
Merlin (vľavo) musí čeliť napríklad aj nájazdu žralokov. FOTO – MOVIEWEB
Na plátno priskacká lampa a zmení sa na logo – ten reklamný šot Pixaru určite mnohí hneď spoznajú. Spoločnosť Pixar, ktorá patrí medzi absolútnu špičku súčasného animovaného filmu, ním uvádza všetky svoje filmy. Tridsiateho mája k štvorici celovečerných bestsellerov pribudol ďalší. Nový film Finding Nemo mal premiéru v amerických kinách a len za víkend zarobil 70 miliónov dolárov. Niet pochýb, že ho bude opäť milovať niekoľkogeneračné publikum i filmoví kritici.
Pixar je fenoménom počítačovej éry. Všetko sa začalo v roku 1984, keď ambiciózny mladík John Lasseter opustil prácu animátora vo firme Walt Disney Pictures a pridal sa k tímu Georgea Lucasa. Mal pocit, že svoj sen o celovečernom trojrozmernom (3D) filme uskutoční skôr po boku veľmajstra špeciálnych efektov. Divíziu počítačovej grafiky Lucasfilm, Ltd. kupuje o dva roky neskôr vizionársky zakladateľ spoločnosti Apple Computers Steve Jobs a urobí z nej samostatnú firmu s názvom Pixar.
Prvý krátky film novej spoločnosti má premiéru na americkom festivale Siggraph. Debut nazvaný Luxo Jr. získava množstvo prestížnych ocenení a nomináciu na Oscara za najlepší animovaný film. V roku 1989 Pixar dokončí vývoj počítačového programu Renderman, ktorého fotorealistické kvality spôsobia revolúciu vo svete počítačovej grafiky. Z malej firmy so 44 zamestnancami sa stáva megaštúdio, pre ktoré dnes pracuje viac ako 600 špičkových odborníkov. Lasseter je šéfom kreatívneho oddelenia. Napriek tomu, že kedysi opustil Walt Disney Pictures, dnes filmy Pixaru distribuuje práve táto spoločnosť.
Po sérii reklám a krátkych filmov v roku 1995 Pixar uvádza do kín prvý celovečerný počítačovo animovaný film Toy Story. Stane sa bestsellerom roka, keď po celom svete zarobí viac než 500 miliónov dolárov. Dokonale vizuálne spracovaný inteligentný príbeh, pri ktorom sa zabaví celá rodina, sa stane poznávacou značkou Pixaru. Nasledujú rovnako úspešné diela Mravec Z (1998), Toy Story 2 (1999) a Monsters, a. s. (2001).
Hľadanie Nema je príbehom austrálskej rybičky menom Merlin, ktorá sa vydá na dlhú púť za záchranou svojho syna uväzneného v akváriu na druhom konci oceánu.
Cestou, samozrejme, zažíva mnohé dobrodružstvá. „Je to detská komédia, road movie aj akčný film,“ povedal Lasseter o novinke Pixaru. Aby bol podmorský svet úplne dokonalý, odborníci štúdia niekoľko rokov vytvárali úplne novú počítačovú technológiu.
Verné stvárnenie života pod vodou sa považuje za jednu z najväčších výziev pre počítačovú grafiku. Ako sa dá vidieť už z trailerov nového filmu, Pixaru sa opäť podarilo posunúť možnosti trojrozmerného sveta na plátne ďalej. Pixar potvrdil vedúcu pozíciu medzi filmovými animátormi.
Finding Nemo bude uvedený do slovenských kín, tak ako v celej Európe, až v novembri. Spoločnosť Saturn Entertainment, ktorá u nás distribuuje filmy Pixaru, ich tiež tradične uvádza v jesennom termíne.