Prudké údery štetca

Vincent van Gogh mal v nedeľu stopäťdesiate výročieCelý svet si myslí, že pozná van Gogha: ten, čo si odrezal ucho! Maľoval slnečnice, sedel v blázinci a ešte k tomu ako mladý, tridsaťsedemročný spáchal samovraždu. Že by boli preto dnes jeho obrazy také .


Balón s tvárou Vincenta van Gogha vypustili práve 30. marca nad mestom Zundert, kde sa maliar narodil. FOTO - REUTERS

Vincent van Gogh mal v nedeľu stopäťdesiate výročieCelý svet si myslí, že pozná van Gogha: ten, čo si odrezal ucho! Maľoval slnečnice, sedel v blázinci a ešte k tomu ako mladý, tridsaťsedemročný spáchal samovraždu. Že by boli preto dnes jeho obrazy také šialene drahé? Toto klišé sa teraz na jeho stopäťdesiate výročie zasa raz tisícnásobne zopakuje, a tak ešte väčšmi upevní. Van Gogh, ktorého mám pred očami, je celkom iný.

Ktosi, kto namaľoval mimoriadne neobyčajné a dodnes hlboko dojímavé obrazy tým, že neprestajne bezočivo experimentoval so štetcom a farbou, a tak celkom zvláštnym a jedinečným spôsobom stelesnil subjektívneho ducha moderny. Ktosi, kto zlyhal v najrôznejších profesiách, k umeniu sa dostal pomerne neskoro, spočiatku v ňom videl sociálne poslanie a potom za krátke štyri roky znovu vynašiel maľbu. V živote - podľa všetkých bežných kritérií: rodina, zamestnanie, uznanie - stroskotal, svojou tvrdohlavosťou sa odjakživa zrážal v ďalších a ďalších konfliktoch so svojím prostredím, až nakoniec nevedel, ako z toho ujsť. Zo svojich profesionálnych produktov-obrazov za svojho života nedokázal predať ani jeden, ale natrvalo sa vyznačovali takou účinnosťou, s akou okrem neho prišiel iba jediný maliar moderny: Pablo Picasso.

Ale bol to aj ktosi, kto mal múdro premyslený svet aj umenie. Keďže s výnimkou krátkeho parížskeho obdobia, keď sa osobne naučil vážiť si Seurata a Toulouse-Lautreca, Pissara a Gauguina - nemal vo svojom okolí nikoho, s kým by mohol komunikovať, písal listy, nekonečne veľa listov, hlavne svojmu bratovi Theovi, ale aj Gauguinovi. Dokonca by sa dalo povedať: tým, že van Gogh krok za krokom rozvíjal svoje úvahy o modernom umení a jeho dôsledkoch na život umelca, máme dnes možnosť sledovať takto krok za krokom vznik moderny.

Má nám dnes vlastne ešte čo povedať? Vezmime si motív, mimoriadne vyplienený nekonečným reprodukovaním: slnečnice. Poznáme ich naozaj? Keď vynecháme všetko, čo sa okolo nich deje, a pozrieme sa na jednu z rôznych verzií, zo všetkého najskôr uvidíme trblietavé a v podstate úplne neharmonicky proti sebe stojace žlté tóny - vyzývavo agresívne.

Okrem toho sú tie kvety vyňaté z hry svetla a tieňa. To žiarivé na nich nie je odraz vstupujúceho svetla, ale žiari to zo slnečníc samotných, zvnútra ako prirodzená energia. Vedľa zrelých, guľatých okvetí vidíme rovnako veľa odumierajúcich. Ich stonky sa krútia v dlhých utrápených líniách. Rozkvet a zánik stoja v rovnováhe síl. Život a smrť na príklade úplne obyčajného prírodného motívu. A zánik - keď sa pozrieme na agresívne špicaté tvary - sa neodohráva bez vzpierania a odporu.

Subjektívny pohľad nabije všedný motív existenciálnym obsahom. Obrazy slnečníc hovoria s vedomím márnosti o sile vzdoru, ktorú si môžeme predstaviť len prostredníctvom farby, mimoriadnej, vystupňovanej farby, umeleckého prostriedku. Keď človeku ako van Gogh už život nemá čo ponúknuť, vzdor existuje len cez umenie a v umení.

To, že z týchto obrazov môžeme znovu a znovu vyťažiť niečo nové, má do činenia s ešte stále dráždivým spôsobom, akým boli namaľované. Sám van Gogh hovoril o „drsnom obraze“, lebo harmonické a hladké obrazy už v rozorvanej moderne neboli možné. Príroda dostáva obraz v akejsi stenografii úderov štetca, tampónov s farbou, nanášaním farby rovno z tuby, búrlivou aktivitou na plátne, a tým je naraz cudzia a otázna.

Obrazové prostriedky sa osamostatňujú a nadobúdajú viaceré funkcie: znázorňujú motív-slnečnice, a zároveň svedčia o úplne subjektívom chvate a vzrušení umelca pri maľovaní, a napokon, tvoria vyrátanú abstraktnú štruktúru, ktorá je pre obraz nosná už sama osebe. Tým bol postavený základný kameň umeleckého experimentovania v dvadsiatom storočí. Picasso mal pravdu, keď povedal, že už žiadny umelec nemôže obísť van Gogha.

Pri maľovaní obrazov sa opieral len a len sám o seba, a keď boli obrazy hotové, nikoho nezaujímali. Van Gogh sa pokúšal - o tom svedčia jeho listy - mať jasno v tom, aké bude mať moderna následky na maliarov. Navrhoval tvorivé spoločenstvá, čosi ako družstvá. Potom ho fascinovala myšlienka domu umelcov, ochrannej zóny, v ktorej sa duchovne spriaznení umelci budú navzájom podporovať a silnejšie vystupovať smerom navonok.

Keď sa nasťahoval do maličkého Žltého domu v Arles, vyzeralo to, že utópia sa naplní. Na dlhé prosenie tam dorazil koncom októbra 1888 Gauguin, každý deň maľovali spolu a boli mimoriadne produktívni. Lenže mali príliš rôzne temperamenty, sebaistý a výbušný Gauguin, nervózny van Gogh, ktorého večne sužovali pochybnosti, a veľmi rýchlo na seba narazili aj umelecky. Gauguin hľadal plošnú, vyváženú abstrakciu, van Gogh vystupňovaný účinok farby. Koncom decembra prišla posledná zvada, potom v zúrivosti odrezaný ušný lalok, Gauguinov bleskurýchly odchod.

Sen o dome umelcov sa skončil. Až dvadsiate storočie zažilo úspešné združovanie umelcov s ofenzívne prednášanými spoločnými programami. Ten van Gogh, ktorého mám pred očami, namaľoval úžasné obrazy a vytvoril najpodmanivejšie kresby v dejinách umenia, ale - okrem myšlienky spoločenstva umelcov - otvoril cestu moderne ešte iným spôsobom. To on zaviedol strohý biely ateliér, a tým White Cube moderny, Bielu kocku. Rozvinul - v Žltom dome v Arles - a v posledných mesiacoch aj v Auvers-sur-Oise, myšlienku, že s naším zlomkovitým pohľadom na svet nie je jednotlivý obraz sám osebe zrozumiteľný a že nevypovedá dosť. Preto treba myslieť na navzájom súvisiace cykly, ktoré by boli schopné načrtnúť komplexný obraz sveta. CEES NOOTEBOOM

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 858
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 787
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 395
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 223
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 031
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 822
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 881

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Dedečkove skutočné stavby sme ešte nevideli. SNG by mohla byť prvou

Veľká monografia otvára dielo architekta, ktorého sme nedokázali doceniť.

Socialistickú architektúru opľúvame. Dědeček vám preto neotvorí

Raper Vladimír 518 chce dokumentárnym seriálom rehabilitovať socialistickú architektúru.

Netflix má film o anorexii. Psychológovia pred ním varujú

Režisérka sa vo filme To the Bone vyrovnáva s vlastnými skúsenosťami.

Džezáky zverejnili svoje hviezdy. Do Bratislavy príde Marcus Miller

Najväčší slovenský džezový festival sa bude konať koncom októbra.