RECENZIA/ DIVADLO

Zásah do tváre spoločnosti

Neil LaBute: Bash (hry posledných dní) o Preklad: Martin Solotruk o Producenti: Katarína Martinková a Roman Polák o Dramaturgia: Martina Vannayová o Scéna a kostýmy: Vladimír Čáp o Hudba: RandomConnectionQuest o

Videoprojekcie: Burst-TV o Réžia: Jan-Willem van den Bosch o Hrajú: Matej Landl, Anna Šišková, Alena Ďuráňová, Ľuboš Kostelný a ďalší o Premiéra 25. a 26. apríla v Divadle Astorka-Korzo ‘90 v Bratislave.

Bash je skvelá párty, ale aj úder medzi oči. Koprodukčnému projektu, do ktorého sa zapojili Britská rada, Združenie Metamofózy i Astorka, sa podarilo dať textu mladého amerického dramatika a filmára Neila LaButa jeden i druhý význam a byť čistým zásahom do usmievajúcej sa tváre spoločnosti.

Tri zdanlivo banálne príbehy sú vyrozprávané s takou silou, že priam cítime pach moču na toaletách v Central Parku, či vôňu dojčaťa bojujúceho o život. Vypúlené oči podmorských príšer vo veľkom akvaparku nás prenasledujú podobne ako LaButovu hrdinku. Sme ohrození. Ak nie na životoch, tak určite na našich predsudkoch a povrchných istotách.

Zo štyroch rozprávačov jeden potrebuje, ďalší musí a poslední dvaja sa chcú vyrozprávať. Stávame sa tak postupne svedkami neformálnej spovede, úradnej výpovede i kamarátskeho chatu. Zmena kontextu má vplyv na rytmus rozprávania, všetko v rámci premysleného i precíteného režijného minimalizmu – spočítane sú nielen gestá, ale aj špaky v popolníku. Produkcia je síce vzácne formálne rafinovaná, nechýba jej však základný divadelný pud, ktorý divák bezpečne rozpozná. Referencie na antickú drámu nie sú v tomto prípade intelektuálnou hračkou, ale hlbinným prepojením na to archetypálne v nás.

Režisér sa rozhodol zmeniť poradie monodrám. Večer sa tak podobal stupňu víťazov – s režijným i hereckým vrcholom uprostred. Anna Šišková podala v príbehu nazvanom Medein návrat výkon na Oscara. Posunula sa do polohy, kde si už nemohla vystačiť milým úsmevom a prirodzeným šarmom. Nezradila však ani na okamih krehké dievča ukryté pod škrupinkou zhrubnutej zrelosti.

Matej Landl mal od svojho mladého obchodníka idúceho každý deň komusi po krku väčší odstup. Presvedčivo závidel bohatým členom svojej mormonskej cirkvi a presvedčivo neznášal ženy v kostýmoch a vo funkciách. Priestor medzi tým by si žiadal väčšie uvoľnenie. Dvojica „svätých“ Ľuboš Kostelný a Alena Ďuránová bola ako vystrihnutá zo Scotta Fitzgeralda. Neistý macher John v interpretácii Ľuboša Kostelného nerozumie v prvom rade sebe, preto ubližuje iným. Prvé profesionálne stretnutie s veľkou postavou dopadlo u tohto herca veľmi nádejne. Alena Ďuránová bola dokonalým obrazom americkej krásy. Tak ako sa v momentoch zamyslenia nežne pohrávala so svojím telom, mohla sa pohrať aj s pestrejšími polohami svojej sladko povrchnej Sue.

Vladimír Čáp postavy adekvátne obliekol a vytvoril veľmi jednoduché, čisté prostredie pre hercov i Burst-TV, ktorá je podpísaná pod videoprojekcie. Ich použitie v divadle nie je (prinajmenšom od čias Laterny magiky) ničím novým, v tomto prípade však invenčné vizuálne mikropríbehy veľmi dobre spolupracovali s monodramatickým textom. Účinné bolo aj striedanie senzorickej deprivácie s rajskou hojnosťou motívov a farieb.

Tvorivý tím okolo režiséra Jana Willema van den Boscha a dramaturgičky Martiny Vannayovej si minulý rok získal divákov i kritikov elegantnou produkciou Marbrovej hry Bližšie od teba. Podobná produkčno-umelecká zostava tvorcov dnes ukázala, že prechádzajúci úspech nebol náhodný. A vieme, aké ťažké je obhájiť dobrý debut.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 444
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 366
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 366
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 003
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 958
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 106
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 002
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 540
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 901
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 555

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop