Ľudia z Benátok odišli. Chyba bola v programe

Filmový festival v Benátkach sa tento rok premenil na súboj dvoch konceptov.

Film o atentáte na Jichaka Rabina je jednoznačným vyjadrením stanoviska. Je filmovou proklamáciou.(Zdroj: OUTNOW.CH)

Je v Benátkach filmový festival? Tento rok sa premenil na súboj dvoch konceptov. Otázka je, či hraný film má ešte čo povedať.

LIDO DI VENECIA. Hraný umelecký film je v kríze a neprináša nič zaujímavé. Benátsky filmový festival svoj názor netají: do hlavnej súťaže o Zlaté a Strieborné levy zaradil hneď štyri dlhometrážne filmové eseje a jeden celovečerný animovaný film. Aj hrané filmy viac mapujú citové či intelektuálne rozpoloženie, vykresľujú atmosféru. Silné filmové príbehy nájdeme azda len v prehliadke rekonštruovaných klasických diel.

Následkom je divácky nezáujem. Festival akoby po svojom prvom víkende skončil. Sály zostávajú nezaplnené, veľký záujem nie je ani o večerné premietania zdarma pre verejnosť pod holým nebom Filmových záhrad. Verejnosti na Lide niet a aj odborníkov ubudlo. Takže na jedno z prvých predstavení výberu krátkych filmov v najlepšom večernom termíne v kine Casino prišli len dve desiatky záujemcov.

Do konca nás vydržalo iba osem. Na festivale, ktorý sa pýši svojou dôležitosťou a kvalitou je ticho a mŕtvo. Prispel k tomu koniec medzinárodného filmového trhu, príchod studeného počasia, začiatok konkurenčného filmového festivalu v Toronte s atraktívnejším programom i absencia tradičných sprievodných podujatí pre verejnosť. Hlavným dôvodom je však dramaturgia: program 72. MFF v Benátkach nezaujíma ani len Talianov.

11993224_10205990806582626_705271976_o_res.jpg

Popri Sokurovovej Francofonii v hodnoteniach kritikov dominuje filmová esej izraelského režiséra Amosa Gitaia, ktorý svoje nové práce uvádza v Benátkach pravidelne. Rabin, the Last Day je podobne ako Francofonia jednoznačný vyjadrením autorovho stanoviska, viac filmová proklamácia ako esej.

153-minútová snímka rekonštruuje posledné chvíle izraelského premiéra Jitzaka Rabina i samotný atentát 4. novembra 1995 , pri ktorom ho zastrelil stúpenec ultrakonzervatívneho judaizmu a odporca úsilia o mierové riešenie palestínskej otázky.

Autorská zmes hraných, inscenovaných, autentických, dokumentárnych i fiktívnych scén, záberov, výpovedí, analýz a rekonštrukcií vytvára emocionálne silný obraz Izraela pred dvomi desaťročiami, ale aj dnes. „Zaujímali ma okolnosti, ktoré viedli k Rabinovej smrti,“ povedal Gitai.

„Ľudia zodpovední za Rabinovu smrť a za koniec nádeje na mier sú dodnes aktívni. Niektorí dokonca vo vláde. Násilie, hromadiace sa a stupňujúce v židovských náboženských kruhoch – nebezpečná choroba izraelského sekulárneho štátu – vo mne vyvoláva pocit ohrozenia. Môže zničiť podstatu izraelskej demokracie. Som totiž presvedčený, že Izrael má politické a nie náboženské korene.“

Svojou troškou prispela americká priekopníčka, výtvarníčka, filmárka a hudobníčka Laurie Anderson. Témou jej celovečernej eseje Heart of Dog je ona sama. Osemdesiat minút rozpráva o svojom detstve, dospievaní, tvorbe, názoroch na život a o milovanom psíkovi.

„V centre je otázka Čo sú to príbehy? Ako vznikajú? Ako si ich ľudia rozprávajú?“ tvrdí autorka. Jednoznačné odpovede však neponúka: „Mojou mantrou bol citát D. F. Wallacea 'Každý príbeh o láske je príbehom o duchoch.' Inšpirovala som sa tiež myšlienkami Wittgensteina a Kirkegaarda.“

11996355_10205990803302544_1624050060_o_res.jpg
Režisér Amos Gitai (hore vľavo) a herec Jicchak Hiskiya prišli do Benátok ukázať film Rabint,
the Las Day. Kanaďan Atom Egoyan zas film Remember s Christopherom Plummenrom
v hlavnej úlohe.

Francofonia a Rabin, the Last Day vedú aj v bodovaniach kritikov. Celovečerná filmová esej čínskeho dokumentaristu Čao Lianga Behemot o ťažbe uhlia v Číne príde na rad pred záverom festivalu. Z „hraných“ filmov si prekvapivo vysoké hodnotenia vyslúžila francúzska lyrická psychologická dráma L'hermine scenáristu a režiséra Christiana Vincenta o existenciálnej kríze sudcu Xaviera Racina.

Režiséra očaril systém francúzskych súdov s laickou porotou. Keď sa porotkyňou stane sudcova dávna tajná láska, pomôže mu prekonať krízu po rozpade manželstva a strate domova, získať nové istoty a životné oporné body. Publikum zatiaľ dáva najviac svojich hlasov Francofonii a dráme Toma Hoopera The Danish Girl.

Poľský filmár Jerzy Skolimowski v roku 2010 získal Veľkú cenu benátskej poroty drámou Essential Killing. Tentoraz do súťaže priniesol formálne výraznú expresívnu snímku 11 minut. Zo zdanlivého chaosu všedného dňa v súčasne Varšave vyberá postavy, príbehy a príčiny, vedúce ku katsrofe uprostred mesta s mnohými obeťami. Agresívny obraz, razantný strih, výrazná hudba a netradičná práca so zvukom však rozprávajú neveľmi originálny príbeh o láske a žiarlivosti. Autor o snímke povedal: „Kráčame po tenkom ľade.

Po samom kraji priepasti. Na každom rohu striehnu nepredvídateľné náhody. Budúcnosť je len naša predstava. Nič nie je isté – nasledujúci deň, hodina ba ani minúta. Všetko sa vždy môže zvrtnúť nečakaným spôsobom.“

Napriek dodatočnému autorskému komentáru sú emocionálne dozvuky filmu krátkodobé a myšlienkový presah minimálny. Ostáva len formálne bohatá a nápaditá, no citovo chladná a obsahovo vyprázdnená filmárska exhibícia.

Naopak Atom Egoyan vo svojom súťažnom filme Remember zámerne dodržiava najzákladnejšie pravidlá tradičného filmového jazyka a do istej miery evokuje thrillery Alfreda Hitchcocka prácou s hercami, obrazom, montážou i naoko staromódnou orchestrálnou hudbou.

Príbeh rozpráva o takmer storočnom starčekovi, ktorý zmizol z domova. Zev Guttmann (Christopher Plummer) trpí stareckou demenciou, nepamätá sa kto je ani kde je.

11999955_10205990805262593_986462315_n_res.jpg

Nespomína si, že len nedávno mu zomrela milovaná manželka. Riadi sa podrobnými pokynmi z listu, ktorý mu pripravil na vozík pripútaný Max (Martin Landau), spolubývajúci/spolupacient z domova pre seniorov. Za úlohu má nájsť v USA a Kanade niekdajšieho veliteľa bloku z Osvienčimu, ktorý sa sedemdesiat rokov ukrýva pod cudzou identitou ako Rudolf Kurlander a vyhýba spravodlivosti. Zev a Max sú poslední žijúci svedkovia, poslední, čo ho môžu spoznať a usvedčiť.

Problém je, že Rudolfov Kurlanderov vo vhodnom veku žije v Amerike viacero. Hrajú ich Bruno Ganz, Jürgen Prochnow a Heinz Lieven. Dvaja starci – jeden senilný a druhý bezvládny, sú zároveň jediní, komu ešte záleží na spravodlivosti a na dávnej minulosti.

Zev putuje súčasnou Severnou Amerikou a spoznáva ju takú, aká dnes je – na jednej strane otvorenú a priateľskú, na strane druhej apatickú, bez záujmu o minulosť, žijúcu len prítomnosťou. Ako sa na road movie sluší, napokon sa jej kuriózny hrdina dozvie šokujúcu pravdu najmä sám o sebe. „Je to posledný príbeh, ktorý dnes možno rozprávať o tejto ére,“ tvrdí Egoyan.

„Trauma sa nestartí smrťou vinníkov a obetí. Ak ju spravodlivosť nenapraví, prenáša sa na ich potomkov, na svet, v ktorom žijú. Nemožno predvídať, ako sa prejaví, ale – ako som sa posil povedať už v mojom filme Ararat – následky nenapravených krívd sú kruté a zasiahnu i nevinných.“

Egoyanova dráma akoby popierala tohtoročnú benátsku dramaturgiu: klasická filmová reč nie je mŕtva a tradičný filmový príbeh môže byť pútavý, dojímavý, prekvapivý, silný. Bez ohľadu na to, že po skončení predstavenia sa v kinosále popri mohutnom potlesku ozývalo aj hlasné hanlivé bučanie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 883
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 617
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 745
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 250
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 022
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 818
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 251
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 129
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 109

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Rusko je obvinený z objednania vraždy svojej bývalej spoločníčky z Markízy Sylvie Volzovej v roku 1997.

PLUS

Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

DOMOV

Penta otvorila novú nemocnicu v Michalovciach

Nemocnica sa zviditeľnila tým, že od pacientov vyberala poplatky za nabíjanie telefónu.

Neprehliadnite tiež

Ďuďo z Hexu: Dnes je éra laptopová, nepraje živým veciam

Hex vydáva novinku po veľkom hite Keď sme sami. Jej spevák medzitým produkoval hity Adama Ďuricu.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.