SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Juraj Čižmarovič: Prečo by mi mali prekážať snobi? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť

Nastroj

Vacsinou je pre huslistov velky problem zohnat kvalitny koncertny nastroj. Zaujimalo by ma na aky nastroj majster hra aj slak a kde a ako ho zohnal. A co by bol jeho vyvoleny nastroj ak by si mohol vybrat?
 
Hodnoť

Snobje človek, ktorý si kupuje

drahé veci, pretože na to momentálne má. Na zadné kolieska myslí máloktorý snob! Je to úbohé správanie primitívov, ktorých niektorí pjovažujú za "takzvané" celebrity!!!
 

 

omyl, snob je človek, ktorý si kupuje drahé veci, pretože sa to "patrí" a pretože to je "in"
A samozrejme preto, aby ukázal, že na to má.
 

 

suhlas. smutne je, ked sa pouziva slovo 'snob' nespravne na oznacenie ludi, ktori maju tu drzost pozadovat kvalitu. a s tym sa clovek na Slovensku zial stretava.
 

Snob je

Snob je: v histórii vo vyššých kruhoch takto označovali ľudí bez titulu, ktorí neboli šľachtici, teda:
sine nobilitate - skrátene: s.nob. a potom vznikol prenesný význam: bez noblesy.
Čo sa týka kultúry, prechod z malej (maililinkej) kultúry (aká je slovenská) do veľkej kultúry (aká ja nemecká, francúzska, anglická) je ľahký, opačne to už ide ťažko, nikto sa nechce vymeniť veľkú kultúru za malú.
 
Hodnoť

Primerane hrdý

a skromný múdry človek. Veľa úspechov majstrovi.
 

 

"....Primerane hrdý
a skromný múdry človek..." No toto nesedí! Poznáš ho osobne???
 
Hodnoť

 

No tak takýto relativizmus by som od koncertného majstra teda nečakal:

Ak je hudba vecou subjektívneho vkusu, dá sa definovať, kedy je kvalitná?
- Dá. Kvalitná je vtedy, keď osloví publikum. Keď ju ľudia počúvajú a vyhľadávajú.
Z toho vyplýva, že kvalitnou hudbou môže byť aj niečo, čo je pre iných gýč.
- Samozrejme.
Čiže kvalitná hudba môže byť aj to, čo robí Senzus.
- Absolútne. Keď sa to niekomu páči, je to v poriadku.
 

 

a co ti na tom vadi? v ramci svojho zanra bol senzus vzdy velmi profesionalna a uspesna skupina. kvoli tomu, ze sa mi zda smiesne trebars dzudo, predsa nebeudem tvrdit, ze dzudisti nemozu byt spickovi sportovci. v kinematografii by bolo hlupe porovnavat cameronovho terminatora s kurosawovymi siedmymi samurajmi, aj ked oba su filmy. kazdy vsak v naprosto odlisnom zanri a to treba respektovat. aj ked senzus pocuvat nikdy nebudem, nemam problem respektovat, ze vo svojom zanri a teritoriu su hviezdy.
 

 

Lebo kto je tu od toho aby urcoval kvalitu? To je nejaky pan, co povie, ano, toto je kvalitne a toto nie? Kazdy ma kvalitu posunutu inde. Cize pan Cizmarovic ma svojim sposobom pravdu. Ano, pre niekoho je kvalitny aj Senzus, lebo ma inu hranicu na urcenie kvality. Tam potom uz ani nejde o kvalitu, ale o to, ze sa clovek zabavi a neriesi ci su v skladbe pouzite iba tri akordy a primitivne texty. Kurt Cobain vyuzival casto tri akordy v piesni a da sa hovorit o nekvalite? Ovplyvnil miliony ludi a stal sa symbolom generacie. Tak kto je taky dokonaly, ze moze urcovat kvalitu, nech hodi kamenom.
 

 

>Lebo kto je tu od toho aby urcoval kvalitu? To je nejaky pan, co povie, ano, toto je kvalitne a toto nie?

Toto je veľmi obľúbené tvrdenie tých, ktorým nezáleží, aby sa akákoľvek kvalita posúvala vyššie, naopak, vyhovuje im priemernosť, často až podpriemernosť.
To, že niekto ovplyvní milióny ľudí, neznamená automaticky, že ide o kvalitu. A neplatí to len v hudbe, toto si treba uvedomiť.
A že nemáme nikoho, kto je tu od toho, aby určoval kvalitu? Ale máme. Nie je to žiadny pán. Je to obyčajný cit. Niekto ho má, niekto nie. Pre niekoho je prirodzené napr. neumývať sa, alebo pľuť na zem. Nevadí im to, naopak - cítia sa pri tom výborne. Pre nich je to kvalita a sú s tým spokokní. Smiešni sú im tí, ktorí sú čistí a slušní. Tak, ako sú priaznivcom Senzusu smiešni tí, ktorí počúvajú napr. Chopina, alebo Mahlera.

.

>Kazdy ma kvalitu posunutu inde. Cize pan Cizmarovic ma svojim sposobom pravdu.

Tak toto je úplne scestné. Stačí sa pokúsiť zamyslieť sa nad "posunom kvality" čohokoľvek (a nielen v hudbe) a dostaneme sa do zaujímavých sfér. :-)
Aj potom bude platiť, že všetko čo ľudia vyhľadávajú a osloví to publikum je kvalitné?
 

 

Ako by si teda definoval kvalitu...? Co je pre Teba kvalitny film, kvalitna hudba....?
Snad najpresnejsia je taka obycajna jednoducha definicia: Kvalita je zhoda s poziadavkami. Takze to co je pre niekoho kvalitne (lebo to splna jeho poziadavky) pre druheho byt nemusi
 

 

>Ako by si teda definoval kvalitu...?
.
Ľahšiu otázku nemáš? Všeobecne definovať kvalitu, alebo skôr - hodnotu, to nedokážem.
To je ako keby si sa spýtal, prečo je tá, alebo oná skladba dobrá. Odborne (technicky) by som Ti to vysvetliť aj vedel, ale emočne nie.
Ak niekto dokáže správne formulovať všeobecne platnú definíciu hodnoty v hudbe, a v umení vôbec, to by bolo na Nobelovu cenu. :-)
Predpokladám, že je to niečo, čo musí mať človek tak nejak v sebe a má na to určité predpoklady, ktoré ak rozvinie aj štúdiom, je to len na jeho osoh. Je to aj vplyv a formovanie rodiny, okolia, priateľov, spoločnosti, v ktorej sa pohybuje.
Drvivá väčšina ľudí dáva prednosť tomu, čo do nich hustia médiá a reklama. A berú to ako bernú mincu. Ako kvalitu a hodnotu, ktorú im ponúkajú "odborníci a profíci". A nielen v hudbe, a nielen v umení. Táto kvalitná masáž mozgov, bohužiaľ, zaberá. Akú "kultúru" následne ľudia preferujú, to môžeme sledovať denne na každom kroku. Sú ako ovce a často podliehajú davovej psychóze, pretože - ´teraz to letí´. A o tom, čo bude letieť rozhodujú v prvom rade biznismeni, ktorým trt makový záleží na kultúrnom a morálnom vývine ľudí.
Takže s výrokom J. Čižmaroviča , že "hudba je kvalitná vtedy, keď osloví publikum a keď ju ľudia počúvajú a vyhľadávajú", nesúhlasím, resp. neznamená to vždy záruku kvality a hodnoty.
 

 

Ano, suhlasim, kvalita ma rozne mantinely, ktore su vo vnutri kazdeho z nas. Vela ludi si myli kvalitu s popularitou.
 

Kvalita

Pozor, ja samozrejme som za skvalitnovanie hudby. Ale nik z nas nie je ten, aby povedal co je a co nie je kvalitne, nikto nema zamestnanie-posudzovac kvality. Je to jeho osobny nazor a ludia sa s nim mozu stotoznit a nemusia. Pre znalca opery a hraca na orchestralny nastroj je kvalitna klasicka hudba a pre niekoho ineho je kvalitna hudba zase nieco ine. Hudba je nieco uzasne, dolezite je, aby ju clovek robil s laskou a je jedno ci robi Hip Hop, alebo Blues, alebo cokolvek. Ked mu ten jeho styl hudby dava zmysel zivota, tak nech si hra kludne kohutika jarabeho.
 

 

Neodoberám notifikácie, a preto sa k niektorým starším príspevkom dostanem len náhodou, ako aj v tomto prípade.


Píšeš:
"ja samozrejme som za skvalitnovanie hudby..."

A ako sa dá podľa Teba hudba skvalitňovať, keď tvrdíš, že - "NIK z nas nie je ten, aby povedal co je a co nie je kvalitne..." :-))
.

Alebo, ešte v predcháduajúcej reakcii si napísal:
"Ano, pre niekoho je kvalitny aj Senzus, lebo ma inu hranicu na urcenie kvality."

Ako môžeš písať o INEJ hranici kvality, ak následne napíšeš:
"...NIKTO nema zamestnanie-posudzovac kvality."
Inými slovami, podľa Teba nemôže existovať niekto taký, kto by dokázal povedať - ´toto je kvalitnejšie, ako tamto´ (asi preto, že to nemáme čím zmerať :D). Hehe, ako potom môžeš tvrdiť, že ten čo počúva Senzus, má inú hranicu na určenie kvality... Pretože podľa Tvojich logických úvah by mohla byť aj skupina Senzus tá naozajstná kvalita najvyššej úrovne (megalol :D). Lebo podľa Teba - nik nie je kompetentný, aby to dokázal posúdiť a neexistuje nik, kto by to vedel rozlíšiť. :-))
.

Sám si pomenoval skupinu ľudí obdivujúcich hudobné umenie Senzusu, že majú tú hranicu kvality INÚ. Že tá _ich_ hranica je _posunutá_ poriadne nízko, to si pochopiteľne, vôbec neuvedomujú. Tak, ako napr. v matematike, v ktorej je pre niektorých vrcholom sčítanie a odčítanie. Ďalej sa nemajú šancu dostať, pretože naviac nemajú, resp. ďalej ich schopnosti a chápanie už nesiahajú. Tam _končí_ ich hranica a tým pádom je to pre nich - Top. :-)
 
Hodnoť

uz dlho

ma zaujima, na zaklade coho vznika iluzia (a nevyhol sa jej ani p. Sudor), ze hudba je vecou osobneho vkusu? velmi jednoduchym dokazom proti podobnemu vychodisku je uz len to, ze su tu diela, ktore "prezili" niekolko storoci... nastastie sa rehabilitoval v otazke "o prehodnocovani" diel sucasnych autorov, mozno keby robil rozsahom mensie rozhovory, nevystavoval by sa riziku protirecenia...
 

samozrejme

ze hudba je vecou osobneho vkusu. Od coho ineho by mala zavisiet? Jedina pravda, ktoru mozes o nejakej skladbe povedat, je jej dlzka, tam sa akekolvek absolutno konci a zacina ucho a cit posluchaca.
 

 

to by bolo na dlhy prispevok :-) mas min. pravdu v tom, ze ide o problem, ktory sa vela ludi snazi dlhodobo riesit... dovolim si vsak nesuhlasit s Tvojim (velmi zjednodusenym) tvrdenim o jedinej pravde o skladbe - iba tak, bez pripravy, z rukava: tonina, textura, tematicky material, sposob narabania s nim, forma, obsadenie, atd. atd. (a to nie je zdaleka vsetko)... ak by to bolo iba ucho posluchaca a jeho vkus (prip. cit), doteraz by sme krivili celo nad Beethovenovou "Deviatkou". ja to nazyvam "komplexnostou" hudby, ktora neoslovuje iba moje pasivne "paci sa mi, nepaci sa mi", ale aj aktivne "ako je to mozne?"...
 

 

Pochopitelne, ze je vecou vkusu. Dolezite je vkus vytribit. Zial v zaplave hnoja, ktora sa nas vali z komercnych radii to je velmi narocne. Este aj vychovne koncerty zapadli prachom. Ja si Korsakova, ci Chacaturiana pamatam este z tychto koncertov a hlavne Korsakovove dielo ma ohromuje. Takisto dolezita je asi vychova v rodine. Ked moje dieta od narodenia pocuvalo so mnou Ursinyho, Zappu, Sostakovica a podobne, je len pochopitelne, ze v relativne mladom veku skoncilo pri Jarrettovi, nema problem ist so mnou do filharmonie na Dvoraka, Bacha, Mozarta...Senzus si nikdy nepusti, rozbolela by ho z toho hlava...
 

1 2 3 4 5 > >>

Najčítanejšie na SME Kultúra