SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Nenávisť je láska v prestrojení

So slovenským režisérom Petrom Gáborom, ktorý sa práve vrátil z režírovania parížskeho divadlaPo nedávnom hosťovaní v pražskom Divadle Na zábradlí si divadelný režisér PETER GÁBOR vyskúšal režisérsku stoličku opäť o kúsok ďalej, v parížskom Theatre Moliér


Režisér Peter Gábor a herečka Vlasta Harlová na scéne Moravského divadla v Olomouci. FOTO - ČTK

e - maison de la poesie. Bol to jeho krst Parížom. Späť na domovskú scénu Moravského divadla v Olomouci, kde už piaty rok pôsobí ako šéf činohry, si tak priniesol parížsku skúsenosť.

Ako sa dnes z Olomouca dostane divadelný režisér na skusy do Paríža?

„Napríklad aj lietadlom. Bolo to šťastie. Francúzska herečka slovenského pôvodu Antónia Miklíková založila v Paríži divadelnú spoločnosť La ligne bleue des Carpates - Modrá linka karpatská a ponúkla mi réžiu prvého ‚pilotného‘ projektu.“

Čím je príprava predstavenia v iných podmienkach iná, zaujímavejšia, alebo naopak problematickejšia?

„Pre mňa to bola po dlhšom období práca v malom priestore s dvoma hercami - Antóniou Miklíkovou a Scottom Thrunom. Známy divadelný a filmový herec André Dussollier sa v predstavení divákom prihovára úvodnou básňou, samozrejme z playbacku. Mimochodom, v pivnici, kde mal svoje divadlo markíz de Sade. Theatre Moliére - maison de la poesie je veľmi príjemným a inšpiratívnym divadlom poézie a priestorom v centre Paríža.“

Aký bol váš divadelný jazyk?

„Noví spolupracovníci, ľúbostná lyrika, pôvabná talentovaná herečka, temperamentný herec, pôvodom Kanaďan, to boli veľmi vzrušujúce impulzy. Komunikovali sme po slovensky, anglicky a trochu po francúzsky. A v momente, keď všetci pochopili aj môj takzvaný divadelný jazyk, úloha tlmočníka bola zbytočná. S autorom svetelného dizajnu sme komunikovali rečou svetla, s hudobným skladateľom rečou hudby a s hercami gestom slova, emóciou duše a rečou tela.“

Aký je to vlastne príbeh?

„La Fureur d‘aimer je príbeh náhodného stretnutia muža a ženy. Spolu prežijú vášnivé stretnutie a lásku. Prejdú fázou každodenného života. Nevyhnú sa ani dramatickému konfliktu, neporozumeniu a rozchodu s príchuťou nenávisti.“

Láska a nenávisť?

„Shakespeare v jednej svojej hre hovorí, že aj nenávisť je iba láska v prestrojení. A herci spolu komunikujú prostredníctvom tematicky vybraných básní. V troch životných etapách jedného vzťahu znejú Baudelaire, Bonnefoy, Eluard, Verlaine, Cvetajevová, ale aj Haugová, Podracká a Válek. V slovenskom origináli.“

Prijali Francúzi túto exotickú jazykovú vložku?

„Divákov upútala slovenčina, ktorá ešte navyše na moje prekvapenie evokovala silné erotické napätie. A to nechali na seba pôsobiť veľmi radi, veď sú Francúzi!“

A premiérové publikum?

„Premiérové publikum zasadlo na sedadlá v kabátoch, v rukách igelitky z priľahlých obchodov.“

Igelitky?

„V Paríži v ten deň totiž prepukli veľké januárové zľavy. Inscenácia ich však dokázala udržať v pozornosti a na konci dokonca spontánne kričali: Bravó! Mimochodom, ani v iných divadlách sa neodkladajú kabáty v šatni. Maximálne motorkári svoje prilby. A v momente, ako sa začne predstavenie, sú všetci okamžite spojení a sústredení. V našich zemepisných šírkach sme skôr zvyknutí prežívať divadlo ako spoločenskú udalosť. Tam je to prirodzená potreba a súčasť života.“

Ako ste videli dnešný Paríž, jeho ľudí, atmosféru a kultúrnu ponuku?

„V predstaveniach, ktoré som videl, bolo dôležité slovo, a tomu bolo všetko ostatné umiernene podriadené. Bez veľkých emócií a originálnych režijných výkladov, sústredné skôr na racionálnejšiu zložku herectva.“

Napríklad?

„Napríklad Don Juan v Comédie Francaise ležérne ubiehal v rovnakom temporytme celé tri hodiny.“

Hodili ste si peniažtek do nejakej fontány?

„Namiesto peniažkov do fontány som rozdával kolegom šupiny zo štedrovečerného kapra. Znamenajú veľa peňazí a šťastia po celý rok. A to všetko bude naša privátna divadelná spoločnosť veľmi potrebovať. Pripravujeme totiž ďalší spoločný projekt. Tentoraz na tému ‚slobody‘ s dominantnou inšpiráciou rómskej kultúry. Uvidíme.“

VIERA LANGEROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 692
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 606
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 881
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 980
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 279
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 005
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 236
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 094
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  2. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  3. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  5. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  6. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  8. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 28 712
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 620
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 8 720
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 341
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 935
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 729
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 264
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 245
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu