S ONDŘEJOM HRABOM O ARCHE, VLAŇAJŠEJ POVODNI, DIVADELNEJ TRANSFORMÁCII A DÔLEŽITOSTI PARADAJKOVEJ REVOLÚCIE

Sme kukučkino vajce českého divadla

Roku 1991 zvíťazil ONDŘEJ HRAB v konkurze na miesto riaditeľa pražského Divadla E. F. Buriana. Zrodilo sa Divadlo Archa a nový názov odkazoval ...


Ondřej Hrab. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Roku 1991 zvíťazil ONDŘEJ HRAB v konkurze na miesto riaditeľa pražského Divadla E. F. Buriana. Zrodilo sa Divadlo Archa a nový názov odkazoval na starozákonný príbeh o Noemovi. Stelesňoval myšlienku otvorenej platformy pre netradičné projekty.

Projekt bol postavený nielen na radikálnej prestavbe klasickej kukátkovej scény na multifunkčný priestor, ale predovšetkým na novom spôsobe organizácie a riadenia divadla. Namiesto pôvodných 120 zamestnancov, z ktorých len tretina tvorila umelecký súbor, vzniklo divadlo bez súboru, vlastne produkčný dom, ktorého prevádzku zabezpečuje približne dvadsať ľudí.

Vlani však Archa pripomenula svoj názov v smutnejšej podobe a po ničivej povodni, ktorá zatopila budovu, divadlo dodnes so svojimi predstaveniami pláva v exile.

„Až vtedy som si uvedomil, že Archa neznamená len ten priestor, ale tiež nutnosť ešte intenzívnejšieho úsilia o umeleckú ideu divadla, zodpovednosť voči divákom i komunite, ktorá za desať rokov okolo divadla vznikla. Utvrdilo ma v tom nasadenie ľudí, ktorí prišli v gumákoch vyhadzovať blato,“ povedal nám Ondřej Hrab na nedávnom bratislavskom seminári Užitočné divadlo.

Bol aj seminár Užitočné divadlo užitočný?

„Iste. Konečne sa začína diskutovať v inom kontexte než v tom tradičnom, teda v kontexte repertoárového divadla. U nás i vo väčšine postkomunistických krajín divadlo zamrzlo niekde na predstavách 19. storočia. Spoločnosť sa však teraz vyvíja rýchlejšie než náš umelecký smer, takže sa naň treba dívať z iných uhlov.“

Vznik a projekt Archy je bezprecedentný. S akými zámermi ste ju vytvárali?

„Od začiatku sme rátali s tým, že sa zmení kultúrna politika, prostredie pre divadlá, že tu vznikne model otvorenej konkurencie, priestor pre vznik i zánik umeleckých projektov. To sa nestalo. Kedysi nás ktosi nazval kukučkiným vajcom v hniezde českého divadla. Najprv som sa naštval, ale potom som si uvedomil, že je to vlastne pravda.“

Prečo?

„Pretože navonok voči inštitúciám sa musíme správať ako jedno z tých zabehnutých repertoárových divadiel, len vnútorne sme si stanovili svoju štruktúru, iné pravidlá, než nám stanovuje magistrát.“

Zasahoval vám magistrát do umeleckej činnosti?

„Absolútne nie, nárokoval si len administratívu. Svojím spôsobom to bolo pohodlné, stačilo sa len naučiť žiť s úradníkmi.“

Čo je na tom zlé?

„Človek spohodlnie a začne myslieť viac na fungovanie divadla ako inštitúcie než na jeho funkciu v spoločnosti.“

A tak od 1. októbra ste sa rozhodli pre zmenu. V čom bude spočívať?

„Staneme sa obecne prospešnou spoločnosťou, čiže nezávislou inštitúciou a pod verejnou kontrolou.“

Kto vás bude kontrolovať?

„Verejná kontrola bude zosobnená našou správnou radou. Nebudeme inštitúciou, ktorú zriaďuje magistrát, ale nezávislou, ktorej jedným zo zakladateľov je magistrát.“

Odkiaľ budete získavať peniaze?

„Zdroj by sa nemal príliš zmeniť, len to bude iný spôsob dohody – formou štvorročného grantu.“

Nie je to riskantný krok?

„Trochu, ale očakávame, že v budúcnosti sa takto zmení celá divadelná sieť. Rovnakou transformáciou prechádzajú Činoherný klub a Semafor.“

Cítia potrebu takejto zmeny aj iní?

„Pomaly, ale cítia. Mladá generácia už nechce vstúpiť do stereotypu repertoárových divadiel. V Prahe vznikli malé divadlá typu Alfréd ve dvoře či Ponec, ktoré sú nezávislé a existujú vďaka grantom a viaczdrojovému financovaniu. Ich rozpočty sú neporovnateľne nižšie než u príspevkových organizácií.“

Myslíte si, že je to zárodok podobnej nespokojnosti, aká viedla v Holandsku v šesťdesiatych rokoch k povestnej paradajkovej revolúcii?

„Keď mladí umelci vtedy prišli do divadiel a začali hádzať paradajky do tých, čo boli na scéne, bol to prejav túžby po zmene. Nevedeli, ako inak dať o sebe vedieť, a tieto ich akcie nakoniec zmenili celú koncepciu myslenia o kultúrnej politike.“

Ako je to teda v Čechách?

„Myslím, že my už nie sme tá generácia, hoci svoju paradajkovú revolúciu si prežívame vnútorne.“

A čo, ak by začali mladí divadelníci hádzať tie paradajky práve na vás?

„Vždy by to bolo lepšie, než keby sme im nestáli ani za tie paradajky. Divadelne je to veľmi atraktívny počin.“

Aj keby to ohrozilo Archu?

„Nie je to večný model. Ak v spoločnosti nebude potreba jej existencie, zanikne a zrodí sa niečo nové.“

ALEXANDER BALOGH

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 400
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 401
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 046
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 736
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 522
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 858
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 615
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 050
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 184
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.