SME

Smútok Slona získal Zlatú palmu

Päťdesiaty šiesty ročník najväčšieho filmového festivalu na svete v Cannes sa v nedeľu skončil. Medzi novinármi zavládol pocit, že tento ročník sa veľmi nevydaril: ...

Päťdesiaty šiesty ročník najväčšieho filmového festivalu na svete v Cannes sa v nedeľu skončil. Medzi novinármi zavládol pocit, že tento ročník sa veľmi nevydaril: do súťaže boli pripustené filmy pochybnej kvality, tvrdia skoro všetci. Nečakané nadšenie vzbudil napokon až jeden z posledných filmov, Invázia barbarov kanadského režiséra Denysa Arcanda - o umierajúcom mužovi zoči-voči umierajúcej civilizácii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Porota, ktorej predsedal divadelný a filmový režisér Patrice Chéreau, sa rozhodla venovať sa malej skupinke favorizovaných filmov, hrať kartou „šťastného smútku“, ako povedala francúzska herečka Isabelle Huppertová. Smútok Dogville vo filme veľkej hviezdy tohto ročníka Larsa von Triera nakoniec to šťastie nemal. Porota sa rozhodla pre film Slon amerického režiséra Gusa Van Santa.

SkryťVypnúť reklamu

GUS VAN SANT je svetovému publiku známy najmä vďaka oscarovému Dobrému Willovi Huntingovi. Slon je fiktívne zrekonštruovaným príbehom krvavého amoku dvoch stredoškolákov v Littletone. Jeho téma ukazuje prstom na jednu z najťažších rán súčasnej Amerike, nechce nič riešiť ani vysvetľovať. Nikto nespochybňuje, že je sfilmovaný zaujímavo a ambiciózne, v duchu „búrania regulí“, o ktorých na začiatku festivalu hovoril Patrice Chéreau. Na druhej strane je jasné: v Cannes zvíťazil film, ktorý je americký a protiamerický zároveň.

Prečo ste sa rozhodli nakrútiť fikciu o masakre v Columbine?

„Zabíjanie v Columbine bolo v Amerike extrémnym momentom. Chcel som nakrútiť živý film. Niečo ako televízny dokument o motivácii mladých, ktorý by sa vysielal o dva-tri mesiace neskôr. Ale vtedy mali televízne kanály zákaz vysielať čokoľvek o násilí, takže ma nikto nepočúval. Až neskôr mi zavolali z HBO. Začal som si to predstavovať tak, akoby sa to bolo stalo na mojej strednej škole. Medzi streľbou a momentom, keď som začal nakrúcať, prebehlo niekoľko rokov. Už som si predstavoval realizáciu inak. Už som nechcel pracovať so scenármi.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste pracovali s hercami?

„Hľadal som neznámych. Zorganizovali sme obrovský casting v Portlande, tam, kde bývam. Strávil som týždeň rozhovormi s úžasnými tínedžermi, z ktorých mnohí mi pripadali pre môj film perfektní. Každá postava dostala svoju osobnosť. Živil som ich historkami, ktoré mi porozprávali. Pokiaľ šlo o Alexa a Erica, vrahov, bolo to trochu iné, pretože v tomto prípade bolo treba hrať skutočné postavy.“

Film stavia diváka do veľmi osobného vzťahu s postavami. Ako ste prišli na to, nakrúcať jednu postavu po druhej, pristavovať sa pri jednotlivých postojoch, gestách?

„Okrem dvadsiatich strán, ktoré načrtávali, o čo vo filme ide, nebolo nič napísané. Improvizovali sme, dávali sa inšpirovať postavami, trošku sme skúšali, každú scénu asi dve-tri hodiny. A potom sme nakrúcali.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je vo vašom filme zvuk taký dôležitý?

„Po celý film sme pracovali s aparatúrou s dvomi mikrofónmi, jedným nasmerovaným nahor a druhým nadol. Tento typ zvuku vám dá všadeprítomnú ponurosť.“

Čím si vysvetľujete, že HBO vám dalo takú voľnosť?

„Myslel som si, že nikdy nebudú s takýmto projektom súhlasiť. Ale nebolo to drahé, nemali až tak veľmi čo stratiť. Nie som si istý, či by sa dali na taký projekt nahovoriť, keby mal pätnásťmiliónový rozpočet.“

A čo Hollywood?

„Rád by som sa tam vrátil, ale len keby som mohol pracovať tak, ako to cítim. Bol by som nadšený, keby som mohol nakrúcať triler s Nicole Kidmanovou a Bradom Pittom, napríklad.“

Čo vám v tom bráni?

„Najväčší problém nie je ani tak pracovať bez scenára, ako zbaviť sa konvencií pri strihu. Všetci filmári, akokoľvek môžu experimentovať, musia do istej miery poslúchať konvencie. Len niektorí východoeurópski režiséri, myslím, že najmä ruskí, sú v tom úplne slobodní. Snažím sa od týchto kódov oslobodiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Autor: HANNS-GEORG RODEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 55 513
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 033
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 405
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 968
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 080
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 872
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 078
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 932
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 921
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 488
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 181
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 815
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 144
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu