Muno
Kinotip
Francúzski tvorcovia, väčšinou bez skúseností s filmovou animáciou, si zvolili ťažšiu cestu s neistým výsledkom. V rodinnom filme Muno: strážca mesiaca rozprávajú príbeh v štýle fantasy, poskladaný zo staroegyptských, babylonských, gréckych, škandinávskych i keltských mýtov. Nenapodobňujú úspešné americké vzory, ale zaujmú netradičnými výtvarnými riešeniami, kombináciou rôznych animačných techník i poetík.
Slovo rozprávača dopĺňa uvoľnená kreslená animácia v psychedelickom duchu Žltej ponorky. Dianie na rozprávkovej planéte zobrazuje digitálna animácia CGI, no pozadia ostali pomerne ploché, akoby kreslené, inšpirované naivistickými obrazmi Henriho Rousseaua. Osudy hrdinov v podsvetí stvárňuje opäť kreslená animácia, no tentoraz čisto minimalistická, založená na jednoduchých tvaroch a farbách.
Forma sa prispôsobuje obsahu: na rozprávkovej planéte jestvujú dva svety. Denný, horúci svet ohnivých teplých farieb obývajú mocné, silné, prudké bytosti - titani. Nočný, studený svet tmy, šera a tlmených chladných tónov je zaplnený subtílnymi éterickými snovými stvoreniami, faunmi. Titani zodpovedajú za Slnko, fauni majú na starosti Mesiac.
Planétu ovplyvňujú Slnko i Mesiac rovnako, jestvovať môžu len spolu, koniec jedného by znamenal i koniec druhého a katastrofu pre oba svety. Slnko je reťazou zapriahnuté za obrovský kráčajúci skalný Chrám slnka. Pripomenie bojové stroje z Hviezdnych vojen. Mesiac pútajú k Mesačnému chrámu v podobe velikánskeho bájneho zvera pavučinky čudesných kvapkovitých stvorení.
Raz za čas sa denné i nočné bytosti zídu, aby vybrali nových strážcov Slnka a Mesiaca. Kým Slnko podľa očakávania pripadne mocnému, pyšnému a prchkému kamennému Sohonovi, novým strážcom Mesiaca sa na prekvapenia všetkých – i seba samého – stane mladý Muno. Rozprávkový vesmír je podrobne prepracovaný, výtvarné riešenia zaujímavé, animácii niet čo vyčítať. A predsa, celku ubližuje doslovnosť a plytkosť. Neumožňuje chápať ho ako metaforu, nachádzať skryté významy, prispôsobovať si interpretáciu.
Muno: strážca mesiaca síce vyzerá zaujímavo a netuctovo, jeho príbeh však nemá čím prekvapiť ani čo povedať. Napriek náročnému obrazu ostáva nenáročnou zábavou pre deti predškolského veku.
FOTO SME - Gabriel Kuchta
Dan Bárta + Illustratosphere
KONCERT / Ateliér Babylon 20.00
„Dlho sme sa hľadali v skúšobni a nevedeli, kam sa pohnúť z oblakov dymu. Zistili sme, že potrebujeme vhodnú rytmiku – aby bola naaranžovaná aj otvorená improvizácii,“ hovorí Dan Bárta pre SME o začiatkoch jednej z jeho kapiel Illustratosphere.
Český spevák začínal s rockom, neskôr ho na chvíľu zlákala opera a potom v roku 2000 založil s ďalšími štyrmi hudobníkmi džezový projekt Illustratosphere, s ním teraz oslavujú pätnásťročné výročie.Zastavia sa vo viacerých slovenských mestách – okrem Bratislavy aj v Poprade, Prievidzi, Žiline či Košiciach. Podľa informácií na oficiálnej stránke speváka bude program zostavený z prierezu tvorby kapely, pričom nevynechajú zrejme ani skladby z posledného albumu spred dvoch rokov s názvom Maratonika.
Čo do pekla je gender a feminizmus v súčasnom umení?
PREDNÁŠKA / A4 - priestor pre súčasnú kultúru, Bratislava 19.00
Umeleckú dušu dokáže inšpirovať takmer čokoľvek, možno aj témy, pod ktorými by ostatní ľudia hľadali záblesky umenia márne. Napríklad gender alebo feminizmus – v súčasnosti tak často skloňované slová.
Aké miesto však majú takéto témy v súčasnej vizuálnej kultúre? Je pohlavie v súčasnosti stále ešte tým určujúcim elementom, na základe ktorého vieme definovať umelcov zámer? Aj na túto otázku sa pokúsi odpovedať výtvarníčka Dorota Kenderová v rámci projektu Čo do pekla***je?, ktorý pravidelne vyťahuje na denné svetlo netradičné témy z oblastí umenia, hudby, filmu či verejného života súvisiaceho s kultúrou.
Dnešná prezentácia bude ďalšou v sérii podujatí, ktoré sa tentoraz z košickej Tabačky Kulturfabrik presunuli do Bratislavy. Tie minulé už stihli poodhaliť viaceré zaujímavé fenomény, napríklad aj to, čo je apropriácia v umení, súčasný muralizmus alebo neviditeľné umenie.
FOTO: Aneta Mona Chisa & Lucia Tkáčová – Jeho helma, 2003
Autor: mh, mog