SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Miluj ma alebo odíď je oveľa lepší film ako jeho názov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Hodnoť

 

"Nie je to film na export, ani art pre festivaly, to však vôbec neprekáža"

... omyl pan kolega, pri rozpocte milion eur, kde minimalne 600.000 slo z nasich dani a ineho vypalneho, toto prekaza zasadne.
 

Tiež tomu celkom nerozumiem...

Nie že by som bol proti rozvoju slovenskej kinematografie, práve naopak. Ale nastupovať do vlaku filmov o nefunkčných rodinách a prapodivných vzťahov každý s každým... Sorry, ale susedia Česi to už točia tiež pár rokov a zatiaľ mám pocit, že sa týmto smerom už ďalej nikto nepohne. Jedna vec je opisovať realitu, nastavovať spoločnosti zrkadlo a druhou je ak sa niekto snaží utĺcť človeka najnepríjemnejšími aspektami šedej reality tejto spoločnosti ešte aj vo filmoch. Až na pár výnimiek a niektorých rozprávok sa u nás a susedov toho moc "povzbudivého," alebo aspoň "zábavného" netočí. Samozrejme je dobré zamýšľať sa nad rozpornými témami spoločnosti (homosexualita - Venkovský učitel a pod.), ale ak 18 z 20 filmov je o tom, ako nevlastná dcéra súloží s nevlastným otcom, kamarát s kamarátovou ženou, ten zas so sekretárkou, alebo pre istotu 40tnik, čo počas filmu vystrieda X žien (František je děvkař, Nestyda - obzvlášť obľúbená téma mimochodom), tak sa myslím účinok "poučnosti," alebo nejakého zamyslenia stráca. A to vymenúvam väčšinou filmy z ČR, kde sa ich točí filmov o poznanie viac celkovo. A keď sa občas dačo so štátnou podporou natočí u nás, tak to je zase na jedno kopyto, prečo nepridať ďalší Polčas rozpadu, alebo Miluj ma alebo odíď. Chápem, že to môže byť z veľkej časti len môj názor, ale aj z objektívneho pohľadu nevidím význam rýpať sa v téme, v ktorej sa veľmi posunúť už nedá...
 

 

zvlastne ze ked som si kukol ten trailer, tak som si hned v duchu povedal nieco velmi podobne ako zatial vsetci v tejto diskusii. nekonecne rozpitvavanie medziludskych serepeticiek, ktorych ma dost kazdy vo svojom okoli. nieje ani ziadny dvovod myslet si, ze sa taketo pribehy odohravaju len na u nas, takze ani ako tzv. odraz spolocnosti - nic moc extra. no a samozrejme, ze sa to cele musi tvarit ohromne vazne, ako sa na poriadny slovensky film patri. v kontexte toho, ze umenie ma byt odrazom spolocnosti, mi z tohoto vychadza, ze najmarkantnejsim znakom slovenskej spolocnosti, je do seba zahladensot. kiez by sa to prehuplo aspon do sebaironie. myslim, ze v tomto smere mame dostatok zivnej pody. podla mna slovaci zatial natocili len dva dobre filmy. Utekajme uz ide a Bascovansky a zat. a aj ta reflexia v nich stoji za to :)
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

Bascovansky a zat

je top v sebareflexii, taky pravdivy obraz o Slovensku za cias komunizmu sa uz viac nepodarilo natocit. a este mozno od Hanaka Ja milujem, ty milujes, z novsich snad Muzika.
ale pokial ide o sebaironiu, na Slovensku je to so zenami reziserkami tazke, v Cechach mozne: vid Chytilova a mozno Alice Nellis.
 

 

opravujem Bašťovanský a zať
 

načo oprava, to prvé bolo dobré

http://www.csfd.cz/film/179793...
R.v.:1994 , réžia Tomáš Krnáč.
Pravdivý obraz Slovenska.

Ešte jednu mozaiku zo slovenského filmu by som pridal ako typickú slovenskú
charakteristiku : Pacho hybský zbojník - Daj mi bičík ( ohýňanie chrbtov)
 

 

nikto tu nikde nespomina Zahradu....to je podla mna najlepsie novodoby slovensky film
 

 

ten film som nevidel...ale podľa článku mi to pripadá ako pokus o ženskú verziu záhrady... to prostredie... emocionálne narušená tínedžerka... že by vplyv učiteľa?
 

 

ja volam tu nasu speci kategoriu filmov ze slovenska depka :)
 

 

Tvurci jsou limitovani zejmena penezi. 1mil eur je odhadem 25 natacecich dni a uz nemate nic na SFX. Za ty penize nelze prakticky stavet a SFX se pouziji maximalne tak na mazani reklam v exterierech. Cili: Musi se tocit v malo hercich a malem stabu, nelze delat dobovky, na vetsi kompars zapomente, pokud mozno maximum levnych interieru. Co muzete natocit? Konverzacni komedii, nebo drama. Komedie je velmi nejista, pokud nemate opravdu spickovy scenar nebo dramaturga. Tocit se ale chce. Takze vam zbyva (tramtadada!) konverzacni drama ze soucasnosti. Ze na to nikdo neprijde? Svleceme herecky.

Stejny problem resi ceska kinematografie uz dlouho. Pokud neco zafunguje tak vesmes proto, ze pritecou (statni nebo privatni) penize ktere nepredpokladaji zisk, pripadne koprodukce. A ty v poslednich letech zacinaji fungovat a je to tak dobre. Pokud se orientujete v ceske kinematografii, vsimnete si jak zasadni rozdil byva mezi filmem za 40mil CZK (ktery ma jeste sanci si vydelat) a 70+mil (ktery nutne musi skoncit v minusu vzhledem k velikosti trhu).

Ale ve vysledku je to jedno. Stat ma investovat i do prodelecnych filmu, je to soucast kultury a ta existovat musi, za kazdou cenu.
Jinak velmi slibne se rozviji napriklad spoluprace s HBO, toci se nova rada serie Terapie, pristi tyden ma premieru Horici ker, dobovku o Janu Palachovi (r. Agnieszka Holland).
http://www.csfd.cz/film/313105...
 

Myslis si, ze

na tento film by Cesi sli?
 

 

Prelomový alebo aspoň celosvetovo úspešný film sa dá s dobrým námetom a scenárom nakrútiť aj za zlomok týchto súm.
 

 

A ako krásny príklad by som uviedol môj obľúbený The Man from Earth za 200 000 USD http://en.wikipedia.org/wiki/T...

Okrem neho Another Earth za 150 000 USD, Paranormal Activity (nie som fanúšikom, ale aj tak) za 15 000 USD (fakt to stálo iba 15K), Take Shelter stál 1M USD, Primer stál 7K USD, Monsters stál 500 000 USD, Aronofskeho Pi 60 000 USD a napríklad taký Moon 5M USD (ak si spomeniem na rozpočet toho Cypriána a Jakubiskovu Bathory, tak ma ide hodiť o zem).

Toto všetko je dôkazom, že za málo peňazí sa dá natočiť skvelý film, na Slovensku sa to ale akosi nedarí a filmári sú zaseknutí na a) historických filmoch a ich prapodivných verziách b) osobnostných tragédiách a drámach.

A to nejdem spomínať ani klasiky ako Mad Max, Clerks, Blair Witch, či Napoleon Dynamite...
 

 

presne moje slova :) pripojim este Sound of my voice (400.000 USD), Once (160.000 USD), Open water (500.000 USD) Saw (1.000.000 EUR), Brick (400.000 EUR), Pi (60.000 USD)

no a ked si spomeniem, ze za dva slovenske odpady sa da natocit jeden americky Lost In Translation...
 

 

pripajam nizkorozpoctuvu fantasticku "little miss sunshine"

Videla som trailer, tazko hodnotit z neho cely film, ale posobilo to na mna mierne unavujuco. Ale co hodnotit mozem, lebo mi to trhalo usi, tak to je doprovodny spev Smatanovej, to je uplna tragedia. Priserna spevacka, kvalitativne na urovni spevaka poslednej, zastrcenej, dedinskej svadby!!! Nie ze by bola horsia, ako nase dalsie slovenske spevacky, Kirchner, Rolincova, Kristina, atd, ale v tejto piesni "miluj ma, alebo odid", je jej spev obzvlast mizerny. Myslim, ze slovenske spevacky su pre Slovensko podstatne vacsou hanbou, ako tvorcovia slovenskych filmov.
 

 

Pridam jeden: The Raid: Redemption za 1mil EUR. Tolko co stal ten nas film stal aj The Raid a zatial co po nasom ani pes nestekne tak indonezsky zarabal aj amerike, na festivalaoch atd.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

man from earth

bolo nieco neskutocne.
 

2/3

Pokusim se nejak zkracene zareagovat:

Z prikladu ktere uvadite znam pozadi jenom nekterych. A u tech jde vesmes o 'souhru okolnosti'.
The Man from Earth byl levny z nekolika duvodu: Bixby nemel doreseny vztah s Writers Guild, takze dostal za namet a scenar velmi malo penez (navic uz byl tusim i po smrti). Byli pouziti levni serialovi herci. Technicky je film zpracovany primo amatersky, toceny na poloprofesionalni kameru (vsimnete si rozdily v zrnu, spatne sviceni atd). Rezie je prakticky neexistujici, je to jenom divadelni hra snimana kamerou, Shenkman zrovna talentem neoplyva. Za uspechem stoji zejmena skvely a kontroverzni namet, vsak si jej taky Bixby schovaval cely zivot.

The Moon byl levny z jednoduchych duvodu: Z duvodu stavky scenaristu se uvolnila draha studia, cehoz produkce vyuzila. Navic spousta lidi pracovala z lasky ke stare poctive filmarine za minimalni penize. Naklady na vypravu a herce byly vzhledem k charakteru filmu velmi nizke. A David Bowie kvuli synkovi urcite zavolal na spravna cisla. Jako start skvele kariery vyborneho rezisera to cele secvaklo az zazracne.
O ostatnich vami uvadenych filmech moc nevim.

Ale k tematu: Vsechny filmy ktere uvadite jsou vesmes ne-artove experimenty. Musite si uvedomit, ze USD 1mil je v americkem filmovem prumyslu velmi smesna castka a vzhledem k potencialu trhu se vyplati obcas zariskovat. Stejna suma v CZ/SK kinematografii je uz ale velka kupa penez a produkce do experimentu proste nepujde. Trh je orientovan mainstreamove, je omezeny jazykovou barierou a mainstreamove orientovanymi divaky. Obcas takove veci vzniknou, jde ale vzdy o idealni konstelaci hvezd. Priklad je Sverakova Jizda (jenomze Sverak uz mel studentskeho Oskara a veleuspesnou Obecni skolu, takze riziko neuspechu bylo male).
Vetsina tech veci ktere zde vznikaji jsou 'na jistotu'. Dalsi problem je minimum kvalitnich scenaru a neexistence dramaturgu. Proto si ty holky pisou socialni dramata na kolene, vzdyt ony vesmes nic jineho neznaji - uvedomte si ze v zivote vetsinou nic nezazily, maji za sebou skolu, mozna manzestvi + nejake dite. Jak muzou zajimave vypravet, kdyz nemaji o cem?
Posledni 'slusny' slovensky bijak na ktery si ted vzpomenu byl asi Pokoj v dusi (2009). Scenar (jak prekvapive) Jiri Krizan, dejmupanbuvecnenebe, jeden z nejlepsich ceskych scenaristu vubec.
Pozitivni ale je, ze tyto filmy vubec vzniknou. Filmar ktery netoci prestava byt filmarem.

A tim se dostavam k zaveru: Budte radi, ze se vubec u vas (opet) toci. Film (plati i pro hudbu) je velmi dulezitou slozkou kulturniho povedomi a aniz si to uvedomujete, tmeli vas jako narod vic, nez vsechy Matice slovenske dohromady. Nesyckujte, kdyz se vam dilo nestrefi do vkusu. Ono urcite sveho divaka ma. A casem to prijde a kvalita se z te kvantity vyklube. Jako priklad se podivejte na aktualni rumunskou nebo polskou vlnu.
A mimochem, sledujte Jakuba Kronera, to je velky slovensky talent.
 

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Najčítanejšie na SME Kultúra