AMERICKÝ REŽISÉR GUS VAN SANT O IMPROVIZÁCII A FILME, KTORÝ PRÁVE VYHRAL NA FESTIVALE V CANNES

Smútok Slona získal Zlatú palmu

Päťdesiaty šiesty ročník najväčšieho filmového festivalu na svete v Cannes sa v nedeľu skončil. Medzi novinármi zavládol pocit, že tento ročník sa veľmi nevydaril: ...

Päťdesiaty šiesty ročník najväčšieho filmového festivalu na svete v Cannes sa v nedeľu skončil. Medzi novinármi zavládol pocit, že tento ročník sa veľmi nevydaril: do súťaže boli pripustené filmy pochybnej kvality, tvrdia skoro všetci. Nečakané nadšenie vzbudil napokon až jeden z posledných filmov, Invázia barbarov kanadského režiséra Denysa Arcanda - o umierajúcom mužovi zoči-voči umierajúcej civilizácii.

Porota, ktorej predsedal divadelný a filmový režisér Patrice Chéreau, sa rozhodla venovať sa malej skupinke favorizovaných filmov, hrať kartou „šťastného smútku“, ako povedala francúzska herečka Isabelle Huppertová. Smútok Dogville vo filme veľkej hviezdy tohto ročníka Larsa von Triera nakoniec to šťastie nemal. Porota sa rozhodla pre film Slon amerického režiséra Gusa Van Santa.

GUS VAN SANT je svetovému publiku známy najmä vďaka oscarovému Dobrému Willovi Huntingovi. Slon je fiktívne zrekonštruovaným príbehom krvavého amoku dvoch stredoškolákov v Littletone. Jeho téma ukazuje prstom na jednu z najťažších rán súčasnej Amerike, nechce nič riešiť ani vysvetľovať. Nikto nespochybňuje, že je sfilmovaný zaujímavo a ambiciózne, v duchu „búrania regulí“, o ktorých na začiatku festivalu hovoril Patrice Chéreau. Na druhej strane je jasné: v Cannes zvíťazil film, ktorý je americký a protiamerický zároveň.

Prečo ste sa rozhodli nakrútiť fikciu o masakre v Columbine?

„Zabíjanie v Columbine bolo v Amerike extrémnym momentom. Chcel som nakrútiť živý film. Niečo ako televízny dokument o motivácii mladých, ktorý by sa vysielal o dva-tri mesiace neskôr. Ale vtedy mali televízne kanály zákaz vysielať čokoľvek o násilí, takže ma nikto nepočúval. Až neskôr mi zavolali z HBO. Začal som si to predstavovať tak, akoby sa to bolo stalo na mojej strednej škole. Medzi streľbou a momentom, keď som začal nakrúcať, prebehlo niekoľko rokov. Už som si predstavoval realizáciu inak. Už som nechcel pracovať so scenármi.“

Ako ste pracovali s hercami?

„Hľadal som neznámych. Zorganizovali sme obrovský casting v Portlande, tam, kde bývam. Strávil som týždeň rozhovormi s úžasnými tínedžermi, z ktorých mnohí mi pripadali pre môj film perfektní. Každá postava dostala svoju osobnosť. Živil som ich historkami, ktoré mi porozprávali. Pokiaľ šlo o Alexa a Erica, vrahov, bolo to trochu iné, pretože v tomto prípade bolo treba hrať skutočné postavy.“

Film stavia diváka do veľmi osobného vzťahu s postavami. Ako ste prišli na to, nakrúcať jednu postavu po druhej, pristavovať sa pri jednotlivých postojoch, gestách?

„Okrem dvadsiatich strán, ktoré načrtávali, o čo vo filme ide, nebolo nič napísané. Improvizovali sme, dávali sa inšpirovať postavami, trošku sme skúšali, každú scénu asi dve-tri hodiny. A potom sme nakrúcali.“

Prečo je vo vašom filme zvuk taký dôležitý?

„Po celý film sme pracovali s aparatúrou s dvomi mikrofónmi, jedným nasmerovaným nahor a druhým nadol. Tento typ zvuku vám dá všadeprítomnú ponurosť.“

Čím si vysvetľujete, že HBO vám dalo takú voľnosť?

„Myslel som si, že nikdy nebudú s takýmto projektom súhlasiť. Ale nebolo to drahé, nemali až tak veľmi čo stratiť. Nie som si istý, či by sa dali na taký projekt nahovoriť, keby mal pätnásťmiliónový rozpočet.“

A čo Hollywood?

„Rád by som sa tam vrátil, ale len keby som mohol pracovať tak, ako to cítim. Bol by som nadšený, keby som mohol nakrúcať triler s Nicole Kidmanovou a Bradom Pittom, napríklad.“

Čo vám v tom bráni?

„Najväčší problém nie je ani tak pracovať bez scenára, ako zbaviť sa konvencií pri strihu. Všetci filmári, akokoľvek môžu experimentovať, musia do istej miery poslúchať konvencie. Len niektorí východoeurópski režiséri, myslím, že najmä ruskí, sú v tom úplne slobodní. Snažím sa od týchto kódov oslobodiť.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 545
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 391
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 459
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 869
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 582
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 441
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 432
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop