SME
Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Expres loví poslucháčov na istotu

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných ...


Charakteristické autíčko rádia Expres. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných rozhlasových staníc na Slovensku. Jeho percentá počúvanosti za dva roky existencie stále rastú. Aj keď na prvé počutie sa od konkurentov nelíši.

Expres už netrpezlivo očakáva výsledky prieskumu Market & Media & Lifestyle renomovaných agentúr AISA a Median, ktoré budú zverejnené v polovici februára. Je presvedčený, že sa mu podarí zaujať pozíciu na čele všetkých súkromných staníc. Novembrový prieskum Slovenského rozhlasu, ktorý jej pridelil dokonca trinásťpercentnú počúvanosť, ho v tom utvrdzuje. „Som prekvapená nereagovaním konkurencie. Myslia si, že sme zatiaľ módnou vlnou, a to nám dáva náskok,“ dodáva riaditeľka Expres Media, Eva Babitzová.

Čo chcú ľudia

Ako hovorí šéfredaktor internetového magazínu www.radioweb Róbert Kalmár: „Expres sa riadi tým, čo chce trh, a to mu zaručuje odlišnosť od ostatných štandardných rádií.“ Expres sa tým riadi naozaj doslova. Nepraktizuje štandardný postup iných rádií, ktoré fungujú na báze pokus-omyl, čiže vytvoria vysielaciu štruktúru a čakajú, ako sa chytia potenciálni poslucháči.

Ako jediná stanica na Slovensku si Expres roku 2001 nechal vypracovať mapovaciu štruktúru od renomovanej agentúry BCI, ktorá robila štúdie pre BBC Radio 1, O3 alebo Antenne Bayern, od hudobného formátu až po spôsob podávania informácií.

Playlist stanice neurčuje náš hudobný dramaturg, ale vkus nášho poslucháča, tvrdia zástupcovia Expresu. Chladnokrvný, pravidelný prieskum trhu, ktorý robí ako jediné rádio na Slovensku, im totiž umožňuje priblížiť tomu, čo chcú počuť ľudia.

Rozhlasoví bezdomovci

Expres sa profiloval ako „diaľničné“ rádio, ktoré si vysielaniu pravidelného dopravného servisu muselo prispôsobiť programovú štruktúru. „Ťažko sme mohli s takýmito informáciami vstupovať do relácií o kozmetike alebo počítačoch. Naša ambícia je osloviť aj iných. Nielen človeka sediaceho v aute,“ hovorí Tibor Búza, výkonný riaditeľ rádia. Expres sa orientuje na cieľovú skupinu poslucháčov vo veku od 20 do 39 rokov.

Podľa Evy Babitzovej Expres zachytil „rozhlasových bezdomovcov“, ľudí, ktorí prelaďujú viacero staníc: „Mapping study - podrobný úvodný výskum nám ukázal, že najzaujímavejšia cieľová skupina na trhu nie je nikým pevne podchytená.“

Takže, čo podvedome odmieta poslucháč Expresu? Rap, džez, menšinové žánre by ho prinútili, aby preladil na inú stanicu. Podľa odborníkov dokáže zo strednoprúdového mixu hudby ponúknuť dokonalú hudobnú kulisu: Jednoducho neruší! „Ale my nechceme nerušiť, naším cieľom je baviť, vyhovieť pesničkami,“ bráni sa riaditeľka. „Nechcú zabávať za každú cenu, vysielanie je štandardné, nerušivé,“ oponuje Róbert Kalmár.

Zábava v Exprese nie je vo vysielaní dominantná. Celosvetový trend je taký, že aktívni ľudia v mladom a strednom veku počúvajú komerčné rádiá na pol ucha. Podľa Imricha Jenču, odborníka na rozhlasové vysielanie na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty UK, ľudia začínajú pozornejšie vnímať rádio až po prekročení istého veku. Vtedy chcú hlbšiu formu informácií: „Hovorím tomu vek poslucháča verejného rozhlasu. Tí už chcú mať v živote poriadok, a to vyžadujú aj od rádia.“

Kedy ide na nervy

Tibor Búza tvrdí, že pomocou pravidelných výskumov vedia presne určiť, keď hit prestáva byť hitom a treba ho nahradiť inou skladbou. „Ľuďom paradoxne vyhovuje opakovanie istých pesničiek, ktorých trvácnosť však monitorujeme, napríklad podľa telefonických ankiet,“ hovorí a Eva Babitzová ho dopĺňa: „Vieme, kedy pesnička ide ľuďom na nervy.“

V aktívnom archíve má asi 650 skladieb (konkurenti viac ako 1000) a súčasné hity hrá vo vyšších rotáciách. Prioritou stanice sú hity a používajú ich na prilákanie a udržanie poslucháčov. Pesničiek, čo sa hrajú najviac, je ich asi tridsať a tie sa obmieňajú podľa výsledkov testov.

Podľa odborníkov komerčné rádiá bojujú o tú istú cieľovú skupinu, vysielajú strednoprúdovú hudbu a majú približne rovnakú vysielaciu štruktúru. „Nielen Expres, ale aj iné komerčné stanice sú tabloidmi medzi rádiami. Podobne ako Nový Čas aj ony ponúkajú ľahké, krátke informácie alebo vďačné pikošky. Svojho času sa určitou originalitou odlišovalo Fun radio, zameraním kresťanský Lumen a vyššou vekovou kategóriu nitrianska Hviezda FM,“ hovorí Imrich Jenča.

2001/2 2002/1 2002/2

Rádio Slovensko SRo 1 28.3 30.2 26

ROCK FM Rádio SRo 3 10.5 11 10

Rádio OKEY 11.8 9.3 8

Fun Rádio 9.5 7.3 8

Rádio Expres 1.7 5.4 9

Rádio Twist 5.8 6.4 6

Rádio REGINA SRo 4 3.7 5.2 4

Zdroj: MML

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  2. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  3. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  1. Prvé slovenské diela vo forme NFT sprístupňuje 365.bank
  2. Wüstenrot rástol v životnom poistení o takmer 40 percent
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Na krásnom, modrom Jadrane
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 12 916
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 822
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 295
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 4 207
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 423
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 1 750
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 503
  8. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 318
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Návrhy na zníženie cien palív už vo vládnej koalícii kolujú.


1 h
Peter Tkačenko

Po embargu sa vláda vyhla aj zdaneniu ruskej ropy.


2 h

Matovič na mňa neútočí, lebo ho nepodrážam.


a 1 ďalší 2 h
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje 92. deň.


a 6 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  2. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  6. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  7. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  8. Miroslava Moncmanová: "Ruský izrazec", alebo, keď na kachličkách trónil Lenin
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 8 877
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 256
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 703
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 733
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 291
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 270
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 831
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 1 910
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu