Jeff Wall: Fotografia je slobodnejšia než film

Veľký mediálny záujem sprevádza prvú súbornú výstavu kanadského fotografa Jeffa Walla (1946) v Múzeu súčasného umenia MUMOK v galerijnom komplexe MuseumsQuartier vo Viedni.


Jeff Wall: Mlieko, 1984.

Jeff Wall pochádza z Vancouveru, vyštudoval tam dejiny umenia. Od konca šesťdesiatych rokov sa venuje vlastnej fotografickej tvorbe, ktorú charakterizuje ako nový dokumentarizmus alebo „cinematografia“. Štyri razy sa zúčastnil na renomovanej prehliadke Documenta v Kasseli a neskôr sa stal profesorom na umeleckej akadémii v Düsseldorfe, no zakrátko sa pedagogickej funkcie vzdal, pretože ho jeden rozzúrený študent ohrozoval zbraňou.

Možno aj tento incident zostril jeho vnímanie násilia, ktoré je jednou z dominantných tém jeho prác. Vo Viedni sa dá vidieť dvadsaťpäť veľkoformátových diapozitívov nainštalovaných v osvetlených boxoch a niekoľko raritných čiernobielych snímok. Wall na rozdiel od mnohých kolegov nechodieva všade s fotoaparátom, ale svoje intenzívne vizuálne zážitky neskôr detailne rekonštruuje s hercami a modelmi z castingových agentúr. Výsledkom sú aranžované polo-dokumenty, ktoré „ukazujú, čo skutočne znamená tvoriť obraz,“ tvrdí Wall.

Počiatkom sedemdesiatych rokov bol jedným z prvých, kto klasické médium fotografie obohatil o výrazové možnosti televízie a reklamy. K rozmerným formátom ho zasa inšpirovali hollywoodske veľkofilmy. V luxusných dizajnérskych interiéroch drahých hotelov a firemných kancelárií zachytáva, alebo presnejšie režisérsky inscenuje, takmer výhradne upratovačky a pomocných robotníkov. Nezaujíma ho portrét, človeka nestavia do popredia, ale zobrazuje ho skôr zboku a zozadu, alebo na odchode z miestnosti. Zväčša do diagonálnych kompozícií štylizuje všedné predmety z mestských prostredí, ktoré pôsobia ako momentky zo „skutočného života“, no pritom sú v priestore precízne rozmiestnené samotným tvorcom, ktorý niekedy jedinú fotku pripravuje aj viac týždňov. Zásadný význam ilúzie vo Wallovej tvorbe zostával práve pre svoju dôslednosť dlho nepovšimnutý a kritici ho svorne označovali prosto za „maliara moderného života“. Viedenskou výstavou, ktorú osobne pomáhal inštalovať, sa chcel fotograf s týmto klišé zúčtovať.

Expozícia má svojráznu retroatmosféru Kanady posledných dvadsiatich rokov minulého storočia, ktorú vo svojich románoch a poviedkach zaznamenal významný predstaviteľ literárnej postmoderny Douglas Coupland, takisto žijúci vo Vancouveri. Wall fotografickou rekonštrukciou minulých udalostí nanovo popiera mýtus o fotke ako vernom zobrazení reality a svoje médium by rád definitívne zrovnoprávnil s maliarstvom či sochárstvom. Ponuky na nakrúcanie filmov zaryto odmieta: „Fotografia je slobodnejšia než film, lebo nám ukazuje, ako by udalosti a veci chceli byť videné, je to jedna z metód, ako sa na ne človek môže pozerať.“

Výstava Jeff Wall – Fotografie trvá do 25. mája.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 906
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 793
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 801
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 474
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 386
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 605
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 964
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 735
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 079
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 842

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči o Slovane v KHL hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.

Spisovateľ sa opýtal svojho syna, aké je to byť gejom. Vyhral za to cenu

Prestížnu Costa Awards vyhral román Days Without End o láske dvoch amerických vojakov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop