Suverénnym víťazom divadelnej ankety Dosky je naša dávna história.
Že sa ľuďom na Slovensku nechce zahlbovať do vlastnej minulosti, si všimli už viaceré z našich divadiel. Preto nám to, čo sa nedozvedáme z dejepisných knižiek, rozprávajú v moderne zinscenovaných príbehoch. Práve takéto inscenácie bodujú v hodnotení divadelných kritikov.
Kde tkvie naša mizéria
Jedna z nich dobyla aj tohtoročné divadelné Dosky. Mojmír II. alebo Súmrak ríše – inscenácia hry Viliama Klimáčka – získala v prestížnej divadelnej ankete Dosky sedem z ôsmich nominácií. Až päť z nich v nedeľu večer premenila na ceny. Suverénnym víťazom jubilejného 20. ročníka sa tak stáva Slovenské národné divadlo.
Čo je na historických témach pre autorov a tvorcov najpríťažlivejšie? „Možnosť komentovať súčasnosť, pretože naša mizéria má korene nielen v nedávnej, ale aj vo veľmi dávnej minulosti, o ktorej sa odmietame baviť,“ hovorí pre SME Viliam Klimáček. Patrí medzi najskúsenejších a najoceňovanejších slovenských dramatikov a je autorom viacerých hier, ktoré sa našim dejinám poctivo venujú – nezabudnuteľné sú napríklad Komunizmus, Dr. Gustáv Husák či Holokaust.
Mojmír II. alebo súmrak ríše. Zľava Daniel Fischer, víťazka ženskej hereckej kategórie
Dominika Kavaschová, nominovaný Róbert Roth a Emil Horváth. FOTO - MILO FABIAN
Na východ či na západ?
Hru Mojmír II. alebo súmrak ríše napísal pre SND na objednávku. Približuje v nej obdobie založenia Veľkomoravskej ríše a stavia ju na konflikte dvoch výrazných osobností vtedajších vládcov: na nezmieriteľnosti Rastislavovho idealistického a Svätoplukovho pragmatického vnímania národného bytia.
Klimáček považuje Slovákov za národ hrubých čiar, ktorý si odjakživa kladie len jednu a tú istú otázku: kam bude výhodnejšie ísť? Na východ či na západ?
„Riešil to Svätopluk a smaží sa v tom aj Fico,“ hovorí dramatik a spisovateľ. „Ľuďom na Slovensku sa nechce rozumieť vlastnej minulosti. Oveľa viac ich vzrušuje, že benzín ide dolu a zemiaky hore.“ Dodnes sme podľa neho v celospoločenskej diskusii nedoriešili náš vzťah k slovenskému štátu, rýchlo sme zabudli na komunistickú totalitu po februári 1948 a ani november 1989 tu už nikoho nezaujíma. „Staráme sa dosť agresívne len o seba a preto, keď nás zase ktosi silnejší pripraví o suverenitu, nebudeme ani my už nikoho zaujímať. Nehovorím, že ma baví zahlbovať sa do toho, ale plakať nebudem. Ideálne pole pre čierny humor.“
Úlohu večne porazeného hrdinu v inscenácii Spiatočka si zahral Tamás Gál. Získal za ňu Dosku
za najlepší mužský herecký výkon. FOTO - THÁLIA
Päť víťazstiev
Ten, ako autor hry hovorí, nám nechtiac veľmi svedčí. Na inscenácii hry oceňuje, že sa ho podarilo zachovať a že režisér hru poňal s nekompromisnosťou. „Najťažšie monológy nechal vychrliť hercov v obrovskom tempe a potom nečakane zaviedol diváka do krajiny vizuálnej performancie, čo herci urobili s obrovskou chuťou. A to je vidieť,“ prízvukuje.
Teraz je isté, že kráľ Sväto〜pluk zvíťazil. Dosky vďaka nemu získali inscenácia, režisér Rastislav Ballek, herečka Dominika Kavaschová, scénograf Juraj Poliak aj hudobník Andrej Kalinka.
Detská inscenácia Zvedavý sloník z Bábkového divadla v Žiline. FOTO - BDZ
Spiatočka, deti a elledanse
„Každý človek má rád, ak vie niekto oceniť jeho snahu a prácu,“ hovorí herečka Dominika Kavaschová. Jednu Dosku už doma má, získala ju pred dvoma rokmi ako objav roka a jej talent sa tentoraz opäť potvrdil.
Runa, ktorú stvárnila v Mojmírovi II., si vyžiadala najnáročnejšie skúšobné obdobie, bolo však aj najzaujímavejšie, hoci do premiéry som netušila, ako to bude hrať. V hre si našla pre seba množstvo odkazov a odporúča pozrieť si inscenáciu viackrát. „Je to vzrušujúce, keď zakaždým zbadám a pochopím niečo nové,“ hovorí.
Vo zvyšných troch kategóriách si víťazstvo zaslúžili Tamás Gál z divadla Thália v hlavnej úlohe inscenácie Spiatočka, Eva Farkašová za výborné kostýmy k detskej inscenácii Zvedavý sloník a objavom sezóny sú Veronika Pavelková a Lýdia Petrušová za koncept inscenácie Mama ma má v bratislavskom divadle elledanse.
Mama ma má, divadlo elledanse. FOTO - ELLEDANSE
Po prvýkrát v rámci Dosiek prebehlo aj ľudové hlasovanie, ktoré malo určiť, ktoré bude najlepšie bratislavské divadlo sezóny. Najviac hlasov získalo divadlo GUnaGU, ktoré v uplynulej sezóne oslávilo 30 rokov.
Aj cena za celoživotné dielo sa tento rok udeľovala po prvýkrát. Udeľovalo ju Slovenské centrum Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov za mimoriadny prínos v oblasti divadla. Získal ju operný historik a teatrológ Jaroslav Blaho, dlhoročný propagátor opery na Slovensku.