SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Prudké údery štetca

Vincent van Gogh mal v nedeľu stopäťdesiate výročieCelý svet si myslí, že pozná van Gogha: ten, čo si odrezal ucho! Maľoval slnečnice, sedel v blázinci a ešte k tomu ako mladý, tridsaťsedemročný spáchal samovraždu. Že by boli preto dnes jeho obrazy také .


Balón s tvárou Vincenta van Gogha vypustili práve 30. marca nad mestom Zundert, kde sa maliar narodil. FOTO - REUTERS

Vincent van Gogh mal v nedeľu stopäťdesiate výročieCelý svet si myslí, že pozná van Gogha: ten, čo si odrezal ucho! Maľoval slnečnice, sedel v blázinci a ešte k tomu ako mladý, tridsaťsedemročný spáchal samovraždu. Že by boli preto dnes jeho obrazy také šialene drahé? Toto klišé sa teraz na jeho stopäťdesiate výročie zasa raz tisícnásobne zopakuje, a tak ešte väčšmi upevní. Van Gogh, ktorého mám pred očami, je celkom iný.

Ktosi, kto namaľoval mimoriadne neobyčajné a dodnes hlboko dojímavé obrazy tým, že neprestajne bezočivo experimentoval so štetcom a farbou, a tak celkom zvláštnym a jedinečným spôsobom stelesnil subjektívneho ducha moderny. Ktosi, kto zlyhal v najrôznejších profesiách, k umeniu sa dostal pomerne neskoro, spočiatku v ňom videl sociálne poslanie a potom za krátke štyri roky znovu vynašiel maľbu. V živote - podľa všetkých bežných kritérií: rodina, zamestnanie, uznanie - stroskotal, svojou tvrdohlavosťou sa odjakživa zrážal v ďalších a ďalších konfliktoch so svojím prostredím, až nakoniec nevedel, ako z toho ujsť. Zo svojich profesionálnych produktov-obrazov za svojho života nedokázal predať ani jeden, ale natrvalo sa vyznačovali takou účinnosťou, s akou okrem neho prišiel iba jediný maliar moderny: Pablo Picasso.

Ale bol to aj ktosi, kto mal múdro premyslený svet aj umenie. Keďže s výnimkou krátkeho parížskeho obdobia, keď sa osobne naučil vážiť si Seurata a Toulouse-Lautreca, Pissara a Gauguina - nemal vo svojom okolí nikoho, s kým by mohol komunikovať, písal listy, nekonečne veľa listov, hlavne svojmu bratovi Theovi, ale aj Gauguinovi. Dokonca by sa dalo povedať: tým, že van Gogh krok za krokom rozvíjal svoje úvahy o modernom umení a jeho dôsledkoch na život umelca, máme dnes možnosť sledovať takto krok za krokom vznik moderny.

Má nám dnes vlastne ešte čo povedať? Vezmime si motív, mimoriadne vyplienený nekonečným reprodukovaním: slnečnice. Poznáme ich naozaj? Keď vynecháme všetko, čo sa okolo nich deje, a pozrieme sa na jednu z rôznych verzií, zo všetkého najskôr uvidíme trblietavé a v podstate úplne neharmonicky proti sebe stojace žlté tóny - vyzývavo agresívne.

Okrem toho sú tie kvety vyňaté z hry svetla a tieňa. To žiarivé na nich nie je odraz vstupujúceho svetla, ale žiari to zo slnečníc samotných, zvnútra ako prirodzená energia. Vedľa zrelých, guľatých okvetí vidíme rovnako veľa odumierajúcich. Ich stonky sa krútia v dlhých utrápených líniách. Rozkvet a zánik stoja v rovnováhe síl. Život a smrť na príklade úplne obyčajného prírodného motívu. A zánik - keď sa pozrieme na agresívne špicaté tvary - sa neodohráva bez vzpierania a odporu.

Subjektívny pohľad nabije všedný motív existenciálnym obsahom. Obrazy slnečníc hovoria s vedomím márnosti o sile vzdoru, ktorú si môžeme predstaviť len prostredníctvom farby, mimoriadnej, vystupňovanej farby, umeleckého prostriedku. Keď človeku ako van Gogh už život nemá čo ponúknuť, vzdor existuje len cez umenie a v umení.

To, že z týchto obrazov môžeme znovu a znovu vyťažiť niečo nové, má do činenia s ešte stále dráždivým spôsobom, akým boli namaľované. Sám van Gogh hovoril o „drsnom obraze“, lebo harmonické a hladké obrazy už v rozorvanej moderne neboli možné. Príroda dostáva obraz v akejsi stenografii úderov štetca, tampónov s farbou, nanášaním farby rovno z tuby, búrlivou aktivitou na plátne, a tým je naraz cudzia a otázna.

Obrazové prostriedky sa osamostatňujú a nadobúdajú viaceré funkcie: znázorňujú motív-slnečnice, a zároveň svedčia o úplne subjektívom chvate a vzrušení umelca pri maľovaní, a napokon, tvoria vyrátanú abstraktnú štruktúru, ktorá je pre obraz nosná už sama osebe. Tým bol postavený základný kameň umeleckého experimentovania v dvadsiatom storočí. Picasso mal pravdu, keď povedal, že už žiadny umelec nemôže obísť van Gogha.

Pri maľovaní obrazov sa opieral len a len sám o seba, a keď boli obrazy hotové, nikoho nezaujímali. Van Gogh sa pokúšal - o tom svedčia jeho listy - mať jasno v tom, aké bude mať moderna následky na maliarov. Navrhoval tvorivé spoločenstvá, čosi ako družstvá. Potom ho fascinovala myšlienka domu umelcov, ochrannej zóny, v ktorej sa duchovne spriaznení umelci budú navzájom podporovať a silnejšie vystupovať smerom navonok.

Keď sa nasťahoval do maličkého Žltého domu v Arles, vyzeralo to, že utópia sa naplní. Na dlhé prosenie tam dorazil koncom októbra 1888 Gauguin, každý deň maľovali spolu a boli mimoriadne produktívni. Lenže mali príliš rôzne temperamenty, sebaistý a výbušný Gauguin, nervózny van Gogh, ktorého večne sužovali pochybnosti, a veľmi rýchlo na seba narazili aj umelecky. Gauguin hľadal plošnú, vyváženú abstrakciu, van Gogh vystupňovaný účinok farby. Koncom decembra prišla posledná zvada, potom v zúrivosti odrezaný ušný lalok, Gauguinov bleskurýchly odchod.

Sen o dome umelcov sa skončil. Až dvadsiate storočie zažilo úspešné združovanie umelcov s ofenzívne prednášanými spoločnými programami. Ten van Gogh, ktorého mám pred očami, namaľoval úžasné obrazy a vytvoril najpodmanivejšie kresby v dejinách umenia, ale - okrem myšlienky spoločenstva umelcov - otvoril cestu moderne ešte iným spôsobom. To on zaviedol strohý biely ateliér, a tým White Cube moderny, Bielu kocku. Rozvinul - v Žltom dome v Arles - a v posledných mesiacoch aj v Auvers-sur-Oise, myšlienku, že s naším zlomkovitým pohľadom na svet nie je jednotlivý obraz sám osebe zrozumiteľný a že nevypovedá dosť. Preto treba myslieť na navzájom súvisiace cykly, ktoré by boli schopné načrtnúť komplexný obraz sveta. CEES NOOTEBOOM

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 354
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 158
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 954
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 406
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 289
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 239
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 233
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 062
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  2. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  5. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  7. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  8. Roman Kebísek: Identifikovali portrét Margaret Lemonovej od barokového maliara A. van Dycka
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 289
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 321
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 216
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 838
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 087
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 048
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 819
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 222
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu