SME

Šťastie zrelých mužov a ich zrelých žien

V divadlo pri V-klube Bratislava * Jana Liptáková: Démon (na motívy poviedok Márie Bártovej) * Réžia: Branislav Matuščin * Hrajú: Eva Pavlíková, Ján Gallovič, Veronika Senciová, Milan Ondrík * Premiéra 17. februára

Démoni a divadlo patria k sebe, hoci sú s nimi na scéne vždy problémy. Aj ten najstrašnejší démon môže stratiť svoju silu po tom, čo ukáže divákom tvár. Jana Liptáková, ktorá sa podujala do dramatickej podoby pretvoriť niektoré motívy z poviedok spisovateľky a literárnej vedkyne Márie Bártovej, nás chcela ušetriť podobného sklamania. Démonicky príťažlivá žena, ktorá vnesie nepokoj do vzťahu manželov Lucie a Tomáša a napokon aj ich syna, zostáva zamlčaným predmetom hry odvážne nazvanej Démon. Zlo je súdené v neprítomnosti. Namiesto zvodkyne sa do príbehu dostáva dcéra veriaca vo vernosť a lásku, ktorá má vo vzťahu k základnému konfliktu akoby len kontrapunktický význam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Komorná produkcia V divadla pri V-klube démona nevzýva, skôr ho len nežne zariekava prúdom úvah ženy v kriticky krásnom veku. V prípade Liptákovej Démona ide viac o inscenovanú literatúru ako o kompaktný dramatický text s vybudovanými situáciami a charaktermi. Všetky postavy tu hovoria takmer jednotnou autorskou, mierne poetizujúcou rečou, v niektorých prípadoch dochádza k nie veľmi adekvátnemu prenosu zrelých problémov a spôsobov myslenia na nič netušiace deti.

Režisér Branislav Matuščin umiestnil postavy do pôdorysu kríža, pričom k vzájomným konfrontáciám dochádza iba na prieniku jeho ramien. Takáto koncepcia bez prekvapenia v zásade vystačí na krátky dramatický útvar, akým produkcia je. Tento typ divadla ťaží svoju silu predovšetkým z intímneho kontaktu s hercom. Eva Pavlíková bola takmer ideálnou predstaviteľkou pragmaticky romantickej ženy. Ani Ján Gallovič sa blízkosti divákov nezľakol a dokázal byť presvedčivým Luciiným partnerom. Milan Ondrík ako syn v jednej zo scén ukázal, aké dramatické napätie mohla mať celá inscenácia. Začínajúca Veronika Senciová v úlohe dcéry mala o niečo menej priestoru prejaviť svoju hereckú zručnosť.

SkryťVypnúť reklamu

V intímnom osvetlení podobne ladeného textu krásne svetielkujú vzácne momenty autenticity, ktoré z logických dôvodov viac oslovia strednú než najmladšiu generáciu divákov. Žiaľ, na vzdialenosť jedného metra aj akékoľvek klišé priamo fosforeskuje. Pocestný, čo hľadá vodu pod krížom, pláž zaliata slnkom či pohľady mužov kĺžuce sa po prsiach žien sú azda až priveľmi banálne spojenia. Pritom je také príjemné vidieť inscenáciu, ktorá nie je založená na študentskom humore. Divadlo má veľa podôb a toto môže byť veľmi dobre jedna z nich.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 082
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 817
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 046
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 372
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 908
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 194
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 835
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 769
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 332
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 75 013
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 683
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 581
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 641
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 597
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu