ŽRALOK MEDZI KOMERČNÝMI RÁDIAMI SA ZA DVA ROKY STAL JEDNOU Z NAJPOČÚVANEJŠÍCH STANÍC

Expres loví poslucháčov na istotu

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných ...


Charakteristické autíčko rádia Expres. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Hudobná kulisa, najlepší dopravný servis a prepracovaná spätná väzba robia z rádia Expres, ktoré začalo vysielať 1. januára 2000, jednu z najpočúvanejších komerčných rozhlasových staníc na Slovensku. Jeho percentá počúvanosti za dva roky existencie stále rastú. Aj keď na prvé počutie sa od konkurentov nelíši.

Expres už netrpezlivo očakáva výsledky prieskumu Market & Media & Lifestyle renomovaných agentúr AISA a Median, ktoré budú zverejnené v polovici februára. Je presvedčený, že sa mu podarí zaujať pozíciu na čele všetkých súkromných staníc. Novembrový prieskum Slovenského rozhlasu, ktorý jej pridelil dokonca trinásťpercentnú počúvanosť, ho v tom utvrdzuje. „Som prekvapená nereagovaním konkurencie. Myslia si, že sme zatiaľ módnou vlnou, a to nám dáva náskok,“ dodáva riaditeľka Expres Media, Eva Babitzová.

Čo chcú ľudia

Ako hovorí šéfredaktor internetového magazínu www.radioweb Róbert Kalmár: „Expres sa riadi tým, čo chce trh, a to mu zaručuje odlišnosť od ostatných štandardných rádií.“ Expres sa tým riadi naozaj doslova. Nepraktizuje štandardný postup iných rádií, ktoré fungujú na báze pokus-omyl, čiže vytvoria vysielaciu štruktúru a čakajú, ako sa chytia potenciálni poslucháči.

Ako jediná stanica na Slovensku si Expres roku 2001 nechal vypracovať mapovaciu štruktúru od renomovanej agentúry BCI, ktorá robila štúdie pre BBC Radio 1, O3 alebo Antenne Bayern, od hudobného formátu až po spôsob podávania informácií.

Playlist stanice neurčuje náš hudobný dramaturg, ale vkus nášho poslucháča, tvrdia zástupcovia Expresu. Chladnokrvný, pravidelný prieskum trhu, ktorý robí ako jediné rádio na Slovensku, im totiž umožňuje priblížiť tomu, čo chcú počuť ľudia.

Rozhlasoví bezdomovci

Expres sa profiloval ako „diaľničné“ rádio, ktoré si vysielaniu pravidelného dopravného servisu muselo prispôsobiť programovú štruktúru. „Ťažko sme mohli s takýmito informáciami vstupovať do relácií o kozmetike alebo počítačoch. Naša ambícia je osloviť aj iných. Nielen človeka sediaceho v aute,“ hovorí Tibor Búza, výkonný riaditeľ rádia. Expres sa orientuje na cieľovú skupinu poslucháčov vo veku od 20 do 39 rokov.

Podľa Evy Babitzovej Expres zachytil „rozhlasových bezdomovcov“, ľudí, ktorí prelaďujú viacero staníc: „Mapping study - podrobný úvodný výskum nám ukázal, že najzaujímavejšia cieľová skupina na trhu nie je nikým pevne podchytená.“

Takže, čo podvedome odmieta poslucháč Expresu? Rap, džez, menšinové žánre by ho prinútili, aby preladil na inú stanicu. Podľa odborníkov dokáže zo strednoprúdového mixu hudby ponúknuť dokonalú hudobnú kulisu: Jednoducho neruší! „Ale my nechceme nerušiť, naším cieľom je baviť, vyhovieť pesničkami,“ bráni sa riaditeľka. „Nechcú zabávať za každú cenu, vysielanie je štandardné, nerušivé,“ oponuje Róbert Kalmár.

Zábava v Exprese nie je vo vysielaní dominantná. Celosvetový trend je taký, že aktívni ľudia v mladom a strednom veku počúvajú komerčné rádiá na pol ucha. Podľa Imricha Jenču, odborníka na rozhlasové vysielanie na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty UK, ľudia začínajú pozornejšie vnímať rádio až po prekročení istého veku. Vtedy chcú hlbšiu formu informácií: „Hovorím tomu vek poslucháča verejného rozhlasu. Tí už chcú mať v živote poriadok, a to vyžadujú aj od rádia.“

Kedy ide na nervy

Tibor Búza tvrdí, že pomocou pravidelných výskumov vedia presne určiť, keď hit prestáva byť hitom a treba ho nahradiť inou skladbou. „Ľuďom paradoxne vyhovuje opakovanie istých pesničiek, ktorých trvácnosť však monitorujeme, napríklad podľa telefonických ankiet,“ hovorí a Eva Babitzová ho dopĺňa: „Vieme, kedy pesnička ide ľuďom na nervy.“

V aktívnom archíve má asi 650 skladieb (konkurenti viac ako 1000) a súčasné hity hrá vo vyšších rotáciách. Prioritou stanice sú hity a používajú ich na prilákanie a udržanie poslucháčov. Pesničiek, čo sa hrajú najviac, je ich asi tridsať a tie sa obmieňajú podľa výsledkov testov.

Podľa odborníkov komerčné rádiá bojujú o tú istú cieľovú skupinu, vysielajú strednoprúdovú hudbu a majú približne rovnakú vysielaciu štruktúru. „Nielen Expres, ale aj iné komerčné stanice sú tabloidmi medzi rádiami. Podobne ako Nový Čas aj ony ponúkajú ľahké, krátke informácie alebo vďačné pikošky. Svojho času sa určitou originalitou odlišovalo Fun radio, zameraním kresťanský Lumen a vyššou vekovou kategóriu nitrianska Hviezda FM,“ hovorí Imrich Jenča.

2001/2 2002/1 2002/2

Rádio Slovensko SRo 1 28.3 30.2 26

ROCK FM Rádio SRo 3 10.5 11 10

Rádio OKEY 11.8 9.3 8

Fun Rádio 9.5 7.3 8

Rádio Expres 1.7 5.4 9

Rádio Twist 5.8 6.4 6

Rádio REGINA SRo 4 3.7 5.2 4

Zdroj: MML

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.

Yoko Ono zasiahla proti poľskej limonáde. Aj keď právo na to celkom nemá

Novovzniknutá firma nemala šancu, Yoko vlastní značku John Lennon.

BBC bude cez víkend pripravovať reláciu o slovenskej hudbe

World Music Festival v Bratislave pomôže zviditeľniť našu hudbu.