SME

Milovníci gravitácie a ich reči v bare

Dnes sa začína 57. ročník medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorý potrvá až do konca májaV divadlách Aréna a Stoka sa oddnes až do budúcej nedele bude vďaka tvrdohlavosti riaditeľky festivalu Bratislava v pohybe Miry Kovářovej


Nemecký choreograf Xavier Le Roy sa v piatok 30. mája predstaví s dielom Self-Unfinished.


kdekto hýbať.

Prebiehať cez foyer možno uvidíte hviezdu britských tanečných scén Charlesa Linehana, ako sa míňa so slovenskou choreografkou Martou Polákovou. V bare budú posedávať študenti Vysokej školy múzických umení, účinkujúci slovenskej sekcie festivalu, hneď vedľa partie Talianov zo skupiny Agar. Rakúski tanečníci z Laroque Dance Company prehodia pri Dunaji poznámku s Nemcom Xavierom Le Royom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príde Štúdio tanca z Banskej Bystrice, aj Slovenka Eva Klimáčková z Paríža. Tancovať budú podľa programu publikovaného na stránke www.abp.sk. Zajtra sa na pódium v Aréne postaví Tomáš Danielis a zatancuje sólo, ktoré preňho vytvoril choreograf a milovník gravitácie FREY FAUST.

SkryťVypnúť reklamu

Pätnásť rokov pádu

Frey Faust, tak ako mnohí súčasní tanečníci, zatúžil zvrhnúť tanec z trónu javiska. Po nástupe moderných a súčasných prvkov totiž tanec zabstraktnel a jeho tvorcovia sa ocitli vo vyhrievanom akváriu s nápisom: umelci.

Dnes sa mnohí titulujú radšej ako movers – pohybujúci (sa) a svorne vyhlasujú, že tanec patrí všetkým. Aj na hodiny Freya Fausta môže prísť, kto chce. „Ja neučím tanec. Nazývam to univerzálnymi pohybovými princípmi. Ani neverím na exkluzivitu. Nemyslím si, že pohyb je len pre tanečníkov – je to náš materinský jazyk. Samozrejme, nedá sa ním napísať kniha, no nie každý píše knihy. Som však presvedčený, že my všetci máme právo vedieť kráčať bezpečne a zdravo. A vedieť ako padať na zem,“ povedal pre SME slávny tanečník.

SkryťVypnúť reklamu

Frey Faust sa učil padať pätnásť rokov. Padal, vstával, provokoval zemskú tiaž a znovu vychyľoval svoju os, aby zistil, čo sa stane. Výsledkom dlhoročnej polemiky s gravitáciou je metóda zvaná Axis Syllabus, ktorá učí telo pohybovať sa bez toho, aby bojovalo s fyzikálnymi zákonmi. Na svojich hodinách žiada zabudnúť na estetiku, naučené pekné gestá. Namiesto toho vzýva funkčnosť.

Tri záhadné slová

„Pracujem s troma princípmi: so smerom, artikuláciou a váhou. Váha je hlavným faktorom. Bez váhy nie je možná žiadna interaktívna sila, žiadne plynutie, smer. Ale gravitácia vzniká až vo vzťahu k inému telesu. A tak pociťujeme silu, ktorá nás ťahá dole, preto padáme.“

Svet je podľa Freya Fausta o odvahe čeliť strachu z pádu. „Nevyhnete sa tomu. Dá sa to len spomaliť – potom prichádza stagnácia. Ale padnete v každom prípade. V mnohých tanečných formách sa strávilo toľko času v snahe zabrániť pádu. Za to platí telo. Preto tanečníci tak skoro odchádzali do dôchodku.“

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že spoločnosť vytvorila mechanizmy, ktoré sa snažia zastaviť pád, zastaviť plynutie času, proces starnutia, zastaviť rozpad vzťahov, pôsobenie prírody. „Ale to všetko je zmena, výmena života a smrti, kde smrť je pád a život znovunadobudnutie rovnováhy. A preto ten, kto tancuje, je odvážny, lebo tanečníci majú potenciál – aj keď nie všetci ho využijú – pozrieť sa strachu z pádu do tváre, padať, nájsť rovnováhu a znovu ju stratiť.“

Pred pár rokmi sa Frey Faust stretol so začínajúcim tanečníkom Tomášom Danielisom zo Slovenska. Výsledkom je niekoľko choreografií, z ktorých poslednú, No. 9, zatancuje Tomáš Danielis na bratislavskom festivale v Aréne.

V bulletine festivalu pri No 9. záhadne trčia slová „neistota“ a „odhodlanie“. Za nimi sa skrýva celkom obvyklý príbeh Freya Fausta, odhodlaného novopečeného otca a neistého Freya v spomienkach na svojho otca, ktorého prvýkrát stretol, až keď mal 26 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

„V spracúvaní témy sme sa dostali k fascinujúcemu pohybu šklbnutia, ktorý rozkladá obvyklé pohyby a vytvára absurdnú realitu. Práca na choreografii ma potom viedla ku kráčaniu – a prvý krok, ktorý ťa rekonštruuje po období neistoty je najťažší. Spôsob, akým vtedy položíš chodidlo, dokáže o tebe rozprávať.“ ZUZANA OČENÁŠOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 333
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 461
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 263
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 301
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 918
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 446
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu