Prudké údery štetca

Vincent van Gogh mal v nedeľu stopäťdesiate výročieCelý svet si myslí, že pozná van Gogha: ten, čo si odrezal ucho! Maľoval slnečnice, sedel v blázinci a ešte k tomu ako mladý, tridsaťsedemročný spáchal samovraždu. Že by boli preto dnes jeho obrazy také .


Balón s tvárou Vincenta van Gogha vypustili práve 30. marca nad mestom Zundert, kde sa maliar narodil. FOTO - REUTERS

Vincent van Gogh mal v nedeľu stopäťdesiate výročieCelý svet si myslí, že pozná van Gogha: ten, čo si odrezal ucho! Maľoval slnečnice, sedel v blázinci a ešte k tomu ako mladý, tridsaťsedemročný spáchal samovraždu. Že by boli preto dnes jeho obrazy také šialene drahé? Toto klišé sa teraz na jeho stopäťdesiate výročie zasa raz tisícnásobne zopakuje, a tak ešte väčšmi upevní. Van Gogh, ktorého mám pred očami, je celkom iný.

Ktosi, kto namaľoval mimoriadne neobyčajné a dodnes hlboko dojímavé obrazy tým, že neprestajne bezočivo experimentoval so štetcom a farbou, a tak celkom zvláštnym a jedinečným spôsobom stelesnil subjektívneho ducha moderny. Ktosi, kto zlyhal v najrôznejších profesiách, k umeniu sa dostal pomerne neskoro, spočiatku v ňom videl sociálne poslanie a potom za krátke štyri roky znovu vynašiel maľbu. V živote - podľa všetkých bežných kritérií: rodina, zamestnanie, uznanie - stroskotal, svojou tvrdohlavosťou sa odjakživa zrážal v ďalších a ďalších konfliktoch so svojím prostredím, až nakoniec nevedel, ako z toho ujsť. Zo svojich profesionálnych produktov-obrazov za svojho života nedokázal predať ani jeden, ale natrvalo sa vyznačovali takou účinnosťou, s akou okrem neho prišiel iba jediný maliar moderny: Pablo Picasso.

Ale bol to aj ktosi, kto mal múdro premyslený svet aj umenie. Keďže s výnimkou krátkeho parížskeho obdobia, keď sa osobne naučil vážiť si Seurata a Toulouse-Lautreca, Pissara a Gauguina - nemal vo svojom okolí nikoho, s kým by mohol komunikovať, písal listy, nekonečne veľa listov, hlavne svojmu bratovi Theovi, ale aj Gauguinovi. Dokonca by sa dalo povedať: tým, že van Gogh krok za krokom rozvíjal svoje úvahy o modernom umení a jeho dôsledkoch na život umelca, máme dnes možnosť sledovať takto krok za krokom vznik moderny.

Má nám dnes vlastne ešte čo povedať? Vezmime si motív, mimoriadne vyplienený nekonečným reprodukovaním: slnečnice. Poznáme ich naozaj? Keď vynecháme všetko, čo sa okolo nich deje, a pozrieme sa na jednu z rôznych verzií, zo všetkého najskôr uvidíme trblietavé a v podstate úplne neharmonicky proti sebe stojace žlté tóny - vyzývavo agresívne.

Okrem toho sú tie kvety vyňaté z hry svetla a tieňa. To žiarivé na nich nie je odraz vstupujúceho svetla, ale žiari to zo slnečníc samotných, zvnútra ako prirodzená energia. Vedľa zrelých, guľatých okvetí vidíme rovnako veľa odumierajúcich. Ich stonky sa krútia v dlhých utrápených líniách. Rozkvet a zánik stoja v rovnováhe síl. Život a smrť na príklade úplne obyčajného prírodného motívu. A zánik - keď sa pozrieme na agresívne špicaté tvary - sa neodohráva bez vzpierania a odporu.

Subjektívny pohľad nabije všedný motív existenciálnym obsahom. Obrazy slnečníc hovoria s vedomím márnosti o sile vzdoru, ktorú si môžeme predstaviť len prostredníctvom farby, mimoriadnej, vystupňovanej farby, umeleckého prostriedku. Keď človeku ako van Gogh už život nemá čo ponúknuť, vzdor existuje len cez umenie a v umení.

To, že z týchto obrazov môžeme znovu a znovu vyťažiť niečo nové, má do činenia s ešte stále dráždivým spôsobom, akým boli namaľované. Sám van Gogh hovoril o „drsnom obraze“, lebo harmonické a hladké obrazy už v rozorvanej moderne neboli možné. Príroda dostáva obraz v akejsi stenografii úderov štetca, tampónov s farbou, nanášaním farby rovno z tuby, búrlivou aktivitou na plátne, a tým je naraz cudzia a otázna.

Obrazové prostriedky sa osamostatňujú a nadobúdajú viaceré funkcie: znázorňujú motív-slnečnice, a zároveň svedčia o úplne subjektívom chvate a vzrušení umelca pri maľovaní, a napokon, tvoria vyrátanú abstraktnú štruktúru, ktorá je pre obraz nosná už sama osebe. Tým bol postavený základný kameň umeleckého experimentovania v dvadsiatom storočí. Picasso mal pravdu, keď povedal, že už žiadny umelec nemôže obísť van Gogha.

Pri maľovaní obrazov sa opieral len a len sám o seba, a keď boli obrazy hotové, nikoho nezaujímali. Van Gogh sa pokúšal - o tom svedčia jeho listy - mať jasno v tom, aké bude mať moderna následky na maliarov. Navrhoval tvorivé spoločenstvá, čosi ako družstvá. Potom ho fascinovala myšlienka domu umelcov, ochrannej zóny, v ktorej sa duchovne spriaznení umelci budú navzájom podporovať a silnejšie vystupovať smerom navonok.

Keď sa nasťahoval do maličkého Žltého domu v Arles, vyzeralo to, že utópia sa naplní. Na dlhé prosenie tam dorazil koncom októbra 1888 Gauguin, každý deň maľovali spolu a boli mimoriadne produktívni. Lenže mali príliš rôzne temperamenty, sebaistý a výbušný Gauguin, nervózny van Gogh, ktorého večne sužovali pochybnosti, a veľmi rýchlo na seba narazili aj umelecky. Gauguin hľadal plošnú, vyváženú abstrakciu, van Gogh vystupňovaný účinok farby. Koncom decembra prišla posledná zvada, potom v zúrivosti odrezaný ušný lalok, Gauguinov bleskurýchly odchod.

Sen o dome umelcov sa skončil. Až dvadsiate storočie zažilo úspešné združovanie umelcov s ofenzívne prednášanými spoločnými programami. Ten van Gogh, ktorého mám pred očami, namaľoval úžasné obrazy a vytvoril najpodmanivejšie kresby v dejinách umenia, ale - okrem myšlienky spoločenstva umelcov - otvoril cestu moderne ešte iným spôsobom. To on zaviedol strohý biely ateliér, a tým White Cube moderny, Bielu kocku. Rozvinul - v Žltom dome v Arles - a v posledných mesiacoch aj v Auvers-sur-Oise, myšlienku, že s naším zlomkovitým pohľadom na svet nie je jednotlivý obraz sám osebe zrozumiteľný a že nevypovedá dosť. Preto treba myslieť na navzájom súvisiace cykly, ktoré by boli schopné načrtnúť komplexný obraz sveta. CEES NOOTEBOOM

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 285
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 960
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 602
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 970
  5. Kam do tepla v januári? 2 493
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 383
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 224
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 317
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

Pohoda separuje najlepšie. Slovenský festival má prvý raz európsku cenu

Podujatie tímu Michala Kaščáka premenilo v Holandsku jednu z rekordného počtu siedmych nominácií.

Ján Ďurovčík hľadá Bambuľku. Výchovnému seriálu nemohol odolať

Muzikál potrebuje inú Bambuľku, hovorí. Akú hľadá?

Michelle Williams nakrúcala po Spaceyho škandále zadarmo

Niektoré scény z filmu Všetky prachy sveta museli natočiť odznova.

RECENZIA

Dvojitý milenec šokuje otvoreným sexom. Ale erotický thriller to nie je.

Od filmu Françoisa Ozona dopredu radšej nič nečakajte.

Zomrel herec Vladimír Bartoň

Na doskách DAB vytvoril rad nezabudnuteľných postáv v mnohých inscenáciách, známy bol aj z televíznych inscenácií, seriálov a filmov.