SME

Sme kukučkino vajce českého divadla

Roku 1991 zvíťazil ONDŘEJ HRAB v konkurze na miesto riaditeľa pražského Divadla E. F. Buriana. Zrodilo sa Divadlo Archa a nový názov odkazoval ...


Ondřej Hrab. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL


Roku 1991 zvíťazil ONDŘEJ HRAB v konkurze na miesto riaditeľa pražského Divadla E. F. Buriana. Zrodilo sa Divadlo Archa a nový názov odkazoval na starozákonný príbeh o Noemovi. Stelesňoval myšlienku otvorenej platformy pre netradičné projekty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt bol postavený nielen na radikálnej prestavbe klasickej kukátkovej scény na multifunkčný priestor, ale predovšetkým na novom spôsobe organizácie a riadenia divadla. Namiesto pôvodných 120 zamestnancov, z ktorých len tretina tvorila umelecký súbor, vzniklo divadlo bez súboru, vlastne produkčný dom, ktorého prevádzku zabezpečuje približne dvadsať ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani však Archa pripomenula svoj názov v smutnejšej podobe a po ničivej povodni, ktorá zatopila budovu, divadlo dodnes so svojimi predstaveniami pláva v exile.

„Až vtedy som si uvedomil, že Archa neznamená len ten priestor, ale tiež nutnosť ešte intenzívnejšieho úsilia o umeleckú ideu divadla, zodpovednosť voči divákom i komunite, ktorá za desať rokov okolo divadla vznikla. Utvrdilo ma v tom nasadenie ľudí, ktorí prišli v gumákoch vyhadzovať blato,“ povedal nám Ondřej Hrab na nedávnom bratislavskom seminári Užitočné divadlo.

Bol aj seminár Užitočné divadlo užitočný?

„Iste. Konečne sa začína diskutovať v inom kontexte než v tom tradičnom, teda v kontexte repertoárového divadla. U nás i vo väčšine postkomunistických krajín divadlo zamrzlo niekde na predstavách 19. storočia. Spoločnosť sa však teraz vyvíja rýchlejšie než náš umelecký smer, takže sa naň treba dívať z iných uhlov.“

SkryťVypnúť reklamu

Vznik a projekt Archy je bezprecedentný. S akými zámermi ste ju vytvárali?

„Od začiatku sme rátali s tým, že sa zmení kultúrna politika, prostredie pre divadlá, že tu vznikne model otvorenej konkurencie, priestor pre vznik i zánik umeleckých projektov. To sa nestalo. Kedysi nás ktosi nazval kukučkiným vajcom v hniezde českého divadla. Najprv som sa naštval, ale potom som si uvedomil, že je to vlastne pravda.“

Prečo?

„Pretože navonok voči inštitúciám sa musíme správať ako jedno z tých zabehnutých repertoárových divadiel, len vnútorne sme si stanovili svoju štruktúru, iné pravidlá, než nám stanovuje magistrát.“

Zasahoval vám magistrát do umeleckej činnosti?

„Absolútne nie, nárokoval si len administratívu. Svojím spôsobom to bolo pohodlné, stačilo sa len naučiť žiť s úradníkmi.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo je na tom zlé?

„Človek spohodlnie a začne myslieť viac na fungovanie divadla ako inštitúcie než na jeho funkciu v spoločnosti.“

A tak od 1. októbra ste sa rozhodli pre zmenu. V čom bude spočívať?

„Staneme sa obecne prospešnou spoločnosťou, čiže nezávislou inštitúciou a pod verejnou kontrolou.“

Kto vás bude kontrolovať?

„Verejná kontrola bude zosobnená našou správnou radou. Nebudeme inštitúciou, ktorú zriaďuje magistrát, ale nezávislou, ktorej jedným zo zakladateľov je magistrát.“

Odkiaľ budete získavať peniaze?

„Zdroj by sa nemal príliš zmeniť, len to bude iný spôsob dohody – formou štvorročného grantu.“

Nie je to riskantný krok?

„Trochu, ale očakávame, že v budúcnosti sa takto zmení celá divadelná sieť. Rovnakou transformáciou prechádzajú Činoherný klub a Semafor.“

SkryťVypnúť reklamu

Cítia potrebu takejto zmeny aj iní?

„Pomaly, ale cítia. Mladá generácia už nechce vstúpiť do stereotypu repertoárových divadiel. V Prahe vznikli malé divadlá typu Alfréd ve dvoře či Ponec, ktoré sú nezávislé a existujú vďaka grantom a viaczdrojovému financovaniu. Ich rozpočty sú neporovnateľne nižšie než u príspevkových organizácií.“

Myslíte si, že je to zárodok podobnej nespokojnosti, aká viedla v Holandsku v šesťdesiatych rokoch k povestnej paradajkovej revolúcii?

„Keď mladí umelci vtedy prišli do divadiel a začali hádzať paradajky do tých, čo boli na scéne, bol to prejav túžby po zmene. Nevedeli, ako inak dať o sebe vedieť, a tieto ich akcie nakoniec zmenili celú koncepciu myslenia o kultúrnej politike.“

Ako je to teda v Čechách?

„Myslím, že my už nie sme tá generácia, hoci svoju paradajkovú revolúciu si prežívame vnútorne.“

SkryťVypnúť reklamu

A čo, ak by začali mladí divadelníci hádzať tie paradajky práve na vás?

„Vždy by to bolo lepšie, než keby sme im nestáli ani za tie paradajky. Divadelne je to veľmi atraktívny počin.“

Aj keby to ohrozilo Archu?

„Nie je to večný model. Ak v spoločnosti nebude potreba jej existencie, zanikne a zrodí sa niečo nové.“

ALEXANDER BALOGH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 889
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 938
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 210
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 366
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 781
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 063
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 668
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


89
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


33
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


165
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


98
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 748
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 319
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 73 786
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 669
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 278
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 855
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 732
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 538
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu