj on si udrie. Aby sa zachránil, zradí Tomáša. A keď mu Kobra vykradne obchod, postaví sa proti nemu.
Kobry a užovky sú skvele napísaná napínavá dráma o súrodeneckej láske, rodinnej súdržnosti a kamarátstve, s priam biblickým presahom.
Súčasnosť zobrazuje bez zjemňujúcej komiky, ponúka pravdivý obraz zdeformovaného, zdegenerovaného „kapitalizmu“, ktorý bez prekračovania zákonov a zneužívania slabších nemá nádej na úspech. Zároveň je analýzou spoločnosti, ktorá neznáša úspech, trestá a bráni mu.
„Jedeme do ráje“
Hoci film sa sústreďuje výlučne na ústrednú dvojicu, všetky postavy – aj vedľajšie – sú dobre obsadené a vynikajúco stvárnené. Ťažko povedať, či je lepšie zahraný extrovertný a nemenný Kobra, alebo introvertný, tichý no meniaci sa Užovka. Účelne sú vybrané i pesničky, Na hadím ocase skupiny Bratři Orffové sa stáva ústrednou skladbou.
Kamera je dokumentaristicky chladná a odmeraná. Rozprávanie nečaruje s obrazom ani s montážou, napriek tomu strhne pozornosť. Škoda len rýchleho skratkovitého záveru. Na druhej strane – je dostatočne nejednoznačný a otvorený interpretácii.
Takýto silný a suverénny obraz reality sme v českom a tobôž slovenskom ponovembrovom filme ešte nevideli.