SME

Bienále ilustrácií: Deti majú snívať. Ale nie samy

Ako má vyzerať detská knižka? Bienále ilustrácií Bratislava na to skúša odpovedať.

Kniha Hlbokomorské rozprávky s ilustráciami Veronike Klímovej bola ocenená za vydavateľský počin.Kniha Hlbokomorské rozprávky s ilustráciami Veronike Klímovej bola ocenená za vydavateľský počin. (Zdroj: Bienále ilustrácií)

Ilustrácia by nemala len prekresľovať text, mala by ho dopovedať, myslí si Veronika Klímová. Kniha Hlbokomorské rozprávky, ktorú ilustrovala, získala na tohtoročnom Bienále ilustrácií čestné uznanie.

Kubistické prasiatka rozohrávajú operné predstavenie v lese, duchovia sa rozplývajú v akvareli a hračky rozpútavajú revolúciu v mestských uliciach. Obrázky na bienále sú tak bohaté, že slovný sprievod nepotrebujú. Cestu Nilsa Holgersona alebo Červenú čiapočku dokážu detskí diváci rozpoznať aj sami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Neznamená to však, že by sa na výstavu 25. ročníka mohli vybrať bez sprievodu rodičov. Je tu niekoľko obrázkov, pri ktorých sa im ešte výklad múdreho dospelého zíde. Zvieratiek a veselých farieb je tu, samozrejme, dosť, ale sedemhlavý potkaní kráľ z Luskáčika alebo exkurz do strašidelného domu by ich možno vydesili. Surrealistické výjavy zas zmiatli a zašifrované výpovede zneistili.

Sú dokonca prípady, keď by ani historický výklad nebol na škodu. Umelci z Číny sa napríklad inšpirovali domácimi bájami, tí z Ghany zobrazili domorodé rituály a Iránci sa nezľakli ani krvilačnejších motívov so zotnutými hlavami.

sm-1809-015f-carlin.rw_res.jpg

Nebojme sa dotvoriť si svet

Bienále ilustrácií Bratislava sa za päťdesiat rokov svojej existencie stalo najväčšou súťažou svojho druhu vo svete. Každé dva roky prináša do nášho hlavného mesta príležitosť zamyslieť sa nad tým, čo robí z ilustrácie dobrú ilustráciu a akú ilustráciu chcú mať vo svojich knižkách deti. Čo ich očarí, pri čom sa zasnívajú a pri čom rozmýšľajú?

SkryťVypnúť reklamu

Detskú porotu napríklad tento rok najviac očarili scény zo zatopeného mesta od holandského umelca Mrtijna van der Lindena. Svet plný rýb si v rozprávkovej knižke Jonas en de visjej van Kees Poon – Jonáš a rybičky vysníval malý chlapec po tom, čo si nasadil slnečné okuliare.

sm-1809-015f-jonas.rw_res.jpg

Hlavná medzinárodná porota sa rozhodla inak, Grand Prix prisúdila britskej umelkyni Laure Carlinovej za ilustrácie v knihe A World of Your Own – Vlastný svet. Chcela v nej deti motivovať, aby si vymysleli svet podľa vlastných predstáv.

A v knihe The Iron Man – Železný muž ich zas vyzýva, aby sa spolu s ňou ponorili aj do dospelejších tém. V jednom z jej kreslených výjavov sa napríklad prekrývajú vojnové scény z niekoľkých historických výjavov naraz. Vojaci sa skrývajú v zákopoch, rytieri útočia katapultmi a prehistorickí bojovníci utekajú s oštepmi.

SkryťVypnúť reklamu

Laura Carlin dostala od poroty prednosť pred tristo ďalšími autormi. Čím tak zaujala? „Výber je, samozrejme, vždy subjektívny, ona však bola favoritkou už v piatom, šiestom kole hlasovania, a tých bolo dokopy deväť. Mňa zaujala postmoderným spracovaním. Tým, že využívala viac médií, techník aj humor,“ hovorí slovenský porotca, maliar Karol Felix.

sm-1809-015f-japonskobienale.rw_res.jpg

Aj v kresbe môže byť slovná hračka

Jeho zahraniční kolegovia tvrdia, že pre ilustráciu je dôležitá spojitosť s textom, originalita a inovatívnosť. Víťazov bienále vyberali štyri dni. Pochválili aj viacerých slovenských autorov, hoci ocenenie – čestné uznanie – získal len vydavateľský počin Hlbokomorské rozprávky.

Knižku Moniky Kompaníkovej ilustrovala Veronika Klímová. Jej grafiky sa originálne tlačili linotypom z pantónových farieb, ktoré sa v tlačiarni nedajú bežne nájsť. O svojej predstave o ideálnej ilustrácii Klímová hovorí: „Obrázok by nemal len prekresľovať text, skôr by mal jeho príbeh dopovedať.“

SkryťVypnúť reklamu

sm-1809-015f-ruskobienale.rw_res.jpg

Zahraničným porotcom sa tiež páčili diela Daniely Olejníkovej, ktorá na bienále vyhrala pred dvomi rokmi. Tentoraz sa medzi víťazov neprebojovala, organizátori jej však venovali samostatnú výstavu. Aj ona súhlasí s názorom Veroniky Klímovej, že ilustrácia by mala text dotvárať. pre ňu sú však dôležité aj farby a často sa necháva inšpirovať slovnými hračkami.

Ilustrácie z celého sveta sú do konca októbra vystavené v Dome umenia na bratislavskom Námestí SNP. Už tradične je na výstave ešte viac dospelých ako detí. Pretože tí nepotrebujú slnečné okuliare ako Jonáš z Holandska. Im stačí prísť so spomienkami na knižky, ktoré im kedysi čítali ich rodičia pred spaním. Možno ich v sebe nosili aj maliari Albín Brunovský a Miroslav Cipár, keď súťažnú prehliadku zakladali.

SkryťVypnúť reklamu

029-velka-britania-laura-caulin_r1457_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 979
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 424
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 876
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 249
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 212
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 320
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 652
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 567
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 48 897
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 991
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 376
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 960
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 707
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 656
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu