Rotterdam 3. marca (TASR) - Už celé desaťročia hútajú muzikológovia nad podobou strateného Beethovenovho koncertu pre hoboj. Prakticky odvtedy, čo pred 120 rokmi pôvodná partitúra zmizla z istého viedenského nakladateľstva.
Beethoven skomponoval koncert v roku 1792 ako školské cvičenie ešte v období, keď vo Viedni študoval u Josepha Haydna a jeho druhú vetu prepracoval v nasledujúcom roku. Existencia tohto koncertu bola potvrdená až v roku 1935, keď v archívoch objavili korešpondenciu medzi Haydnom a potenciálnym nemeckým sponzorom pre mladého Beethovena. Kolínskemu sponzorovi síce koncert pre hoboj veľmi neučaroval, ale napriek tomu v liste potvrdil jeho uvedenie v Bonne.
V roku 1964 vypublikoval jeden z odborníkov na Beethovena počiatočné takty zo všetkých troch viet strateného koncertu, ktoré našli v jednej z bonnských knižníc. Iný vedec skúmal zvitky s Beethovenovými poznámkami a náčrtmi k jeho dielam, ktoré boli uložené v British Library a po doplnení o informácie z Bonnu sa mu podarilo identifikovať náčrt druhej vety koncertu.
Po viacerých pokusoch sa až teraz podarilo dvom holandským nadšencom, Josovi van der Zandenovi a Ceesovi Nieuwenhuizenovi zrekonštruovať celú vetu. Podarilo sa im poskladať dochované zlomky a zharmonizovať ich, aby zneli tak ako v 18. storočí. Pomalá melodická veta v tempe largo koncertu F-mol pre hoboj odhaľuje opatrného 22-ročného Beethovena, vtedy ešte ovplyvneného Mozartom a jeho učiteľom Haydnom. Ani stopa po monumentálnych symfóniách z jeho neskorších období, keď už pomaly hluchol.
Osemminútová druhá veta koncertu F-mol znovu zaznela až túto sobotu v Rotterdame pod označením "svetová premiéra", i keď po prvý raz ju uviedli už pred 210 rokmi. Ide určite o nezvyčajné dielo, pretože Beethoven už nikdy po podobnom žánri ako koncert pre hoboj nesiahol.