
Jason Swinscoe. FOTO – NINJA TUNE
a hudobníkov koketovať s jazzom pomocou elektroniky. Kým väčšine z nich poslúžil len ako zdroj na samplovanie nahrávok, našli sa aj ambicióznejší jedinci, ktorí termínu nu-jazz dali tvorivejší obsah. Jedným z nich je aj tridsiatnik z Londýna Jason Swinscoe.
Keď sa v roku 1999 jeho skupina Cinematic Orchestra objavila na scéne s debutovým albumom Motion, kritici sa rozplývali nad jedinečnosťou kombinácie akustických nástrojov a elektroniky, moderným soundom a využívaním jazzových postupov. Nahrávka vznikla ako séria jam sessions niekoľkých hudobníkov, ktorí improvizovali na podklade starých platní. Po úspešnom albume remixov a albume Everyday s vokalistkou Fontellou Bassovou, prichádza Cinematic Orchestra s novinkou, ktorá je viac než len štvrtou radovou nahrávkou.
Okrem nu-jazzu sa v hudbe posledných desiatich rokov objavil aj ďalší pozoruhodný trend. Oživovanie starých filmov z ranej éry kinematografie pomocou novej hudby. Philip Glass ozvučil horory Dracula a Frankenstein, klasické dielo Fritza Langa Metropolis eviduje hneď niekoľko pokusov o soundtrack a obľúbeným objektom súčasných hudobníkov je aj nadčasový experimentálny film ruského režiséra Dzigu Vertova Muž s kamerou z roku 1928.
Hoci existujú fragmenty pôvodnej hudby, Cinematic Orchestra dostal ponuku „nazvučiť“ nadčasové dielo nanovo pre veľký koncert v portugalskom meste Porto v roku 2001. Po dlhých prípravách zaznela nová verzia soundtracku v rámci projekcie filmu naživo pred 3500 ľuďmi. Desaťminútové standing ovations a priaznivé kritiky povzbudili Swinscoea k ďalším koncertom. V novembri roku 2002 sa skupina zavrela do štúdia a vzniklo CD, ktoré vychádza v týchto dňoch spolu s DVD a dokonca aj LP.
Skupina tvorená bubeníkom, kontrabasistom, klaviristom, saxofonistom a hráčom na elektroniku bola posilnená sláčikovou sekciou a perkusionistom. Počas dvoch dní nahrala podmanivú hudbu, ktorá sa dá asi najvýstižnejšie označiť ako atmosferický jazz pre 21. storočie. Sedemnásť skladieb charakterizujú väčšie plochy, elektrizujúce pomalšie rytmy, delikátny zvuk bicích nástrojov, uvoľnené improvizácie saxofónu s klavírom a vkusne nakomponované vstupy sláčikov. Časť materiálu sa už objavila v iných aranžmánoch na predchádzajúcom albume Everyday. Na DVD je kompletný Vertovov film, soundtrack, záznam z jeho koncertného predvedenia a množstvo bonusov.
„Keď jazz začínal, vo výraze bol podobný punku. Mal v sebe niečo rebelské. A časť z toho mu zostala dodnes, i keď väčšina mladých ľudí si pri vyslovení slova jazz predstaví nudnú intelektuálsku kratochvíľu plešatých päťdesiatnikov,“ vyjadril sa raz Swinscoe. Nahrávky jeho Cinematic Orchestra dokazujú, že môže ísť o výsostne aktuálnu hudbu. OLIVER REHÁK