Bojnice 31. januára (TASR) - Bojnický oltár, desať tabuľových obrazov od stredovekého florentského majstra Narda di Cione zvaného tiež Orcagna uvidia na jeseň tohto roka obyvatelia talianskeho mesta Pisa. O zapožičanie tohto najvzácnejšieho diela v Bojnickom zámku požiadali organizátori veľkolepej výstavy o histórii Pisy, ktorá bola jedným z centier stredomorskej kultúry. Výstavu otvoria 1. septembra a potrvá do 30. novembra.
Orcagna totiž oltár pôvodne namaľoval pre kaplnku niektorého z tamojších kláštorov. Dokazuje to aj skutočnosť, že na jednom z obrazov je namaľovaný patrón Pisy svätý Raniér. Podľa slov riaditeľa Múzea Bojnice Jána Papca, zatiaľ nie je presne známe, kto a pri akej príležitosti si obrazy nechal namaľovať. Výstava bude takto príležitosťou pre talianskych historikov skúmať jeho pôvod.
Oltár získal posledný feudálny majiteľ Bojnického zámku Ján Pálfi niekedy v sedemdesiatych rokoch 19. storočia tiež za nevyjasnených okolností. Pravdepodobne ho kúpil v niektorom antikvariáte vo Viedni. Ako popredný znalec a milovník umenia si Ocagnovo dielo mimoriadne cenil. Špeciálne pre tieto obrazy nechal u rakúskych majstrov zhotoviť nádherný vyrezávaný oltár a umiestnil ho v zámockej kaplnke, pod ktorou je aj pochovaný.
Oltár mal potom pohnutú históriu. V roku 1933 päť najväčších obrazov ukradli zlodeji. Rok trvalo kým ich vypátrali a podarilo sa obrazy zachrániť. Do Bojníc však oltár nevrátili. Pretože väčšia časť Pálfiho zbierok patrila štátu, spolu s piatimi menšími obrazmi ich previezli na reštaurovanie do Prahy. Neskôr ich inštalovali ako najcennejšie exponáty v kolekcii talianskych trecentistov v Národnej galérii v Prahe.
Bojnické múzeum a neskôr aj orgány Slovenskej republiky sa neprestali usilovať o návrat Bojnického oltára. Podarilo sa to až po dohode na najvyššej vládnej úrovni v decembri 1996. Odvtedy sú inštalované v Päťhrannej zámockej veži, kde majú vytvorené a počítačom prísne sledované klimatické a bezpečnostné podmienky.