Dokážu ironizovať a parafrázovať vlastný folklór, popierajú príbeh a všetko stavajú na svojom oslobodenom vnútre.Slovenskí tanečníci pôsobiaci v zahraničí to tentoraz predviedli v Číne.
Čínsky politický režim pôsobí ako nehybný monolit na slobodu slova, prejavu a zasahuje aj do kultúrneho života. Sú prípady, v ktorých je prejav občiansky, umelecký i súkromný naplnený pachuťou čohosi zakázaného, čohosi, za čo hrozia pokuty, šikanovanie, väzenie.
Samotné čínske umenie sa pritom často vníma ako čosi tradičné, skostnatené a zároveň upnuté na realistické divadlo, ktoré zo svojej podstaty popiera niečo abstraktné, akým je aj súčasný tanec.
Do Číny však napriek tomu chodia hosťovať športovci i umelci, pretože ju považujú za zaujímavý trh. A to neraz vzbudzuje rozpaky a diskusiu.
For Gaia, FOTO - Noro Knap
Tancom popreli príbeh
V takomto prostredí sa koncom leta v Pekingu zorganizoval festival The New, reflektuje súčasný tanec vo východnej Ázii a Európe. Vznikol z iniciatívy mladej tanečnice a pedagogičky Zhao Xi, ktorá študovala tanečné umenie v USA a v Európe , a v jej programe sa objavili súbory z Číny, Taiwanu, Francúzska aj zo Slovenska.