SME
Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Sme kukučkino vajce českého divadla

Roku 1991 zvíťazil ONDŘEJ HRAB v konkurze na miesto riaditeľa pražského Divadla E. F. Buriana. Zrodilo sa Divadlo Archa a nový názov odkazoval ...


Ondřej Hrab. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Roku 1991 zvíťazil ONDŘEJ HRAB v konkurze na miesto riaditeľa pražského Divadla E. F. Buriana. Zrodilo sa Divadlo Archa a nový názov odkazoval na starozákonný príbeh o Noemovi. Stelesňoval myšlienku otvorenej platformy pre netradičné projekty.

Projekt bol postavený nielen na radikálnej prestavbe klasickej kukátkovej scény na multifunkčný priestor, ale predovšetkým na novom spôsobe organizácie a riadenia divadla. Namiesto pôvodných 120 zamestnancov, z ktorých len tretina tvorila umelecký súbor, vzniklo divadlo bez súboru, vlastne produkčný dom, ktorého prevádzku zabezpečuje približne dvadsať ľudí.

Vlani však Archa pripomenula svoj názov v smutnejšej podobe a po ničivej povodni, ktorá zatopila budovu, divadlo dodnes so svojimi predstaveniami pláva v exile.

„Až vtedy som si uvedomil, že Archa neznamená len ten priestor, ale tiež nutnosť ešte intenzívnejšieho úsilia o umeleckú ideu divadla, zodpovednosť voči divákom i komunite, ktorá za desať rokov okolo divadla vznikla. Utvrdilo ma v tom nasadenie ľudí, ktorí prišli v gumákoch vyhadzovať blato,“ povedal nám Ondřej Hrab na nedávnom bratislavskom seminári Užitočné divadlo.

Bol aj seminár Užitočné divadlo užitočný?

„Iste. Konečne sa začína diskutovať v inom kontexte než v tom tradičnom, teda v kontexte repertoárového divadla. U nás i vo väčšine postkomunistických krajín divadlo zamrzlo niekde na predstavách 19. storočia. Spoločnosť sa však teraz vyvíja rýchlejšie než náš umelecký smer, takže sa naň treba dívať z iných uhlov.“

Vznik a projekt Archy je bezprecedentný. S akými zámermi ste ju vytvárali?

„Od začiatku sme rátali s tým, že sa zmení kultúrna politika, prostredie pre divadlá, že tu vznikne model otvorenej konkurencie, priestor pre vznik i zánik umeleckých projektov. To sa nestalo. Kedysi nás ktosi nazval kukučkiným vajcom v hniezde českého divadla. Najprv som sa naštval, ale potom som si uvedomil, že je to vlastne pravda.“

Prečo?

„Pretože navonok voči inštitúciám sa musíme správať ako jedno z tých zabehnutých repertoárových divadiel, len vnútorne sme si stanovili svoju štruktúru, iné pravidlá, než nám stanovuje magistrát.“

Zasahoval vám magistrát do umeleckej činnosti?

„Absolútne nie, nárokoval si len administratívu. Svojím spôsobom to bolo pohodlné, stačilo sa len naučiť žiť s úradníkmi.“

Čo je na tom zlé?

„Človek spohodlnie a začne myslieť viac na fungovanie divadla ako inštitúcie než na jeho funkciu v spoločnosti.“

A tak od 1. októbra ste sa rozhodli pre zmenu. V čom bude spočívať?

„Staneme sa obecne prospešnou spoločnosťou, čiže nezávislou inštitúciou a pod verejnou kontrolou.“

Kto vás bude kontrolovať?

„Verejná kontrola bude zosobnená našou správnou radou. Nebudeme inštitúciou, ktorú zriaďuje magistrát, ale nezávislou, ktorej jedným zo zakladateľov je magistrát.“

Odkiaľ budete získavať peniaze?

„Zdroj by sa nemal príliš zmeniť, len to bude iný spôsob dohody – formou štvorročného grantu.“

Nie je to riskantný krok?

„Trochu, ale očakávame, že v budúcnosti sa takto zmení celá divadelná sieť. Rovnakou transformáciou prechádzajú Činoherný klub a Semafor.“

Cítia potrebu takejto zmeny aj iní?

„Pomaly, ale cítia. Mladá generácia už nechce vstúpiť do stereotypu repertoárových divadiel. V Prahe vznikli malé divadlá typu Alfréd ve dvoře či Ponec, ktoré sú nezávislé a existujú vďaka grantom a viaczdrojovému financovaniu. Ich rozpočty sú neporovnateľne nižšie než u príspevkových organizácií.“

Myslíte si, že je to zárodok podobnej nespokojnosti, aká viedla v Holandsku v šesťdesiatych rokoch k povestnej paradajkovej revolúcii?

„Keď mladí umelci vtedy prišli do divadiel a začali hádzať paradajky do tých, čo boli na scéne, bol to prejav túžby po zmene. Nevedeli, ako inak dať o sebe vedieť, a tieto ich akcie nakoniec zmenili celú koncepciu myslenia o kultúrnej politike.“

Ako je to teda v Čechách?

„Myslím, že my už nie sme tá generácia, hoci svoju paradajkovú revolúciu si prežívame vnútorne.“

A čo, ak by začali mladí divadelníci hádzať tie paradajky práve na vás?

„Vždy by to bolo lepšie, než keby sme im nestáli ani za tie paradajky. Divadelne je to veľmi atraktívny počin.“

Aj keby to ohrozilo Archu?

„Nie je to večný model. Ak v spoločnosti nebude potreba jej existencie, zanikne a zrodí sa niečo nové.“

ALEXANDER BALOGH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  2. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  3. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  1. Prvé slovenské diela vo forme NFT sprístupňuje 365.bank
  2. Wüstenrot rástol v životnom poistení o takmer 40 percent
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Na krásnom, modrom Jadrane
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 12 857
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 805
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 293
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 3 917
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 421
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 1 710
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 524
  8. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 333
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Návrhy na zníženie cien palív už vo vládnej koalícii kolujú.


29m
Marek Hamšík.

Môj koniec v reprezentácii nemá nič s Tarkovičom, hovorí.


35m
Pomohlo by diaľniciam, ak by sa volali po politikoch? U nás asi nie.

Stavbám by pomenovanie po politikoch zrejme nepomohlo, no pri zákonoch by sme mali pouvažovať.


23. máj
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje 92. deň.


a 6 ďalší 18 h

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  3. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  7. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  8. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 8 835
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 255
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 700
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 722
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 307
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 270
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 826
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 1 913
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu