SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky
ŽRALOK MEDZI KOMERČNÝMI RÁDIAMI SA ZA DVA ROKY STAL JEDNOU Z NAJPOČÚVANEJŠÍCH STANÍC

Expres loví poslucháčov na istotu

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných ...


Charakteristické autíčko rádia Expres. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných rozhlasových staníc na Slovensku. Jeho percentá počúvanosti za dva roky existencie stále rastú. Aj keď na prvé počutie sa od konkurentov nelíši.

Expres už netrpezlivo očakáva výsledky prieskumu Market & Media & Lifestyle renomovaných agentúr AISA a Median, ktoré budú zverejnené v polovici februára. Je presvedčený, že sa mu podarí zaujať pozíciu na čele všetkých súkromných staníc. Novembrový prieskum Slovenského rozhlasu, ktorý jej pridelil dokonca trinásťpercentnú počúvanosť, ho v tom utvrdzuje. „Som prekvapená nereagovaním konkurencie. Myslia si, že sme zatiaľ módnou vlnou, a to nám dáva náskok,“ dodáva riaditeľka Expres Media, Eva Babitzová.

Čo chcú ľudia

Ako hovorí šéfredaktor internetového magazínu www.radioweb Róbert Kalmár: „Expres sa riadi tým, čo chce trh, a to mu zaručuje odlišnosť od ostatných štandardných rádií.“ Expres sa tým riadi naozaj doslova. Nepraktizuje štandardný postup iných rádií, ktoré fungujú na báze pokus-omyl, čiže vytvoria vysielaciu štruktúru a čakajú, ako sa chytia potenciálni poslucháči.

Ako jediná stanica na Slovensku si Expres roku 2001 nechal vypracovať mapovaciu štruktúru od renomovanej agentúry BCI, ktorá robila štúdie pre BBC Radio 1, O3 alebo Antenne Bayern, od hudobného formátu až po spôsob podávania informácií.

Playlist stanice neurčuje náš hudobný dramaturg, ale vkus nášho poslucháča, tvrdia zástupcovia Expresu. Chladnokrvný, pravidelný prieskum trhu, ktorý robí ako jediné rádio na Slovensku, im totiž umožňuje priblížiť tomu, čo chcú počuť ľudia.

Rozhlasoví bezdomovci

Expres sa profiloval ako „diaľničné“ rádio, ktoré si vysielaniu pravidelného dopravného servisu muselo prispôsobiť programovú štruktúru. „Ťažko sme mohli s takýmito informáciami vstupovať do relácií o kozmetike alebo počítačoch. Naša ambícia je osloviť aj iných. Nielen človeka sediaceho v aute,“ hovorí Tibor Búza, výkonný riaditeľ rádia. Expres sa orientuje na cieľovú skupinu poslucháčov vo veku od 20 do 39 rokov.

Podľa Evy Babitzovej Expres zachytil „rozhlasových bezdomovcov“, ľudí, ktorí prelaďujú viacero staníc: „Mapping study - podrobný úvodný výskum nám ukázal, že najzaujímavejšia cieľová skupina na trhu nie je nikým pevne podchytená.“

Takže, čo podvedome odmieta poslucháč Expresu? Rap, džez, menšinové žánre by ho prinútili, aby preladil na inú stanicu. Podľa odborníkov dokáže zo strednoprúdového mixu hudby ponúknuť dokonalú hudobnú kulisu: Jednoducho neruší! „Ale my nechceme nerušiť, naším cieľom je baviť, vyhovieť pesničkami,“ bráni sa riaditeľka. „Nechcú zabávať za každú cenu, vysielanie je štandardné, nerušivé,“ oponuje Róbert Kalmár.

Zábava v Exprese nie je vo vysielaní dominantná. Celosvetový trend je taký, že aktívni ľudia v mladom a strednom veku počúvajú komerčné rádiá na pol ucha. Podľa Imricha Jenču, odborníka na rozhlasové vysielanie na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty UK, ľudia začínajú pozornejšie vnímať rádio až po prekročení istého veku. Vtedy chcú hlbšiu formu informácií: „Hovorím tomu vek poslucháča verejného rozhlasu. Tí už chcú mať v živote poriadok, a to vyžadujú aj od rádia.“

Kedy ide na nervy

Tibor Búza tvrdí, že pomocou pravidelných výskumov vedia presne určiť, keď hit prestáva byť hitom a treba ho nahradiť inou skladbou. „Ľuďom paradoxne vyhovuje opakovanie istých pesničiek, ktorých trvácnosť však monitorujeme, napríklad podľa telefonických ankiet,“ hovorí a Eva Babitzová ho dopĺňa: „Vieme, kedy pesnička ide ľuďom na nervy.“

V aktívnom archíve má asi 650 skladieb (konkurenti viac ako 1000) a súčasné hity hrá vo vyšších rotáciách. Prioritou stanice sú hity a používajú ich na prilákanie a udržanie poslucháčov. Pesničiek, čo sa hrajú najviac, je ich asi tridsať a tie sa obmieňajú podľa výsledkov testov.

Podľa odborníkov komerčné rádiá bojujú o tú istú cieľovú skupinu, vysielajú strednoprúdovú hudbu a majú približne rovnakú vysielaciu štruktúru. „Nielen Expres, ale aj iné komerčné stanice sú tabloidmi medzi rádiami. Podobne ako Nový Čas aj ony ponúkajú ľahké, krátke informácie alebo vďačné pikošky. Svojho času sa určitou originalitou odlišovalo Fun radio, zameraním kresťanský Lumen a vyššou vekovou kategóriu nitrianska Hviezda FM,“ hovorí Imrich Jenča.

2001/2 2002/1 2002/2

Rádio Slovensko SRo 1 28.3 30.2 26

ROCK FM Rádio SRo 3 10.5 11 10

Rádio OKEY 11.8 9.3 8

Fun Rádio 9.5 7.3 8

Rádio Expres 1.7 5.4 9

Rádio Twist 5.8 6.4 6

Rádio REGINA SRo 4 3.7 5.2 4

Zdroj: MML

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 109
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 14 009
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 283
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 493
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 323
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 908
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 946
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 821
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 724
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 705
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Chaos sa šíri krajinou

Šialenejšie ako meniť zákon pre Cibulkovú je zaradiť poľnohospodárstvo do očkovania kritickej infraštruktúry.

Peter Schutz

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie je zásah s najrýchlejším účinkom, tvrdí Krajčí (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 220-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 362 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Neprehliadnite tiež

Novú  Tolkienovu kknihu ilustruje Alan Lee, držiteľ Oscara za výpravu k filmu Pán prsteňov: Návrat kráľa.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.
Armie Hammer (vpravo) s kolegom Timothéem Chalametom, s ktorým hral vo filme Daj mi svoje meno.

Režisér oscarového filmu Parazit bude predsedať porote festivalu v Benátkach

Už 78. ročník festivalu sa má konať 1.-11. septembra 2021.

Juhokórejský režisér Pong Čun-ho.