Slovenská maliarka podnecuje fantáziu vysokotlakovým striekacím zariadením

Patrícia Koyšová vystavuje v Galérii Čin Čin diela, pri ktorých postupovala podobne ako majstri čínskej kaligrafie. A slovenskí filmári ukazujú, ako by mohla vyzerať vysnívaná železničná stanica.

z výstavy Patrícia Koyšová: 90 x 105(Zdroj: GALÉRIA ČIN ČIN)

Patrícia Koyšová vystavuje v Galérii Čin Čin diela, pri ktorých postupovala podobne ako majstri čínskej kaligrafie.

Patrícia Koyšová: 90 x 205

Galéria Čin Čin, Bratislava

krajina2_90x105cm_akryl_na_platne_2015_r1434_res.jpg

Patrícia Koyšová: Krajina 2

Maliarka Patrícia Koyšová rozmýšľa nad cestou do Číny. Študovala by kaligrafiu, umenie sústredenia, momentu a tvorivého gesta a priamo na mieste, kde vznikalo, by sa učila od veľkých majstrov.

"Keď maľujem, blížim sa k niečomu podobnému," hovorí. "Nevolám to ani cvičením, ani meditáciou. Vnímam pri tom skôr nádych a samotný akt. Keby som sa do Číny dostala, zrejme by som zistila, čo všetko mi je ešte v umení kaligrafie vzdialené. No aj tak som šťastná, že som maliarka a že môžem s takýmto sústredeným gestom pracovať." V Bratislavskej galérii Čin Čin dnes Patrícia Koyšová otvára výstavu s názvom 90 x 105. Je na nej niekoľko sérií obrazov a jednou z nich je vzduchová kaligrafia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď si predstavuje čínskych majstrov, vidí ich, ako pracujú s "megaštetcom". Ona sama štetec používa trochu menej, po ruke má skôr vzduchový kompresor a vysokotlakové striekacie zariadenie - také, aké používajú maliari, keď v krátkom čase potrebujú vybieliť veľa izieb. "Jeho tlak dosahuje až dvesto barov, podarilo sa mi ho vybartrovať," hovorí. "Spočiatku sa mi zdalo nekontrolovateľné, no dnes ho už viem dobre ovládať, narábam s ním v podstate ako so štetcom. Okrem toho páči sa mi, že medzi mnou a plátnom vytvára odstup, a že pri tom môžem pracovať s prúdom vzduchu."

excrept_from_the_poem2_90x105cm_akryl_na_r4765_res.jpg

Patrícia Koyšová: Úryvok z básne.

otvarak3_res.jpg

Patrícia Koyšová: Z cyklu Živočíšne druhy.

Svoje obrazy dotvára aj vzduchovou pištoľou a štetcom, ale tak, aby po ňom nezostali príliš viditeľné stopy. Myslí si, že divákom pri vnímaní výstavy pomáha, ak nevidia použitú techniku - môže im to urýchliť cestu k obsahu. Samozrejme, bez toho, že by im ho pomáhala interpretovať. "Dnešný vizuálny svet je hyperrýchly a virtuálny, preplnený bilbordmi, ktoré sa na nás valia z každej strany. Stále však verím, že maľba je médiom, ktoré to vie zastaviť. Dostáva nás späť k podstate a k nemenným vlastnostiam v nás: inštinktu, intuícii, imaginácii," hovorí.

Názov jej výstavy vychádza z formátu, ktorý zvolila. Plátna týchto rozmerov majú u nej v ateliéri stabilné miesto pri okne, potrebuje ich každý deň, keď ráno prichádza a má chuť pracovať. Väčšinou sú len začiatkom. Pomáhajú jej rozvíjať tému a riešiť maliarske záhady, kým neprejde na plátno väčších rozmerov. Tentoraz sa z nich stali ukončené diela, na ktorých možno vystopovať jej premýšľanie nad kaligrafiou, živočíšnymi druhmi aj pohľadom na stavenisko za oknom, ktorý v ateliéri má.

Fongopolis (premietanie a mestská hra)

FILM / Hlavná železničná stanica, Bratislava 17.00

podval2.jpg

Dej animovaného filmu Fongopolis sa odohráva v snovom prostredí železničnej stanice. Preto bude nepochybne zaujímavé ho vidieť v salóniku tej bratislavskej. Film je dielom poľskej animátorky Joanny Kozuchovej žijúcej na Slovensku.

Vytvorila príbeh o mladom huslistovi, ktorý má zahrať životné sólo s filharmóniou mesta Fongopolis. Cestou na správne nástupište sa však stratí v chaotickom priestore plnom reklám, nápisov, svetiel a pohybujúceho sa davu.

Premietanie bude spojené s mestskou hrou – kto sa zapojí, môže hľadať cestu z mestského labyrintu Bratislavy. Hry budú pripravené aj v Goetheho inštitúte na Panenskej ulici.

Čítanie mien obetí holokaustu

Mestské divadlo POH, Bratislava 18.00

podval1_res.jpg

FOTO: SME – Tomáš Benedikovič

Židia sú povinní nosiť židovské označenie, nemôžu byť notármi, advokátmi ani sudcami a nemajú volebné právo, písalo sa v nariadení z 9. septembra 1941. Takmer tristo rôznych paragrafov pod súhrnným názvom Židovský kódex vtedy vydala vláda slovenského štátu a zapojila sa tým do krvavej politiky tretej ríše.

Pošliapanú dôstojnosť a zmarené ľudské životy už siedmykrát pripomenie projekt novinárky a spisovateľky Ľuby Lesnej. Na spomienkovej akcii sa zo zachovaných deportačných listín prečíta približne stovka mien obetí holokaustu. Väčšina z nich nikdy nemala ani hrob, prečítanie mena je preto jediný spôsob, ktorý umožní prinavrátiť ich ľudskú dôstojnosť. Menný zoznam obetí v minulosti čítali viaceré osobnosti kultúrneho života napríklad Emília Vášáryová, Peter Lipa, Iveta Radičová, Michal Hvorecký, Ján Štrasser či Daniel Hevier.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 680
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 992
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 501
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 755
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 327
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 602
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 876
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 342
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 572
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 971

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Komentár Petra Schutza

Volanie, aby sa proti Saudom postupovalo dôsledne, je na mieste

Trump ukázal ďalší autoportrét.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.