Umenie? Skôr obzretie sa za obdobím neslobody

BRATISLAVA - „Pociťoval som potrebu ukázať tieto diela bez emócií, recesie či irónie, len ako obraz jednej epochy, ktorá je súčasťou našich dejín, a ktorú už minimálne jedna generácia nezažila,“ hovorí o výstave Umenie socialistického realizmu 1948 - ...


Z výstavy Umenie socialistického realizmu 1948 - 1963. FOTO - TASR

BRATISLAVA - „Pociťoval som potrebu ukázať tieto diela bez emócií, recesie či irónie, len ako obraz jednej epochy, ktorá je súčasťou našich dejín, a ktorú už minimálne jedna generácia nezažila,“ hovorí o výstave Umenie socialistického realizmu 1948 - 1963, inštalovanej od víkendu v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy, jej kurátor Ivan Jančár. Výstava, ktorá už svojím názvom vyvoláva pochybnosti, kde slovo umenie sa mnohým žiada korigovať uvodzovkami či otáznikom. „Ide teda skôr o obzretie sa za obdobím neslobody, ukázať, ako to vtedy bolo.“

Zhodou okolností sa práve v čase otvorenia bratislavskej expozície skončila v pražskom Rudolfine výstava Československý socialistický realizmus 1948 - 1958. „Obe akcie sa pripravovali úplne samostatne, ani časové úseky, ktoré mapujú, nie sú totožné, nevraviac o tom, že v Prahe boli vystavovaní len dvaja slovenskí výtvarníci. Bratislavská výstava nemá ambíciu komplexnej analýzy umenia (umenia?) socialistického realizmu, naša galéria svoje zbierky podrobne zdokumentovala sériou expozícií Rozpamätávanie 1945-1989.“

Atmosféru rokov, v ktorých vznikali diela niekoľkých desiatok vystavovaných výtvarníkov - Rudolfa Pribiša, Jána Kulicha, Jozefa Šturdíka, Petra Matejku, Michala Staudta, Dezidera Millyho, Štefana Bednára a ďalších - dopĺňa dobová hudba i poézia. „Limitovaný priestor nám nedovolil vystaviť všetkých aktérov socialistického realizmu, tvoriacich v nami zvolenom období. V období, keď sloboda umeleckého prejavu bola potlačovaná a dominantnou sa stala oslava nových ideí a ich nositeľov, keď pravdivosť bola zdegradovaná na poslušnosť. Pre mnohých umelcov to bola osobná tragédia, ale nebolo málo tých, ktorí sa s novou ideológiou stotožnili.“

Prečo je výstava ohraničená práve rokom 1963? „Hoci éra najtvrdšej ideológie sa končila kritikou stalinského kultu osobnosti v roku 1956 a rok nato sa už uskutočnila prvá výstava Skupiny Mikuláša Galandu, socialistický realizmus bol ešte hlboko zakorenený. Až v roku 1964 sa konali prvé Konfrontácie, prezentované v oficiálnych výstavných priestoroch.“

Pravda, mnohí autori pokračovali v kurze socialistického realizmu aj naďalej, hoci v tom čase množstvo výtvarníkov odmietlo kolaborovať s režimom - ich tvorba je dokumentovaná na veľkolepej výstave Slovenské vizuálne umenie 1970 - 1985 v Slovenskej národnej galérii. Práve Národná galéria plánuje na jar vystaviť v dvorane budovy ministerstva kultúry oficiálne umenie 70. a 80. rokov.

„Bolo by to zaujímavé pokračovanie našej výstavy, lebo treba jasne povedať, že podmienky tvorby sa počas štyroch desaťročí komunistického režimu dosť výrazne menili. Kým v päťdesiatych rokoch bolo prakticky nemožné prezentovať iné než socialistickorealistické výtvarné názory, neskôr už tým, ktorí pri nich zostali, išlo viac o profitovanie z výhod oficiálne podporovaného umenia,“ hovorí Ivan Jančár.

ALEXANDER BALOGH

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 225
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 664
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 546
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 390
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 323
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 090
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 018

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.