SME
Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky
ŽRALOK MEDZI KOMERČNÝMI RÁDIAMI SA ZA DVA ROKY STAL JEDNOU Z NAJPOČÚVANEJŠÍCH STANÍC

Expres loví poslucháčov na istotu

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných ...


Charakteristické autíčko rádia Expres. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných rozhlasových staníc na Slovensku. Jeho percentá počúvanosti za dva roky existencie stále rastú. Aj keď na prvé počutie sa od konkurentov nelíši.

Expres už netrpezlivo očakáva výsledky prieskumu Market & Media & Lifestyle renomovaných agentúr AISA a Median, ktoré budú zverejnené v polovici februára. Je presvedčený, že sa mu podarí zaujať pozíciu na čele všetkých súkromných staníc. Novembrový prieskum Slovenského rozhlasu, ktorý jej pridelil dokonca trinásťpercentnú počúvanosť, ho v tom utvrdzuje. „Som prekvapená nereagovaním konkurencie. Myslia si, že sme zatiaľ módnou vlnou, a to nám dáva náskok,“ dodáva riaditeľka Expres Media, Eva Babitzová.

Čo chcú ľudia

Ako hovorí šéfredaktor internetového magazínu www.radioweb Róbert Kalmár: „Expres sa riadi tým, čo chce trh, a to mu zaručuje odlišnosť od ostatných štandardných rádií.“ Expres sa tým riadi naozaj doslova. Nepraktizuje štandardný postup iných rádií, ktoré fungujú na báze pokus-omyl, čiže vytvoria vysielaciu štruktúru a čakajú, ako sa chytia potenciálni poslucháči.

Ako jediná stanica na Slovensku si Expres roku 2001 nechal vypracovať mapovaciu štruktúru od renomovanej agentúry BCI, ktorá robila štúdie pre BBC Radio 1, O3 alebo Antenne Bayern, od hudobného formátu až po spôsob podávania informácií.

Playlist stanice neurčuje náš hudobný dramaturg, ale vkus nášho poslucháča, tvrdia zástupcovia Expresu. Chladnokrvný, pravidelný prieskum trhu, ktorý robí ako jediné rádio na Slovensku, im totiž umožňuje priblížiť tomu, čo chcú počuť ľudia.

Rozhlasoví bezdomovci

Expres sa profiloval ako „diaľničné“ rádio, ktoré si vysielaniu pravidelného dopravného servisu muselo prispôsobiť programovú štruktúru. „Ťažko sme mohli s takýmito informáciami vstupovať do relácií o kozmetike alebo počítačoch. Naša ambícia je osloviť aj iných. Nielen človeka sediaceho v aute,“ hovorí Tibor Búza, výkonný riaditeľ rádia. Expres sa orientuje na cieľovú skupinu poslucháčov vo veku od 20 do 39 rokov.

Podľa Evy Babitzovej Expres zachytil „rozhlasových bezdomovcov“, ľudí, ktorí prelaďujú viacero staníc: „Mapping study - podrobný úvodný výskum nám ukázal, že najzaujímavejšia cieľová skupina na trhu nie je nikým pevne podchytená.“

Takže, čo podvedome odmieta poslucháč Expresu? Rap, džez, menšinové žánre by ho prinútili, aby preladil na inú stanicu. Podľa odborníkov dokáže zo strednoprúdového mixu hudby ponúknuť dokonalú hudobnú kulisu: Jednoducho neruší! „Ale my nechceme nerušiť, naším cieľom je baviť, vyhovieť pesničkami,“ bráni sa riaditeľka. „Nechcú zabávať za každú cenu, vysielanie je štandardné, nerušivé,“ oponuje Róbert Kalmár.

Zábava v Exprese nie je vo vysielaní dominantná. Celosvetový trend je taký, že aktívni ľudia v mladom a strednom veku počúvajú komerčné rádiá na pol ucha. Podľa Imricha Jenču, odborníka na rozhlasové vysielanie na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty UK, ľudia začínajú pozornejšie vnímať rádio až po prekročení istého veku. Vtedy chcú hlbšiu formu informácií: „Hovorím tomu vek poslucháča verejného rozhlasu. Tí už chcú mať v živote poriadok, a to vyžadujú aj od rádia.“

Kedy ide na nervy

Tibor Búza tvrdí, že pomocou pravidelných výskumov vedia presne určiť, keď hit prestáva byť hitom a treba ho nahradiť inou skladbou. „Ľuďom paradoxne vyhovuje opakovanie istých pesničiek, ktorých trvácnosť však monitorujeme, napríklad podľa telefonických ankiet,“ hovorí a Eva Babitzová ho dopĺňa: „Vieme, kedy pesnička ide ľuďom na nervy.“

V aktívnom archíve má asi 650 skladieb (konkurenti viac ako 1000) a súčasné hity hrá vo vyšších rotáciách. Prioritou stanice sú hity a používajú ich na prilákanie a udržanie poslucháčov. Pesničiek, čo sa hrajú najviac, je ich asi tridsať a tie sa obmieňajú podľa výsledkov testov.

Podľa odborníkov komerčné rádiá bojujú o tú istú cieľovú skupinu, vysielajú strednoprúdovú hudbu a majú približne rovnakú vysielaciu štruktúru. „Nielen Expres, ale aj iné komerčné stanice sú tabloidmi medzi rádiami. Podobne ako Nový Čas aj ony ponúkajú ľahké, krátke informácie alebo vďačné pikošky. Svojho času sa určitou originalitou odlišovalo Fun radio, zameraním kresťanský Lumen a vyššou vekovou kategóriu nitrianska Hviezda FM,“ hovorí Imrich Jenča.

2001/2 2002/1 2002/2

Rádio Slovensko SRo 1 28.3 30.2 26

ROCK FM Rádio SRo 3 10.5 11 10

Rádio OKEY 11.8 9.3 8

Fun Rádio 9.5 7.3 8

Rádio Expres 1.7 5.4 9

Rádio Twist 5.8 6.4 6

Rádio REGINA SRo 4 3.7 5.2 4

Zdroj: MML

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  4. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  5. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  6. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  1. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  2. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  3. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  7. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  8. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 768
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 14 015
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 495
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 363
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 204
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 851
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 474
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 863
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 5 860
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 665
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nominant OĽaNO).

Rusko dalo súhlas na spustenie očkovania na Slovensku.

33m
Minister školstva Branislav Gröhling.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 386-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 096 obetí.

9 h

Neprehliadnite tiež

Tom Cruise.

Pomery kritizujú aj veľké spoločnosti.

8 h
Anglická speváčka, skladateľka a modelka Dua Lipa si preberá cenu za najlepšiu speváčku na odovzdávaní hudobných cien Brit Awards.

Na podujatí testovali bezpečnosť hromadných akcií.

3 h
Martin Strýko. Syn výtvarníka, hudobníka, filozofa a politika, predstaviteľa košického disentu Marcela Strýka.

Komúna je o priateľstve zničenom mocou.

20 h
Ministerka kultúry SR Natália Milanová počas zasadnutia Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá.

Zástupcovia divadla sú za vyhlásenie opätovného výberového konania.

23 h