SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

V divadle si naše dane nevážia

Málo slovenských inscenácií je nadpriemerných, tvrdí dramaturgia Divadelnej Nitry. Ich výber na prestížny festival prebiehal inkognito.

"Bábka kumuluje v sebe skúsenosť ľudstva. Kus hmoty vo vás zrazu dokáže vyvolať triašku, rozplakať vás, hoci len jediným pomalým pohybom. Mám pocit, že práve to treba v človeku oživovať. Rád by som všetko, čo bábka v sebe nesie, dospelým divákom vrá"Bábka kumuluje v sebe skúsenosť ľudstva. Kus hmoty vo vás zrazu dokáže vyvolať triašku, rozplakať vás, hoci len jediným pomalým pohybom. Mám pocit, že práve to treba v človeku oživovať. Rád by som všetko, čo bábka v sebe nesie, dospelým divákom vrá(Zdroj: MILO FABIAN)

Čo dobré z domáceho divadla uvidíme na prestížnom festivale? Výber inscenácií prebiehal inkognito, a len niektoré sa vymkli z priemeru. Práve tie v Nitre uvidíme.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že empatie je v divadle dosť, lebo bez nej by sa nič nevytvorilo. Schopnosť vcítiť sa môže však mať mnoho podôb a ťažko ju oddeliť od osobného vkusu či úrovne poznania. O to zaujímavejšie bude sledovať, čo zo slovenského divadla sa podarilo presadiť na medzinárodnom festivale Divadelná Nitra. Začína sa už o týždeň.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo vytŕča z priemeru

Empatia je ústrednou témou tohto ročníka. Je nesmierne široká, no v slovenskom divadle ju len tak ľahko nenájdete. Čerstvú skúsenosť s tým majú Michal Ditte a Iveta Ditte-Jurčová, ktorí výber slovenských inscenácií tento rok zastrešujú. Už roky spoločne vedú Divadlo Pôtoň v Bátovciach v Levickom okrese. Programovo fungujú ako divadlo na okraji, mimo centra diania, v miestnom dome kultúry. Venujú sa autorskému divadlu, často založenému na terénnom výskume.

Slovíčko empatia sa podľa nich často bezducho premieľa bez pomyslenia na to, čo v skutočnosti znamená. V minulej sezóne ako dramaturgovia festivalu videli takmer šesťdesiat inscenácií, z nich ledva desať vytŕčalo z priemeru.

„Vciťovanie sa do sveta emócií, predstáv a konaní iného človeka je jedinečnou schopnosťou. Vyžaduje osobný vklad, postoj a názor, no, žiaľ, tohto je v slovenskom divadle pramálo,“ tvrdia.

sm-0917-018f-svatopluk.rw_res.jpg
Emil Horváth ako Svätopluk v Mojmírovi II. bude na festivale za Slovenské národné divadlo.

Tesný kalendár

Samozrejme, úplne všetko vidieť nemohli, a tak prvé sito, v ktorom vylúčili „konzumné produkty, ktoré sa ani zďaleka netvária ako umenie“, prebehlo ešte pred vycestovaním. Ako činoherní tvorcovia dávali prednosť činohre pred tanečnými produkciami. Pri brázdení divadlami vyhľadávali bežné prevádzkové časy a s tvorcami sa takmer nestretávali.

„Niekedy je ťažké vtesnávať sa do kalendárov, často sa stávalo, že v jeden termín sa hralo aj päť inscenácií, ktoré sme chceli vidieť,“ vravia po skúsenostiach. Zvláštnosťou vraj ostáva, že všetky divadlá svoje reprezentatívne kusy uvádzajú v druhej tretine mesiaca.

sm-0917-018f-velkyzosit.rw_res.jpg
Žofia Martišová v inscenácii Veľký zošit podľa slávneho románu Ágoty Kristov nitrianskeho
Divadla Andreja Bagara. FOTO - MILO FABIAN

Na vlnách všednosti

Hoci v slovenskom divadle sa vyprodukuje počas jednej sezóny až 180 inscenácií, mapovanie slovenského divadla môže byť pre náročnejšieho diváka tristnou skúsenosťou.

Ditteovcom sa potvrdilo, že slovenské divadlo sa utápa vo vlnách mainstreamu, zábavnosti, povrchnosti a všednosti. „Prežíva vo vnútornej izolácii inštitúcií, bez slušnosti k peniazom daňových poplatníkov, bez ambície vypovedať o svete naokolo, bez zodpovednosti voči publiku. Chýba mu vnútorná sloboda a úplne rezignovalo na umenie. Našťastie je tu niekoľko výnimiek,“ konštatujú.

sm-0917-018f-spiatocka.rw_r8435_res.jpg
Spiatočka v réžii Józsefa Czajlika z košického divadla Thália. FOTO - THÁLIA

Názory chcú prieniky

Tento rok si účasť na medzinárodnom podujatí vyslúžili štyri slovenské inscenácie: nitriansky Veľký zošit podľa románu Ágoty Kristofovej, Mojmír II. alebo Súmrak ríše zo SND, scénické dielo Domov, eros, viera nezávislého zoskupenia Med a prach a maďarská Spiatočka z košického divadla Thália.

Téma empatie v súvislosti so spoločenským dianím by teda práve v nich mala zarezonovať na európskej divadelnej úrovni.

„Úlohou kurátora je hľadať prieniky medzi typom festivalu, jeho ústrednou témou a svojím subjektívnym názorom na divadlo,“ vraví Michal Ditte. „Myslím, že sa nám podarilo vybrať inscenácie, ktoré to spĺňajú.“

sm-0917-018f-dev.rw_res.jpg
Domov, eros, viera nezávislého zoskupenia Med a prach. FOTO - MILO FABIAN

Nie servis, ale originalita

Každý rok sa s príchodom Divadelnej Nitry vynára otázka, čo je v divadle naozaj umením. Náš najprogresívnejší medzinárodný divadelný festival sa snaží to výnimočné a novátorské, čo za uplynulú sezónu v Európe vzniklo, čo najpoctivejšie zmapovať. Jeho ponuka bude tentoraz výsostne autorská, klasika, hoci aj v modernom šate, bude chýbať.

Zostavovatelia programu išli po inscenáciách, ktoré majú okrem nevšedného divadelného výrazu aj vyhranený postoj k závažným politicko-spoločenským témam. „Netvrdím, že divadlo má byť doplnkom alebo servisom spoločenských pohybov a problémov. Môže sa však na ne veľmi originálne pozrieť,“ myslí si riaditeľka festivalu Darina Kárová.

Možno sa na vybraných predstaveniach nebudeme pučiť od smiechu, ale spoľahlivo nás môžu zasvätiť do toho, v čom práve žijeme.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 619
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 373
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 507
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 808
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 019
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 962
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 518
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 479
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 928

Hlavné správy zo Sme.sk

Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Spájanie? Rozhodne, čo povie Kiska

Bez dobrej nálady Smer nezničíme.

Peter Tkačenko

Odsúdený exposlanec Smeru: Nechápem, čo robím v Gorile

Olejníkovi sme zavolali na mobil z Gorily spred 13 rokov. Stále platí.

František Olejník teraz fotografovanie odmietol. Snímka je z jeho prepustenia na slobodu v roku 2017.