SME

Nenávisť je láska v prestrojení

So slovenským režisérom Petrom Gáborom, ktorý sa práve vrátil z režírovania parížskeho divadlaPo nedávnom hosťovaní v pražskom Divadle Na zábradlí si divadelný režisér PETER GÁBOR vyskúšal režisérsku stoličku opäť o kúsok ďalej, v parížskom Theatre Moliér


Režisér Peter Gábor a herečka Vlasta Harlová na scéne Moravského divadla v Olomouci. FOTO - ČTK


e - maison de la poesie. Bol to jeho krst Parížom. Späť na domovskú scénu Moravského divadla v Olomouci, kde už piaty rok pôsobí ako šéf činohry, si tak priniesol parížsku skúsenosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa dnes z Olomouca dostane divadelný režisér na skusy do Paríža?

„Napríklad aj lietadlom. Bolo to šťastie. Francúzska herečka slovenského pôvodu Antónia Miklíková založila v Paríži divadelnú spoločnosť La ligne bleue des Carpates - Modrá linka karpatská a ponúkla mi réžiu prvého ‚pilotného‘ projektu.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím je príprava predstavenia v iných podmienkach iná, zaujímavejšia, alebo naopak problematickejšia?

„Pre mňa to bola po dlhšom období práca v malom priestore s dvoma hercami - Antóniou Miklíkovou a Scottom Thrunom. Známy divadelný a filmový herec André Dussollier sa v predstavení divákom prihovára úvodnou básňou, samozrejme z playbacku. Mimochodom, v pivnici, kde mal svoje divadlo markíz de Sade. Theatre Moliére - maison de la poesie je veľmi príjemným a inšpiratívnym divadlom poézie a priestorom v centre Paríža.“

Aký bol váš divadelný jazyk?

„Noví spolupracovníci, ľúbostná lyrika, pôvabná talentovaná herečka, temperamentný herec, pôvodom Kanaďan, to boli veľmi vzrušujúce impulzy. Komunikovali sme po slovensky, anglicky a trochu po francúzsky. A v momente, keď všetci pochopili aj môj takzvaný divadelný jazyk, úloha tlmočníka bola zbytočná. S autorom svetelného dizajnu sme komunikovali rečou svetla, s hudobným skladateľom rečou hudby a s hercami gestom slova, emóciou duše a rečou tela.“

SkryťVypnúť reklamu

Aký je to vlastne príbeh?

„La Fureur d‘aimer je príbeh náhodného stretnutia muža a ženy. Spolu prežijú vášnivé stretnutie a lásku. Prejdú fázou každodenného života. Nevyhnú sa ani dramatickému konfliktu, neporozumeniu a rozchodu s príchuťou nenávisti.“

Láska a nenávisť?

„Shakespeare v jednej svojej hre hovorí, že aj nenávisť je iba láska v prestrojení. A herci spolu komunikujú prostredníctvom tematicky vybraných básní. V troch životných etapách jedného vzťahu znejú Baudelaire, Bonnefoy, Eluard, Verlaine, Cvetajevová, ale aj Haugová, Podracká a Válek. V slovenskom origináli.“

Prijali Francúzi túto exotickú jazykovú vložku?

„Divákov upútala slovenčina, ktorá ešte navyše na moje prekvapenie evokovala silné erotické napätie. A to nechali na seba pôsobiť veľmi radi, veď sú Francúzi!“

SkryťVypnúť reklamu

A premiérové publikum?

„Premiérové publikum zasadlo na sedadlá v kabátoch, v rukách igelitky z priľahlých obchodov.“

Igelitky?

„V Paríži v ten deň totiž prepukli veľké januárové zľavy. Inscenácia ich však dokázala udržať v pozornosti a na konci dokonca spontánne kričali: Bravó! Mimochodom, ani v iných divadlách sa neodkladajú kabáty v šatni. Maximálne motorkári svoje prilby. A v momente, ako sa začne predstavenie, sú všetci okamžite spojení a sústredení. V našich zemepisných šírkach sme skôr zvyknutí prežívať divadlo ako spoločenskú udalosť. Tam je to prirodzená potreba a súčasť života.“

Ako ste videli dnešný Paríž, jeho ľudí, atmosféru a kultúrnu ponuku?

„V predstaveniach, ktoré som videl, bolo dôležité slovo, a tomu bolo všetko ostatné umiernene podriadené. Bez veľkých emócií a originálnych režijných výkladov, sústredné skôr na racionálnejšiu zložku herectva.“

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad?

„Napríklad Don Juan v Comédie Francaise ležérne ubiehal v rovnakom temporytme celé tri hodiny.“

Hodili ste si peniažtek do nejakej fontány?

„Namiesto peniažkov do fontány som rozdával kolegom šupiny zo štedrovečerného kapra. Znamenajú veľa peňazí a šťastia po celý rok. A to všetko bude naša privátna divadelná spoločnosť veľmi potrebovať. Pripravujeme totiž ďalší spoločný projekt. Tentoraz na tému ‚slobody‘ s dominantnou inšpiráciou rómskej kultúry. Uvidíme.“

VIERA LANGEROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 060
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 028
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 831
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 947
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 628
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 475
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 958
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu