SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
ŽRALOK MEDZI KOMERČNÝMI RÁDIAMI SA ZA DVA ROKY STAL JEDNOU Z NAJPOČÚVANEJŠÍCH STANÍC

Expres loví poslucháčov na istotu

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných ...


Charakteristické autíčko rádia Expres. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných rozhlasových staníc na Slovensku. Jeho percentá počúvanosti za dva roky existencie stále rastú. Aj keď na prvé počutie sa od konkurentov nelíši.

Expres už netrpezlivo očakáva výsledky prieskumu Market & Media & Lifestyle renomovaných agentúr AISA a Median, ktoré budú zverejnené v polovici februára. Je presvedčený, že sa mu podarí zaujať pozíciu na čele všetkých súkromných staníc. Novembrový prieskum Slovenského rozhlasu, ktorý jej pridelil dokonca trinásťpercentnú počúvanosť, ho v tom utvrdzuje. „Som prekvapená nereagovaním konkurencie. Myslia si, že sme zatiaľ módnou vlnou, a to nám dáva náskok,“ dodáva riaditeľka Expres Media, Eva Babitzová.

Čo chcú ľudia

Ako hovorí šéfredaktor internetového magazínu www.radioweb Róbert Kalmár: „Expres sa riadi tým, čo chce trh, a to mu zaručuje odlišnosť od ostatných štandardných rádií.“ Expres sa tým riadi naozaj doslova. Nepraktizuje štandardný postup iných rádií, ktoré fungujú na báze pokus-omyl, čiže vytvoria vysielaciu štruktúru a čakajú, ako sa chytia potenciálni poslucháči.

Ako jediná stanica na Slovensku si Expres roku 2001 nechal vypracovať mapovaciu štruktúru od renomovanej agentúry BCI, ktorá robila štúdie pre BBC Radio 1, O3 alebo Antenne Bayern, od hudobného formátu až po spôsob podávania informácií.

Playlist stanice neurčuje náš hudobný dramaturg, ale vkus nášho poslucháča, tvrdia zástupcovia Expresu. Chladnokrvný, pravidelný prieskum trhu, ktorý robí ako jediné rádio na Slovensku, im totiž umožňuje priblížiť tomu, čo chcú počuť ľudia.

Rozhlasoví bezdomovci

Expres sa profiloval ako „diaľničné“ rádio, ktoré si vysielaniu pravidelného dopravného servisu muselo prispôsobiť programovú štruktúru. „Ťažko sme mohli s takýmito informáciami vstupovať do relácií o kozmetike alebo počítačoch. Naša ambícia je osloviť aj iných. Nielen človeka sediaceho v aute,“ hovorí Tibor Búza, výkonný riaditeľ rádia. Expres sa orientuje na cieľovú skupinu poslucháčov vo veku od 20 do 39 rokov.

Podľa Evy Babitzovej Expres zachytil „rozhlasových bezdomovcov“, ľudí, ktorí prelaďujú viacero staníc: „Mapping study - podrobný úvodný výskum nám ukázal, že najzaujímavejšia cieľová skupina na trhu nie je nikým pevne podchytená.“

Takže, čo podvedome odmieta poslucháč Expresu? Rap, džez, menšinové žánre by ho prinútili, aby preladil na inú stanicu. Podľa odborníkov dokáže zo strednoprúdového mixu hudby ponúknuť dokonalú hudobnú kulisu: Jednoducho neruší! „Ale my nechceme nerušiť, naším cieľom je baviť, vyhovieť pesničkami,“ bráni sa riaditeľka. „Nechcú zabávať za každú cenu, vysielanie je štandardné, nerušivé,“ oponuje Róbert Kalmár.

Zábava v Exprese nie je vo vysielaní dominantná. Celosvetový trend je taký, že aktívni ľudia v mladom a strednom veku počúvajú komerčné rádiá na pol ucha. Podľa Imricha Jenču, odborníka na rozhlasové vysielanie na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty UK, ľudia začínajú pozornejšie vnímať rádio až po prekročení istého veku. Vtedy chcú hlbšiu formu informácií: „Hovorím tomu vek poslucháča verejného rozhlasu. Tí už chcú mať v živote poriadok, a to vyžadujú aj od rádia.“

Kedy ide na nervy

Tibor Búza tvrdí, že pomocou pravidelných výskumov vedia presne určiť, keď hit prestáva byť hitom a treba ho nahradiť inou skladbou. „Ľuďom paradoxne vyhovuje opakovanie istých pesničiek, ktorých trvácnosť však monitorujeme, napríklad podľa telefonických ankiet,“ hovorí a Eva Babitzová ho dopĺňa: „Vieme, kedy pesnička ide ľuďom na nervy.“

V aktívnom archíve má asi 650 skladieb (konkurenti viac ako 1000) a súčasné hity hrá vo vyšších rotáciách. Prioritou stanice sú hity a používajú ich na prilákanie a udržanie poslucháčov. Pesničiek, čo sa hrajú najviac, je ich asi tridsať a tie sa obmieňajú podľa výsledkov testov.

Podľa odborníkov komerčné rádiá bojujú o tú istú cieľovú skupinu, vysielajú strednoprúdovú hudbu a majú približne rovnakú vysielaciu štruktúru. „Nielen Expres, ale aj iné komerčné stanice sú tabloidmi medzi rádiami. Podobne ako Nový Čas aj ony ponúkajú ľahké, krátke informácie alebo vďačné pikošky. Svojho času sa určitou originalitou odlišovalo Fun radio, zameraním kresťanský Lumen a vyššou vekovou kategóriu nitrianska Hviezda FM,“ hovorí Imrich Jenča.

2001/2 2002/1 2002/2

Rádio Slovensko SRo 1 28.3 30.2 26

ROCK FM Rádio SRo 3 10.5 11 10

Rádio OKEY 11.8 9.3 8

Fun Rádio 9.5 7.3 8

Rádio Expres 1.7 5.4 9

Rádio Twist 5.8 6.4 6

Rádio REGINA SRo 4 3.7 5.2 4

Zdroj: MML

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 011
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 019
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 076
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 194
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 337
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 818
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 564
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 285
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.