ČESKÁ REŽISÉRKA MICHAELA PAVLÁTOVÁ NAKRÚTILA SO SLOVENSKÝMI FILMÁRMI DEBUT, KTORÝ VSTUPUJE DNES DO ČESKÝCH KÍN

Neverné hry ponúkajú únavu vo dvojici

Do českých kín dnes prichádza celovečerný debut režisérky MICHAELY PAVLÁTOVEJ s názvom Nevěrné hry. Skvelá animátorka a výtvarníčka opäť raz ...


Michaela Pavlátová (1961) – jej animované filmy získali množstvo medzinárodných ocenení. V roku 1993 bola za animovanú grotesku Řeči, řeči, řeči nominovaná na Oscara. Animovaný film Repete bol na Berlinale 1995 ocenený Zlatým medveďom v kategórii krátkych filmov. V roku 2000 debutovala v hranom filme poviedkou Absolutní láska z poviedkového filmu Praha očima. V roku 2001 zaujala svojím dokumentárnym filmom O babičce. Na fotografii je Michaela Pavlátová s kameramanom Martinom Štrbom počas nakrúcania Neverných hier.

FOTO – FALCON

Do českých kín dnes prichádza celovečerný debut režisérky MICHAELY PAVLÁTOVEJ s názvom Nevěrné hry. Skvelá animátorka a výtvarníčka opäť raz dokazuje, že téma hľadania manželského naplnenia je nevyčerpateľná.

S prvými príznakmi únavy v dvojici sa stretáva klaviristka Eva (Zuzana Stivínová) a skladateľ Peter (Peter Bebjak). Široké slovenské zastúpenie ďalej predstavujú herci Ady Hajdu, Jana Hubinská, Gabriela Škrabáková a Kristína Svarinská, scenáristka Tina Diosi a kameraman Martin Štrba. „Naozaj sa zdá, že som stavila na Slovensko,“ smeje sa Pavlátová. „Ale sú tam skvelí filmoví tvorcovia.“ Nevěrné hry prídu na Slovensko na jeseň.

Čím vás zaujal scenár Tiny Diosi?

„Vzťah muža a ženy je téma, ktorá mi je blízka. Páčilo sa mi, že scenár nie je príbehový. Mapuje istú situáciu a vzťah, do ktorej sa dostane dvojica v určitom momente života.“

Je to niečo ako hraný dokument?

„Áno, film sa k tomu výrazovo blíži. Nie je založený na nikom konkrétnom, hoci je inšpirovaný dvomi Tininými známymi. Bola by som rada, keby sa diváci v tom príbehu našli.“

Na ktorej strane sveta ako žena stojíte?

„Na veci sa môžem pozerať len zo ženského pohľadu. Navyše som zistila, že mužom rozumiem čoraz menej.“

Menej?

„Keď som bola mladšia, myslela som si, že sú si muži a ženy podobnejší. Teraz vidím rozdiely.“

V čom?

„Muži sú naozaj z Marsu a ženy z Venuše.“

Nadŕžate ženám?

„Snažila som sa o objektívny pohľad a rovnováhu sympatií. Tak, aby divák cítil porozumenie s oboma protagonistami.“

Ako ste sa preorientovali na hraný film? Predohrávali ste hercom?

„Skúšala som predohrávať, ale herci to neznášajú. Nemohla som sa tomu ubrániť, pretože keď niečo animujem, tak presne viem, čo chcem. Každý pohyb si predohrávam pred zrkadlom. Potrebujem vidieť, ako vyzerá tvár a telo v kinetike.“

Museli ste upustiť od predstáv?

„Určite, pretože to nefungovalo. Aspoň som hercom naznačovala, odkiaľ a kam majú ísť, čo majú vziať. Priznávam, nedávala som im prílišnú voľnosť.“

Nevyužívali ste ich kreativitu?

„Som zvyknutá na kontrolu.“

Nevylučuje kontrola náhodu?

„S náhodou sa musí pracovať opatrne. Často sa stane, že ste v istom prostredí, ktoré vás zrazu inšpiruje urobiť niečo inak, ako to je v scenári. Režisér je v pokušení to použiť. Ja som to robila najmä na začiatku filmovania. Potom som si večer prečítala scenár a zhrozila som sa: preboha, nechala som to herca zahrať, ale on to v tom momente nemal robiť, pretože v nasledujúcej scéne vo filme mal byť úplne v inej nálade. Potom som už tie náhody nevyužívala.“

Ako ste naučili hrať na klavíri Zuzanu Stivínovú?

„Zuzana sa statočne v krátkom čase naučila hrať svoje skladby, hoci je schopná violončelistka. Keby bol film napísaný o čelistke, bolo by všetko jednoduchšie, ale o tejto Zuzaninej schopnosti som sa dozvedela až vo chvíli, keď už bola hudba napísaná pre klavír.“

Prvé recenzie vyzdvihli prácu kameramana Martina Štrbu. Ako sa vám s ním pracovalo?

„Pracovala som s ním už pri poviedkovom filme Praha očima a som šťastná, že mi ho osud prihral do cesty. Prirodzene, na začiatku som bola dosť neistá, ale režisér tak nemôže pôsobiť.“

Opäť nakrúcal na digitálnu kameru?

„Lákalo ho to od práce na filme Anděl exit. Tam bola kamera živá, ale asi ho zaujímalo, ako to bude fungovať, keď bude príbeh komorný a kamera pokojnejšia.“

Čo bude ďalej? Končíte s animovaným filmom?

„To určite nie. Hneď po nakrúcaní som si rada sadla k stolu a v osamotení si kreslím. Hraným filmom nedosiahnete to, čo je dobré v animácii a naopak. Či je tento hraný film len vybočením, sa dnes dá len ťažko odhadnúť.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 100
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 178
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 004
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop