SME
Streda, 15. júl, 2020 | Meniny má HenrichKrížovkyKrížovky
AMERICKÝ REŽISÉR GUS VAN SANT O IMPROVIZÁCII A FILME, KTORÝ PRÁVE VYHRAL NA FESTIVALE V CANNES

Smútok Slona získal Zlatú palmu

Päťdesiaty šiesty ročník najväčšieho filmového festivalu na svete v Cannes sa v nedeľu skončil. Medzi novinármi zavládol pocit, že tento ročník sa veľmi nevydaril: ...

Päťdesiaty šiesty ročník najväčšieho filmového festivalu na svete v Cannes sa v nedeľu skončil. Medzi novinármi zavládol pocit, že tento ročník sa veľmi nevydaril: do súťaže boli pripustené filmy pochybnej kvality, tvrdia skoro všetci. Nečakané nadšenie vzbudil napokon až jeden z posledných filmov, Invázia barbarov kanadského režiséra Denysa Arcanda - o umierajúcom mužovi zoči-voči umierajúcej civilizácii.

Porota, ktorej predsedal divadelný a filmový režisér Patrice Chéreau, sa rozhodla venovať sa malej skupinke favorizovaných filmov, hrať kartou „šťastného smútku“, ako povedala francúzska herečka Isabelle Huppertová. Smútok Dogville vo filme veľkej hviezdy tohto ročníka Larsa von Triera nakoniec to šťastie nemal. Porota sa rozhodla pre film Slon amerického režiséra Gusa Van Santa.

Skryť Vypnúť reklamu

GUS VAN SANT je svetovému publiku známy najmä vďaka oscarovému Dobrému Willovi Huntingovi. Slon je fiktívne zrekonštruovaným príbehom krvavého amoku dvoch stredoškolákov v Littletone. Jeho téma ukazuje prstom na jednu z najťažších rán súčasnej Amerike, nechce nič riešiť ani vysvetľovať. Nikto nespochybňuje, že je sfilmovaný zaujímavo a ambiciózne, v duchu „búrania regulí“, o ktorých na začiatku festivalu hovoril Patrice Chéreau. Na druhej strane je jasné: v Cannes zvíťazil film, ktorý je americký a protiamerický zároveň.

Prečo ste sa rozhodli nakrútiť fikciu o masakre v Columbine?

„Zabíjanie v Columbine bolo v Amerike extrémnym momentom. Chcel som nakrútiť živý film. Niečo ako televízny dokument o motivácii mladých, ktorý by sa vysielal o dva-tri mesiace neskôr. Ale vtedy mali televízne kanály zákaz vysielať čokoľvek o násilí, takže ma nikto nepočúval. Až neskôr mi zavolali z HBO. Začal som si to predstavovať tak, akoby sa to bolo stalo na mojej strednej škole. Medzi streľbou a momentom, keď som začal nakrúcať, prebehlo niekoľko rokov. Už som si predstavoval realizáciu inak. Už som nechcel pracovať so scenármi.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ste pracovali s hercami?

„Hľadal som neznámych. Zorganizovali sme obrovský casting v Portlande, tam, kde bývam. Strávil som týždeň rozhovormi s úžasnými tínedžermi, z ktorých mnohí mi pripadali pre môj film perfektní. Každá postava dostala svoju osobnosť. Živil som ich historkami, ktoré mi porozprávali. Pokiaľ šlo o Alexa a Erica, vrahov, bolo to trochu iné, pretože v tomto prípade bolo treba hrať skutočné postavy.“

Film stavia diváka do veľmi osobného vzťahu s postavami. Ako ste prišli na to, nakrúcať jednu postavu po druhej, pristavovať sa pri jednotlivých postojoch, gestách?

„Okrem dvadsiatich strán, ktoré načrtávali, o čo vo filme ide, nebolo nič napísané. Improvizovali sme, dávali sa inšpirovať postavami, trošku sme skúšali, každú scénu asi dve-tri hodiny. A potom sme nakrúcali.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo je vo vašom filme zvuk taký dôležitý?

„Po celý film sme pracovali s aparatúrou s dvomi mikrofónmi, jedným nasmerovaným nahor a druhým nadol. Tento typ zvuku vám dá všadeprítomnú ponurosť.“

Čím si vysvetľujete, že HBO vám dalo takú voľnosť?

„Myslel som si, že nikdy nebudú s takýmto projektom súhlasiť. Ale nebolo to drahé, nemali až tak veľmi čo stratiť. Nie som si istý, či by sa dali na taký projekt nahovoriť, keby mal pätnásťmiliónový rozpočet.“

A čo Hollywood?

„Rád by som sa tam vrátil, ale len keby som mohol pracovať tak, ako to cítim. Bol by som nadšený, keby som mohol nakrúcať triler s Nicole Kidmanovou a Bradom Pittom, napríklad.“

Čo vám v tom bráni?

„Najväčší problém nie je ani tak pracovať bez scenára, ako zbaviť sa konvencií pri strihu. Všetci filmári, akokoľvek môžu experimentovať, musia do istej miery poslúchať konvencie. Len niektorí východoeurópski režiséri, myslím, že najmä ruskí, sú v tom úplne slobodní. Snažím sa od týchto kódov oslobodiť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kuba má obrovský potenciál na výnimočné výnosy
  2. Chcete nové auto?
  3. Kaufland môže vašim školákom venovať čerstvé ovocie a zeleninu
  4. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  5. Podpora malého výrobcu ako Vlčie sirupy pomáha aj regiónu
  6. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  7. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  8. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  9. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  10. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  1. Nezávislý test autokamery Mio MiVue C570 řidičem CzechDriverem
  2. Chcete nové auto?
  3. Nalejte si pravú vodovodnú!
  4. 30 rokov po...
  5. Kuba má obrovský potenciál na výnimočné výnosy
  6. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  7. Kaufland môže vašim školákom venovať čerstvé ovocie a zeleninu
  8. Podpora malého výrobcu ako Vlčie sirupy pomáha aj regiónu
  9. Dopravca, ktorý dáva priestor prírode
  10. YZOP: Nové kníhkupectvo pre náročných
  1. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 23 641
  2. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 16 087
  3. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 14 805
  4. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov 14 168
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku 12 858
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 10 806
  7. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 10 572
  8. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 10 020
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 9 488
  10. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 7 689
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Milan Lasica.
Predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO).
Hotel Chateau Mignon v Dubnici nad Váhom v roku 2020.
KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Orbán ide vydierať Úniu

Projekt obnovy stojí na vydieraní.

Matúš Krčmárik