Ľudia z Benátok odišli. Chyba bola v programe

Filmový festival v Benátkach sa tento rok premenil na súboj dvoch konceptov.

Film o atentáte na Jichaka Rabina je jednoznačným vyjadrením stanoviska. Je filmovou proklamáciou.(Zdroj: OUTNOW.CH)

Je v Benátkach filmový festival? Tento rok sa premenil na súboj dvoch konceptov. Otázka je, či hraný film má ešte čo povedať.

LIDO DI VENECIA. Hraný umelecký film je v kríze a neprináša nič zaujímavé. Benátsky filmový festival svoj názor netají: do hlavnej súťaže o Zlaté a Strieborné levy zaradil hneď štyri dlhometrážne filmové eseje a jeden celovečerný animovaný film. Aj hrané filmy viac mapujú citové či intelektuálne rozpoloženie, vykresľujú atmosféru. Silné filmové príbehy nájdeme azda len v prehliadke rekonštruovaných klasických diel.

Následkom je divácky nezáujem. Festival akoby po svojom prvom víkende skončil. Sály zostávajú nezaplnené, veľký záujem nie je ani o večerné premietania zdarma pre verejnosť pod holým nebom Filmových záhrad. Verejnosti na Lide niet a aj odborníkov ubudlo. Takže na jedno z prvých predstavení výberu krátkych filmov v najlepšom večernom termíne v kine Casino prišli len dve desiatky záujemcov.

Do konca nás vydržalo iba osem. Na festivale, ktorý sa pýši svojou dôležitosťou a kvalitou je ticho a mŕtvo. Prispel k tomu koniec medzinárodného filmového trhu, príchod studeného počasia, začiatok konkurenčného filmového festivalu v Toronte s atraktívnejším programom i absencia tradičných sprievodných podujatí pre verejnosť. Hlavným dôvodom je však dramaturgia: program 72. MFF v Benátkach nezaujíma ani len Talianov.

11993224_10205990806582626_705271976_o_res.jpg

Popri Sokurovovej Francofonii v hodnoteniach kritikov dominuje filmová esej izraelského režiséra Amosa Gitaia, ktorý svoje nové práce uvádza v Benátkach pravidelne. Rabin, the Last Day je podobne ako Francofonia jednoznačný vyjadrením autorovho stanoviska, viac filmová proklamácia ako esej.

153-minútová snímka rekonštruuje posledné chvíle izraelského premiéra Jitzaka Rabina i samotný atentát 4. novembra 1995 , pri ktorom ho zastrelil stúpenec ultrakonzervatívneho judaizmu a odporca úsilia o mierové riešenie palestínskej otázky.

Autorská zmes hraných, inscenovaných, autentických, dokumentárnych i fiktívnych scén, záberov, výpovedí, analýz a rekonštrukcií vytvára emocionálne silný obraz Izraela pred dvomi desaťročiami, ale aj dnes. „Zaujímali ma okolnosti, ktoré viedli k Rabinovej smrti,“ povedal Gitai.

„Ľudia zodpovední za Rabinovu smrť a za koniec nádeje na mier sú dodnes aktívni. Niektorí dokonca vo vláde. Násilie, hromadiace sa a stupňujúce v židovských náboženských kruhoch – nebezpečná choroba izraelského sekulárneho štátu – vo mne vyvoláva pocit ohrozenia. Môže zničiť podstatu izraelskej demokracie. Som totiž presvedčený, že Izrael má politické a nie náboženské korene.“

Svojou troškou prispela americká priekopníčka, výtvarníčka, filmárka a hudobníčka Laurie Anderson. Témou jej celovečernej eseje Heart of Dog je ona sama. Osemdesiat minút rozpráva o svojom detstve, dospievaní, tvorbe, názoroch na život a o milovanom psíkovi.

„V centre je otázka Čo sú to príbehy? Ako vznikajú? Ako si ich ľudia rozprávajú?“ tvrdí autorka. Jednoznačné odpovede však neponúka: „Mojou mantrou bol citát D. F. Wallacea 'Každý príbeh o láske je príbehom o duchoch.' Inšpirovala som sa tiež myšlienkami Wittgensteina a Kirkegaarda.“

11996355_10205990803302544_1624050060_o_res.jpg
Režisér Amos Gitai (hore vľavo) a herec Jicchak Hiskiya prišli do Benátok ukázať film Rabint,
the Las Day. Kanaďan Atom Egoyan zas film Remember s Christopherom Plummenrom
v hlavnej úlohe.

Francofonia a Rabin, the Last Day vedú aj v bodovaniach kritikov. Celovečerná filmová esej čínskeho dokumentaristu Čao Lianga Behemot o ťažbe uhlia v Číne príde na rad pred záverom festivalu. Z „hraných“ filmov si prekvapivo vysoké hodnotenia vyslúžila francúzska lyrická psychologická dráma L'hermine scenáristu a režiséra Christiana Vincenta o existenciálnej kríze sudcu Xaviera Racina.

Režiséra očaril systém francúzskych súdov s laickou porotou. Keď sa porotkyňou stane sudcova dávna tajná láska, pomôže mu prekonať krízu po rozpade manželstva a strate domova, získať nové istoty a životné oporné body. Publikum zatiaľ dáva najviac svojich hlasov Francofonii a dráme Toma Hoopera The Danish Girl.

Poľský filmár Jerzy Skolimowski v roku 2010 získal Veľkú cenu benátskej poroty drámou Essential Killing. Tentoraz do súťaže priniesol formálne výraznú expresívnu snímku 11 minut. Zo zdanlivého chaosu všedného dňa v súčasne Varšave vyberá postavy, príbehy a príčiny, vedúce ku katsrofe uprostred mesta s mnohými obeťami. Agresívny obraz, razantný strih, výrazná hudba a netradičná práca so zvukom však rozprávajú neveľmi originálny príbeh o láske a žiarlivosti. Autor o snímke povedal: „Kráčame po tenkom ľade.

Po samom kraji priepasti. Na každom rohu striehnu nepredvídateľné náhody. Budúcnosť je len naša predstava. Nič nie je isté – nasledujúci deň, hodina ba ani minúta. Všetko sa vždy môže zvrtnúť nečakaným spôsobom.“

Napriek dodatočnému autorskému komentáru sú emocionálne dozvuky filmu krátkodobé a myšlienkový presah minimálny. Ostáva len formálne bohatá a nápaditá, no citovo chladná a obsahovo vyprázdnená filmárska exhibícia.

Naopak Atom Egoyan vo svojom súťažnom filme Remember zámerne dodržiava najzákladnejšie pravidlá tradičného filmového jazyka a do istej miery evokuje thrillery Alfreda Hitchcocka prácou s hercami, obrazom, montážou i naoko staromódnou orchestrálnou hudbou.

Príbeh rozpráva o takmer storočnom starčekovi, ktorý zmizol z domova. Zev Guttmann (Christopher Plummer) trpí stareckou demenciou, nepamätá sa kto je ani kde je.

11999955_10205990805262593_986462315_n_res.jpg

Nespomína si, že len nedávno mu zomrela milovaná manželka. Riadi sa podrobnými pokynmi z listu, ktorý mu pripravil na vozík pripútaný Max (Martin Landau), spolubývajúci/spolupacient z domova pre seniorov. Za úlohu má nájsť v USA a Kanade niekdajšieho veliteľa bloku z Osvienčimu, ktorý sa sedemdesiat rokov ukrýva pod cudzou identitou ako Rudolf Kurlander a vyhýba spravodlivosti. Zev a Max sú poslední žijúci svedkovia, poslední, čo ho môžu spoznať a usvedčiť.

Problém je, že Rudolfov Kurlanderov vo vhodnom veku žije v Amerike viacero. Hrajú ich Bruno Ganz, Jürgen Prochnow a Heinz Lieven. Dvaja starci – jeden senilný a druhý bezvládny, sú zároveň jediní, komu ešte záleží na spravodlivosti a na dávnej minulosti.

Zev putuje súčasnou Severnou Amerikou a spoznáva ju takú, aká dnes je – na jednej strane otvorenú a priateľskú, na strane druhej apatickú, bez záujmu o minulosť, žijúcu len prítomnosťou. Ako sa na road movie sluší, napokon sa jej kuriózny hrdina dozvie šokujúcu pravdu najmä sám o sebe. „Je to posledný príbeh, ktorý dnes možno rozprávať o tejto ére,“ tvrdí Egoyan.

„Trauma sa nestartí smrťou vinníkov a obetí. Ak ju spravodlivosť nenapraví, prenáša sa na ich potomkov, na svet, v ktorom žijú. Nemožno predvídať, ako sa prejaví, ale – ako som sa posil povedať už v mojom filme Ararat – následky nenapravených krívd sú kruté a zasiahnu i nevinných.“

Egoyanova dráma akoby popierala tohtoročnú benátsku dramaturgiu: klasická filmová reč nie je mŕtva a tradičný filmový príbeh môže byť pútavý, dojímavý, prekvapivý, silný. Bez ohľadu na to, že po skončení predstavenia sa v kinosále popri mohutnom potlesku ozývalo aj hlasné hanlivé bučanie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 058
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 422
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 975
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 482
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 712
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 134
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 967
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 909
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 566

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi stavali prekážky, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.