Umenie? Skôr obzretie sa za obdobím neslobody

BRATISLAVA - „Pociťoval som potrebu ukázať tieto diela bez emócií, recesie či irónie, len ako obraz jednej epochy, ktorá je súčasťou našich dejín, a ktorú už minimálne jedna generácia nezažila,“ hovorí o výstave Umenie socialistického realizmu 1948 - ...


Z výstavy Umenie socialistického realizmu 1948 - 1963. FOTO - TASR

BRATISLAVA - „Pociťoval som potrebu ukázať tieto diela bez emócií, recesie či irónie, len ako obraz jednej epochy, ktorá je súčasťou našich dejín, a ktorú už minimálne jedna generácia nezažila,“ hovorí o výstave Umenie socialistického realizmu 1948 - 1963, inštalovanej od víkendu v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy, jej kurátor Ivan Jančár. Výstava, ktorá už svojím názvom vyvoláva pochybnosti, kde slovo umenie sa mnohým žiada korigovať uvodzovkami či otáznikom. „Ide teda skôr o obzretie sa za obdobím neslobody, ukázať, ako to vtedy bolo.“

Zhodou okolností sa práve v čase otvorenia bratislavskej expozície skončila v pražskom Rudolfine výstava Československý socialistický realizmus 1948 - 1958. „Obe akcie sa pripravovali úplne samostatne, ani časové úseky, ktoré mapujú, nie sú totožné, nevraviac o tom, že v Prahe boli vystavovaní len dvaja slovenskí výtvarníci. Bratislavská výstava nemá ambíciu komplexnej analýzy umenia (umenia?) socialistického realizmu, naša galéria svoje zbierky podrobne zdokumentovala sériou expozícií Rozpamätávanie 1945-1989.“

Atmosféru rokov, v ktorých vznikali diela niekoľkých desiatok vystavovaných výtvarníkov - Rudolfa Pribiša, Jána Kulicha, Jozefa Šturdíka, Petra Matejku, Michala Staudta, Dezidera Millyho, Štefana Bednára a ďalších - dopĺňa dobová hudba i poézia. „Limitovaný priestor nám nedovolil vystaviť všetkých aktérov socialistického realizmu, tvoriacich v nami zvolenom období. V období, keď sloboda umeleckého prejavu bola potlačovaná a dominantnou sa stala oslava nových ideí a ich nositeľov, keď pravdivosť bola zdegradovaná na poslušnosť. Pre mnohých umelcov to bola osobná tragédia, ale nebolo málo tých, ktorí sa s novou ideológiou stotožnili.“

Prečo je výstava ohraničená práve rokom 1963? „Hoci éra najtvrdšej ideológie sa končila kritikou stalinského kultu osobnosti v roku 1956 a rok nato sa už uskutočnila prvá výstava Skupiny Mikuláša Galandu, socialistický realizmus bol ešte hlboko zakorenený. Až v roku 1964 sa konali prvé Konfrontácie, prezentované v oficiálnych výstavných priestoroch.“

Pravda, mnohí autori pokračovali v kurze socialistického realizmu aj naďalej, hoci v tom čase množstvo výtvarníkov odmietlo kolaborovať s režimom - ich tvorba je dokumentovaná na veľkolepej výstave Slovenské vizuálne umenie 1970 - 1985 v Slovenskej národnej galérii. Práve Národná galéria plánuje na jar vystaviť v dvorane budovy ministerstva kultúry oficiálne umenie 70. a 80. rokov.

„Bolo by to zaujímavé pokračovanie našej výstavy, lebo treba jasne povedať, že podmienky tvorby sa počas štyroch desaťročí komunistického režimu dosť výrazne menili. Kým v päťdesiatych rokoch bolo prakticky nemožné prezentovať iné než socialistickorealistické výtvarné názory, neskôr už tým, ktorí pri nich zostali, išlo viac o profitovanie z výhod oficiálne podporovaného umenia,“ hovorí Ivan Jančár.

ALEXANDER BALOGH

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 344
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 178
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 115
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 779
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 758
  6. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 339
  7. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 542
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 534
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 101
  10. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 2 344

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu zaujala v USA

Film ocenili na festivale Tribeca.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

KULTÚRA

Prvý bozk gayov. Aké revolučné filmy nakrútil Jonathan Demme

Režisér Mlčania jahniat mal 73 rokov.

Neprehliadnite tiež

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu teraz zaujala v Amerike

Film so Zuzanou Kronerovou získal cenu za scenár na prestížnom festivale Tribeca.

Divadlo z Pasáže o láske: Neprebudený je tu ktosi iný ako Ondráš Machuľa

Herci s mentálnym hendikepom v novej hre najviac riešili partnerský trojuholník

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsaťtisíc. Náhradu žiada na súde.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop