SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bývalý šéf opery vyzýva na odstúpenie riaditeľku SND (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

pravda

Chudovsky napisal len to, co vidi uz kazdy a bolo uz velakrat v novinach napisane. Nechce to vidiet iba minister Madaric, lebo ma pochybne dohovory s Hroncovou. Pravdepodobne pri preberani Novej budovy prebrala aj nevykonanu pracu podnikatelov blizkych Smeru, vymenou za zotrvanie vo funkcii aj za cenu totalneho rozkladu divadla. Toto je ta nepisana zahada, preco ostava Hroncova vo funkcii. To, ze neustale meni riaditelov svedci iba o jej nekompetencii. Najviac jej vyhovuju neosobnosti ako Bucko a Smolik, ktori z umeleckeho hladiska nic neznamenaju. Len to nechapem, preco sa media nezaujimaju o Madaricovu nekompetentnost vo vedeni rezortu a jeho pohybnych zakulisnych dohovorov s Hroncovou.
 

neda mi ako divakovi a milovnikovi opery

nevyjadrit sa k tomu, co napisal p. Chudovsky. Ozivuje totiz mytus, ktory sa traduje na Slovensku dlhe roky a ktory je uplne nepravdivy: ze totiz opera SND bola na vysokej /dokonca svetovej/ urovni.
NEBOLA A NIE JE. Nasa opera nie posledne 2 roky, ale minimalne 10-15 rokov stagnuje resp. ide nadol. To nezachrania ani niektori /aj medzi mladymi/ vynikajuci solisti /ktori ale vacsinou spievaju vonku/ ani ti angazovani muzikanti, ktori to beru vazne..
Citat p. Chudovskeho
" Profesionálne ste zlikvidovali viacero erudovaných a koncepčne uvažujúcich odborníkov, ktorí, najmä pre súbor Opery SND, odovzdávali svoj tvorivý potenciál a mali výraznú zásluhu na jeho doterajších úspechoch. Na tieto úspechy ste nenadviazali. Nemali ste pre ne pochopenie a predpokladám, ani schopnosť správne ich zhodnotiť. Neprejavili ste schopnosť vidieť veci a javy v širších súvislostiach."
je absurdny. Okrem toho, ze znie ako z prejavu Brezneva, pytam sa, co su tie doterajsie uspechy? Staromodne a smiesne inscenacie, ake sa uz nikde vo svete nerobia, kde sa opakuju mena 3-4 reziserov /s vynimkou Konwitschneho insenacii a najnovsie Trelinskeho Orfea/? Neinspirovany orchester a zbor, kde sa stretava kvalita s nekvalitou a kde chyba roky dirigentska osobnost, ktora by koncepcne pracovala s orchestrom? Niektori solisti, ktori sa odhodlali dozit bez problemov v SND a daju sa pocuvat len ak zo sucitu? Neatraktivne, lacne a najma neobsazne bulletiny, akoby spred 20 rokov?
Hociktore provincne operne divadlo v Nemecku je na vyssej umeleckej urovni ako dlhodobo nasa prva operna scena.
Pan Chudovsky, ak ste boli riaditelom vela rokov, cim sa mozete preukazat za tieto roky? Uroven isla kontinualne dole a latka niektorych predstaveni bola nastavena „proklete nizko“. Ak chcete robit reformu, preco nezacnete od seba?
 

 

Samozrejme, ze opera bola na vysokej urovni, mozem s istotou povedat ze pred 10 rokmi sa kludne jej uroven spevacka, inscenacna dala porovnat s hociktorym europskym divadlom. Poviem priklad: inscenacia Sily osudy predcila uroven viedenskeho predstavenia, ktore som navstivil minuly tyzden. Inscenacie s Petrom Dvorskym, neskor Sergejom Larinom , Lubicou Vargicovou by som kludne porovnal s dnesnou urovnou Viedne.
Chudovskemu ide o to, ze organizacne sa cely mechanizmus ruti dole. Ja sam som po otvoreni divadla poslal par mailov kompetentnym, na ktore som nedostal odpovede Nap. preco sa stale neda platit platobnou kartou, preco system zliav neexistuje, preco v celej budove funguje len jeden katastrofalny bufet, ktory ked sa vyhrnie 1500 divakov z obidvoch sal absolutne nestiha atd.
Myslim, ze ma v celom rozsahu pravdu a otazka ci za neho mala opera vyssiu uroven albo nie, vobec nie je relevantna
 

 

Uroven opery sa neposudzuje len podla najlepsich predstaveni, ale aj podla najhorsich. Zopar spickovych spevakov dobru operu neurobi. P. Dvorsky v podstate uz 10 rokov nespieva, S.Larin zial zomrel, L. Vargicova je stale vyborna. Co vsak z toho, ked na scene spieva s tenorom, ktory uz pred 10rokmi nemal spievat velke role /Alfredo, Edgardo/, a cele predstavenie doslova znici. Isteze su dalsi dobri spevaci, ale treba ich asi motivovat.
Porovnavat nasu operu s Viednou je smiesne. Ako keby sme porovnavali ojazdenu skodovku s mercedesom. Nikto ani nechce, aby sme sa hrali na Vieden, ale posuvat hudobnu a inscenacnu uroven a celkovu kvalitu predstaveni nahor je nevyhnutne z dlhodobeho hladiska . Viacere reakcie ludi zvnutra Opery /aj byvalych/ na tejto diskusii vratane listu byvaleho riaditela Chudovskeho vsak svedcia o tom, ze akejkolvek zmene sa brania s poukazom na uzasnu minulost. Uzasna bola asi najma pre nich.
 

 

Ak tým tenorom (Alfredo, Edgardo) myslíte Jozefa Kundláka, dávam Vám za pravdu. Tento spevák predsa len už je za svojím zenitom.
 

 

Zaujimalo by ma kolko prestaveni si videl vo Viedni, ked tak porovnavas? Predstav si, ze z tej Viedne pred casom chodili sefovia opery na nase premiery a casto aj zavideli, dnes je to samozrejme len hudba minulosti.
S plnou vaznostou vyhlasujem, ze kopec prestaveni bolo na svetovej urovni.
takze s tou stagnaciou za poslednych 15 rokov uber, a povedzme o stagnacii za poslednych cca 5-6 rokov
 

 

Myslím si, že Opera SND bola a je kultúrnou ustanovizňou, ktorej kvalita je na solídnej úrovni a to, že je tak hojne navštevovaná aj zahraničnými turistami (hlavne Rakúšanmi cez CK Elite Tours), to potvrdzuje. Samozrejme, sú aj menej vydarené, až nevydarené inscenácie, ale na druhej strane aj veľmi dobré. Keď som počul koloratúry Ľubice Vargicovej v predstavení Lucia di Lammermoor, bol som nadšený krásou jej spevu. Zo sólistiek krásne spieva aj Adriana Kohútková, určite na európskej úrovni. A už spomínaný nebohý Sergej Larin spieval predsa svojho času aj so samotným maestrom Pavarottim. A čo sa týka samotných inscenácií, nemyslím si, že by sme sa mali o tradičnom inscenovaní vyjadrovať ako o staromódnom a smiešnom a spievať ódy na tzv. režisérske divadlo - osobne mám oveľa radšej veľkolepú inscenáciu Aidy, Tosky, Turandot, ako napríklad Konwitschneho Eugena Onegina, či Madame Butterfy. V týchto dielach by malo ísť podľa mňa hlavne o stvárnenie určitého dobového kontextu a nie o násilnú aktualizáciu - keď Butterfly a Suzuki v 2. dejstve sedia na pohovke, majú slnečné okuliare a slopú, príliš ma to nenadchýna. Peter Konwitschny je síce oveľa známejší vo svete ako Miroslav Fischer, ale na Fischerove inscenácie Aidy a Tosky ozaj nemôžem dať dopustiť. Na Slovensku je bežné, že hodnotíme podľa mien a máme tendeciu podceňovať to, čo je domáce - v prípade Opery SND však je byť na čo hrdý.
 
Hodnoť

 

...no konečne je to s plnou parádou vonku, neviem, či nie neskoro...
 
Hodnoť

Suhlasim, je to pravda

Skoda len, ze uvedeny clanok nebol zverejneny v printovom mediu. Situacia v SND je napata uz od skoncenia prvej sezony. Skoda, ze tolko krat museli odzniet slova, ktore aj napokon skoncipoval do listu p. Chudovsky. Hroncova je teatrologicka a preto jej vyhovuju ludia nekompetentny ako Bucko, Smolik, Radacovsky ... su jej zaviazany-niektory aj osobne...Rozklad SND to je najvacsia snaha aj ludi vo vedeni rezortu a zatial sa to dari uskutocnit, pretoze ludia zamestnany v divadle nie su schopni reagovat, ani Cinohra, ani Opera a uz vobec nie Balet ...
 
Hodnoť

najvyssi cas aby p. riaditelka

pripravila dalsi niekolko milionovy rozpoctik na pekne tanceky, ktory sa zahra jeden a pol krat.
a aby torpedovala odbornikov argumentmi o nutnosti vyvazeneho hospodarenia, uspesnosti predstaveni, lebo to je to comu ona tak rozumie. a nech uz jej nestoja v ceste nejaki zahranicni rezovia, co sa stazuju na to, ze nic nefunguje...
apropos aj peknu vystavku pripravili v priestoroch...taku vkusnu a nepochybne uspesnu, aj v TA 3 hovorili, ze ano.
 
Hodnoť

naozaj najvyšší čas aby sa madam zbalila

a odišla do zabudnutia. Kompetentných vyhadzuje a ona zotrváva. Ako divák mám naozaj zmiešané pocity o stave našej prvej scény. Uz som prečítal viac vecí aj v iných diskusiách (Hud. život) a toto všetko by mali monitorovať aj na MK SR. Že by ani tam nikto nevedel čo s tou Hroncovou robiť ? Kam ju "kopnúť vyššie...?"
Myslím, že táto persóna sa nehodí nikam, po predvedení toľkej neschopnosti viesť SND od začiatku v Novej budove.
Ak to čítate p. Hroncová, tak sa prebuďte a odíďte zo SND. Už je neskoro !
 
Hodnoť

Absolútne súhlasím

Jediným dobrým ťahom p. Hroncovej vo funkcii generálnej riaditeľky bolo vymenovania p. Radačovského za riaditeľa baletu, inak jedna katastrofa za druhou. Už sa na to ani nedá dívať - opera je v katastrofálnom stave, osobne sa divím, že niektorí slovenskí sólisti ešte v Bratislave hosťujú. Je čas na jej odchod. Druhá vec samozrejme je koho nám tam asi p. Maďarič vymenuje a toho sa dosť hrozím - zmeny v jeho rezorte na čele inštitúcií boli zatiaľ katastrofálne - Rezník v TASR a Nižňanský v STV.
 

 

Pán Maďarič by mal vymenovať toho, ktorého odporučia (zvolia) zamestnanci organizácie, samozrejme pri dôslednom uplatňovaní najmä finančnej disciúplín zo strany MK SR. Veď nenadarmo zrejme v zákone o TASR a SFÚ vymyslel správnu radu, ktorá má významnú organizačnú a personálnu pôsobnosť.
Keďže však rezort kultúry je skanzenom socializmu, tak k premene sa ide len veľmi pomaly; táto skanzenovosť je však, domnievam sa, len výsledkom obrannej reakcie na v minulosti neustále zámery časti exekutívy ZRUŠIŤ tento rezort a to, čo je jeho obsahom (t.j. kultúry). Ide jednoducho o uzatvorený kruh a veľmi zvláštny stav, vďaka čomu sústava jednoducho degeneruje.
 

Chudovský.....

by tam chcel vidieť asi Nóriku Mojsejevovú. Závisť a profesionálna ješitnosť zabalená do krepového papiera. Buďme spokojní, že budova divadla bola dokončená a služi pôvodnému účelu. Miklóš by ju bol predal a možno by slúžila Jehovistom a adventistom na kázanie Slova božieho. Pamatám sa na tie Miklóšové alternatívy. Ešte aj môjmu psovi sa ježí srsť pri tej predstave, že v budove ND by mala úrodovňu MESA 10
 

Neviem

Neviem, ci je spravne, aby si zamestnanci zvolili riaditela. Asi to vo svete tak nechodi. Ale v ramci konkurzu by mali mat aspon jeden hlas. Za riaditela SND je zodpovedny minister a on si musi urcit kluc k vyberu odbornikov do konkurznej komisie. Nepoznam iny sposob.... Len ci sa pan Madaric prebudi.
 
Hodnoť

ked nebude co tunelovat

bude pokoj.....skuste sa spytat kolko stali plamene vo Svatoplukovi........na papieri a v reale.......kvapka v mori...
obaja sefovia ci opery ci baletu....KDH.......
 
Hodnoť

už pred tromi rokmi,

pri jej vymenovaní do funkcie generálnej riaditeľky - bolo voči nej množstvo výhrad.
 
Hodnoť

Keď sa takéto niečo,

že niekto napísal niečo proti nejakému vysokému funkcionárovi alebo proti chránencovi vlády, stalo za vlády Dzurindu, všetky médiá to tri týždne rozpitvávali. Aj to prispelo k poklesu popularity SDKU a jej partnerov.
Dnes tento list uverejní tak akurát SME a nejaké 10-imi ľuďmi čítané e-noviny ale v STV, SRo, ani v ostatných mienkotvorných médiách o tom nebude ani zmienka. Ďakujeme vám médiá, že ste pomohli dosadiť Hranola a jeho poskokov do vlády a na vysoké posty a tí sa tam už zabetónovali a zapchávajú nám aj vám - médiám papule...
 
Hodnoť

Ruku na srdce, kritici...

Nic mi nie je vzdialenejsie, nez obhajoba S. Hroncovej na poste gen. riaditelky SND. Avsak: Predstava, ze luzeri z MK SR na cele s Madaricom najdu niekoho schopnejsieho je totalne smiesna. Do SND chodim pravidelne uz asi 20 rokov - spravidla nie na premiery: malokedy tam bolo tak zivo ako je dnes. Tiez ma niekedy zarazi priemer, ci uz v cinohre alebo opere, tiez nepatrim k fanklubu vsetkych predstaveni baletu. Avsak: Mena ako Konwitschny, Trelinski alebo Kylian a Radacovsky su po dlhom case cerstvym vankom v trochu provincnom slovenskom divadelnictve. Navyse, ak poukazovat na chyby, tak prosim konkretne (aj v SND je ich dost). No Chudovskeho list je plny floskul a vagnej kritiky, naozaj akoby napisany z pozicie urazeneho umelca. Ak napr. Hroncova urobila v opere chybu, bolo nou menovanie opernej divy Benackovej za riaditelku - to sa inak ako fiaskom skoncit ani nemohlo. Situacia v slovenskych kulturnych instituciach nie je uspokojiva, no najma nie je cierno-biela. Jesitna kritika p. Chudovskeho vsak nie je len provincna, ale aj destruktivna a - bohuzial - bez alternativy.
 

vsetky Konwicneho veci boli minimalne 10

rokov stare a privezene z takych divadiel ako LINZ.....nic ine ako second hand......takze cerstvy vanok iba pre ztuchnute SND.....a jeho divakov....pani Benackova po Mikulasovi a Dohnanyim..maal predstavu...ale nie cpat statne peniaze do svojho vrecka.......CELY problem....
programove lapsusy.......ma na starosti absolutne nefunkcna DRAMATURGIA.nepochopitelne hajena pani riaditelkou....
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Kultúra