SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Košické účtovanie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Košické štátom platené divadlo

t.j. z našich daní, už dávno stagnuje. V repertoári má také hry, ktoré boli pre divákov zaujímavé možno pred 50. rokmi. Teraz je už 21. storočie, nároky diváka sú úplne iné a aj preto hľadisko tohto divadla býva prevážne prázdne. Na dôvody toho by sa mal pozrieť priamo minister kultúry a urobiť opatrenia, aby jeho prevádzkové náklady permanentne neprevyšovali zisk z predaja lístkov...!!!
 

 

Odporúčam navštíviť najprv webovú stránku. Videli ste napr. Vĺčika alebo Trojkolku, či Ivonu ?
 

šd hraje pre divákov z valala

a nie pre tých, ktorý očakávajú súčasne umelecké stvárnenie divadelných hier! Pozri sa iba na Brno a uvidíš, kde speje súčasné divadelníctvo...
 

 

Tak to bol hádam pokus o vtip ... Asi ťažko možno porovnávať ND v Brne, ktoré malo v roku 2010 22 premiér a o niečo nižšie príjmy (dotácie, tržby ...) ako SND s košickým divadlom ...Každopádne, navrhujem pozrieť si v provom rade všetky inscenácie a tak možno konfrontovať ...
 
Hodnoť

 

Áno, pani Mojžišová, košické divadlo si nemôže dovoliť mnoho interných sólistov, keďže SND (taktiež trojsúborové divadlo) má v porovnaní so ŠD KE rozpočet vyšší o 424 % (! - ktovie, koľko státisícov im navyše pridajú tohto roku) a ŠO Banská Bystrica (dvojsúborové divadlo, v podstate s poloprofesionálnym baletom) má len o 224 075 € (5,87 %) nižší rozpočet ako ŠD KE. Kde sa strácajú peniaze v SND nevedno, je potrebné počkať na výsledky prebiehajúcej kontroly, ale jedna z najhorších operných sezón azda od jeho vzniku (z hľadiska počtu premiér) nehovorí o tom, žeby peniaze boli vynakladané na produkciu nových predstavení ... Navyše, nehovoriac o tom, že vzhľadom k takej štedrosti štátneho rozpočtu k SND sa nemožno čudovať tomu, že niektoré predstavenia sú tam postavené výslovne na hosťoch - I due Foscari + mnohé ďalšie operné produkcie sú postavené prevažne na hosťoch. Ale to je "národné" (také "národné", že absolvuje ročne menej hosťujúcich predstavení, ako regionálne divadlá) , tam si môžu dopriať všetko.
 

Handicap Východu a či pastierovi trúba ?

Mily Danteo, poznáš latinské porekadlo „quod licet iovi non licet bovi“ ? Tak vidíš.A Ty k tomu všetkému svojím príspevkom napádaš ešte aj vyšší princíp, ktorý je celkom prvoradý. Kam by sme to prišli keby sa do kultúry v KE a teda i do SDKE investovalo toľko ako v BA resp. SND. To by sa mohlo ukázať, že košičania sú o toľko lepší, že im právom patrí nielen titul EHMK ale aj štatút hlavného mesta Slovenska. No povedz, to by si chcel ? Takúto revoltu ? A stačilo by len málo. Napríklad nájsť aspoň 2-3 zodpovedných ľudí, ktorí by im zverené financie vedeli použiť rozumne a v prospech veci. Ale to je to najťažšie lebo všetci takí sa presťahovali práve do BA.
 

 

Som rád, že vďaka googlu sa dostávajú k latinským úsloviam široké masy, len problémom je ich vhodné využitie ako prirovnania, ale toho sa môj predošlý príspevok netýkal, takže sa tým viac zaoberať nebude ... Ja som nikde nepísal, že to má byť rovnako - len treba sa pozrieť, čo sa v "SND" vyprodukovalo a za aké peniaze. Ak chce niekto poskytovať lacné predstavenia rakúskym dôchodcom a z toho financovať svoju prevádzku - nech sa páči, nech si otvorí opernú spoločnosť. Ale aby malo trojsúborové divadlo rozpočet na úrovni dvojsúborového (kde ten druhý súbor je, nazvyme ho "polovičatý"), nie je asi celkom v poriadku. A trápne reči o "hlavnom meste" SR komentovať nebudem, neznížim sa na reakciu na úbohé provokácie, keďže téma je úplne o niečom inom, howgh !
 
Hodnoť

2x meraj, raz.....

Je to asi pozdnou hodinou lebo som presvedčený, že inak by Ti neuniklo, že som na tvojej strane a adresátom tej kvapky irónie pretkanej satirou je úplne niekto iný. Howgh !
 
Hodnoť

Ak má ešte niekto

chuť na diskusiu, skúsme polemizovať nad tým, prečo sa slovenská operná kritika (SME - Mojžišová, Pravda - Unger) zhodne podieľa na umelom vytváraní kultu taliansko - českého "spasiteľa" slovenskej opery, P. Gatta?
 

 

Aký kult ? Boli ste aspoň na recenzovanom predstavení ? Viete o tom, že dirigoval bez partitúry ? (A to nielen Figarovu svadbu).
 

Boli sme na viacerých predstaveniach.

Dirigenti pri nich pracovali aj s partitúrou aj bez. Napr. p. Velat takto oddirigoval Aidu pri znovuotvorení ŠD, myslím v r.1994, a život sa aj tak nezastavil. Ja hovorím o kulte osobnosti v rovnakom zmysle ako wiki: "Kult osobnosti je neprirodzené zveličovanie vlastností (v krajnom prípade aj nadprirodzených) a zásluh osobnosti. Uplatňoval sa v ranom období vývoja ľudstva, v súčasnosti v diktátorských režimoch s nízkou vzdelanosťou a politickou kultúrou más (napr. kult J. V. Stalina v Sovietskom zväze)".
 

 

To ja viem aj bez wikpédie. Len nerozumiem tomu rozhorčeniu ... vari je tomu tak preto, lebo si kritici dovolili napísať čosi také v súvislosti s košickým predstavením ? A vlastne, je to vec názoru, takže na záver len toľko - opýtajte sa p. Ungera alebo p. Mojžišovej.
 
Hodnoť

Veď sa

pýtam.
 
Hodnoť

tak skúsim odpovedať

ayshyya, verte mi, že ani p.Unger ani ja nemáme záujem či dôvod budovať kult osobnosti p. Gatta. Nechápem, prečo nás z toho upodozrievate. Jednoducho, hudobné naštudovanie Figarky je dobré. Pomenovaná skutočnosť, nič viac.
 
Hodnoť

V hre je

opodstatnenosť angažovania spomínaného umelca v SND. Pričom rešpektujem, že prvotný záujem na tom, nemusí ísť priamo od Vás. Čas ukáže, ako to s tým našim SND vlastne je. A prepáčte, (aj keď to neprišlo od Vás, ale ste názorovo "spojené nádoby" ), kde je etická úroveň istého článku, keď autor píše o tom, že na Slovesnku sa už niekoľko desaťročí (koľko? 10, 20, 50, 70?nech si každý nájde svoju pozíciu) neobjavil tónovo, štýlovo a herecky tak rozkošný interpret...Čo tu tých niekoľko spomínaných desaťročí bola úplná tma a vzduchoprázdno?
 
Hodnoť

 

Verte mi, že z našej strany nejde nielen o prvotný, ale dokonca ani o druhotný záujem, to ste trafili úplne vedľa :-)) Skutočne sme len keždý za seba hodnotili konkrétne predstavenie.
Neprislúcha mi komentovať názor kolegu publikovaný v inom médiu, ale ak v časovom horizonte, v ktorom operu sleduje (a je to teda pekných pár rôčkov) považuje p. Máčikovú za najlepšiu Zuzanku (hoci môj časový horizont nie je zďaleka taký široký ako jeho, som tomu vzhľadom k jej speváckej i hereckej úrovni ochotná veriť), myslím, že z hľadiska svojej odbornej autority má právo to napísať.
 
Hodnoť

Vážená

p. Moj! Nie je to otázka viery, ale možno skúseností. Jednoducho neverím. Možno by stačilo tak ako v hazardných hrách, priznať farbu. V tomto prípade asi ružovú...
 


Najčítanejšie na SME Kultúra