SME
chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
5 príspevkov

  • PeniazeSomPreSmerZabezpecilVlastnouHlavou

    K VECI: Hitchens kontra Chesterton

    Czeslaw Milosz, poľský laureát Nobelovej ceny za literatúru raz poznamenal – ešte predtým než emigroval do Spojených štátov – že v jeho krajine sa zvykne o niektorých básnikoch hovoriť, že „upadli do mysticizmu.“ To znamená, že sa stali veriacimi, a teda už nie sú až takí zaujímaví. Sám Milosz bol katolík, ktorý sa snažil vyrovnať s výzvami dnešnej doby vo vzťahu k otázkam viery. No z citátu je úplne zrejmé, čo mal na mysli. Naši evangelikáli lamentujú nad „uzatváraním evangelikálnej mysle“. Väčšina katolíkov sa nestará o katolícke myslenie a neuvedomuje si, že Cirkev prijíma aj vieru, aj rozum. Mladí ľudia (ale aj mnohí nie až tak mladí), ktorí by inak mali záujem aj o náboženstvo, aj o filozofiu, teológiu, literatúru, či dokonca aj o mystické tradície, sú často konfrontovaní s kresťanom, ktorý cituje verše z Biblie ešte predtým, než jeho poslucháči vôbec uznajú jej relevantnosť. Alebo potom stretnú katolíka, ktorý nemá ani potuchy o tom, čo Cirkev verí a robí. Iste, kresťanstvo je viera, ktorá presahuje rámec racionálne dokázateľného. No ten istý rámec presahuje aj viera vedca, ktorý skúma svet taký aký je, a snaží sa mu porozumieť. Aj teológia aj veda hľadá racionálne vysvetlenie toho, čo je dané – to znamená toho, čo nemožno vyvodiť výlučne z rozumu. To je aj dôvod, prečo kresťanskí myslitelia ako Augustín, Akvinský, Newman, sú rovnako dôležití pre vieru, ako Galileo, Einstein alebo Hawking pre sféru vedy. Podstatným rozdielom medzi týmito dvoma formami uvažovania je skutočnosť, že viera nie je iba filozofia alebo teológia. Viera má tú zvláštnu schopnosť, že jej môže rozumieť a praktizovať ju každý, aj keď nedokonalým spôsobom, lebo Boh oslovuje každého, koho stvoril. To je parketa pre veľkých kresťanských apologétov – pre hlasy, ktoré prehovárajú k ľudu. A azda žiaden katolícky hlas nebol v našej nedávnej histórií zrozumiteľnejší, než hlas Gilbertha K. Chestertona (a v tesnom závese za ním aj C. S. Lewisa).
    • PeniazeSomPreSmerZabezpecilVlastnouHlavou
      Ak neveríte, uvážte sami. Keď Christopher Hitchens, bystrý a často preceňovaný novinár minulého roku umieral na rakovinu pažeráka, rozhodol sa, že svoj, takpovediac, posledný vzdych, zasvätí útoku na Chestertona. A tak napísal svoj posledný článok, ktorý nedávno vyšiel v časopise The Atlantic. Poznal som Hitchensa iba trochu. Tento darebák bol vďaka svojmu šarmu príťažlivý najmä pre ženy. Bol akýmsi symbolom upadajúceho vplyvu Británie, čo mu spolu s jeho brilantnou štylistikou vynieslo prominentné postavenie vo washingtonských novinárskych kruhoch. Podobne ako mnohí vzdelaní Briti jeho generácie, aj Hitchens často a rád prejavoval svoj odpor voči kresťanstvu. Pritom zašiel dokonca tak ďaleko, že svoju knihu o Matke Tereze nazval Misionárska poloha. Pokiaľ viem, Hitchens nezodvihol ani jedného jediného žobráka zo stoky v Kalkate, a preto som nikdy nebral vážne Hitchensove útoky na Matku Terezu, ktorú on označil za „pobožnú tyranku“. Jeho útok na Chestertona je v čomsi iný. Vo svojom poslednom kŕči si Hitchens chcel kopnúť do človeka, ktorého presvedčivý hlas je stále aktuálny a dostatočne čítaný na to, aby ho bolo v kultúre aj cítiť. Prečo inak by sa rozhodol venovať svoje posledné dni práve jemu? Je zvláštne, že Hitchens nemá jasno ani v tom, prečo sa vlastne zameral na Chestertona. V úvode spomína slová uznania, ktoré na adresu Chestertona vyjadril T. S. Eliot: „prvotriedna žurnalistická tvorba“ a sám uznáva „jeho magickú schopnosť zostať nezabudnuteľný“. Neskôr uvádza citát uznávaného literárneho kritika, Kingsley Amisa, ktorý rok čo rok číta Chestertonovu knihu The Man Who Was Thursday (Anarchista štvrtok). No popri týchto uznanlivých sentenciách, z ktorých vlastne iba jedna je pôvodná Hitchensova, sa môže čitateľom zdať, že Chesterton nenapísal asi najvzácnejšie dielo, The Everlasting Man (Nesmrteľný človek), The Ballad of the White Horse (Balada bílého koně), ďalej brilantné štúdie Dickensa, Chaucera či autorov viktoriánskej doby, štúdie Františka z Assisi alebo Akvinského, alebo dve významné staršie diela – Heretics (Heretici) a Orthodoxy (Ortodoxia). Ak si niekto cení Chestertona, tak je to práve pre tieto veľké diela. Ale pre Hitchensa sú, zdá sa, vedľajšie.
      • PeniazeSomPreSmerZabezpecilVlastnouHlavou

        Náboženstvo sa nevytráca.

        Reductio ad hitlerum je dnes už tak ošúchaný novinársky atak, že ho zvyknú používať asi iba najatí pisálkovia. Hitchens ním podľa mňa nebol. V každom prípade k svojej záverečnej eseji pripája niekoľko nadbytočných obiter dicta o židovských finančných záujmoch a prihadzuje ešte jednu nejednoznačnú a zlovestnú poznámku o konkordáte medzi Hitlerom a Vatikánom, ako keby Svätá stolica uzatvárala zmluvy medzi jednotlivcami, a nie štátmi. Túto „zbraň“ musí Hitchens zámerne udržať v dostatočnej hmle, pretože ak by sme sa na celú vec pozreli bližšie a objasnili si hlbšie problematiku konkordátov – dohôd, ktorých zmyslom bolo chrániť právny status Cirkvi, a ktoré mal Vatikán podpísané s mnohými štátmi – tak potom by zbraň vystrelila v ruke každému, kto by chcel takto naznačovať podporu nacistického režimu zo strany Vatikánu. Takže hmlisté spájanie údajného „reakcionára“ Chestertona s nacizmom je úplne absurdné. Je absurditou na n-tú, vzhľadom na Chestertonov preukazateľný odpor voči všetkým moderným formám tyranie. Iste, Chesterton a jeho spolubojovník Hilaire Belloc, sa viackrát previnili mnohými historickými zjednodušeniami a chybami. V ich agrárnom distributivizme, ktorý považovali za alternatívu ku komunizmu aj kapitalizmu nájdeme popri silných stránkach aj mnoho slabín. Ale na rozdiel od Hitchensa obaja pochopili, ako môže nesprávne chápanie náboženstva viesť k tyranii. Naopak, Hitchens si myslí, že pevný a tolerantný náboženský postoj všetko iba zhoršuje: "Chesterton sa stal zabudnutou súčasťou obrannej operácie v boji proti ére neistoty, ktorá sa dnes definitívne stala našou realitou. Dnes sa zdá, že neexistujú žiadne pravidlá, zlaté ani nijaké iné, dokonca ani prirodzené, ktorými by sme mohli zadefinovať naše miesto v tomto univerze. Tí, ktorí tvrdia, že miesto človeka poznajú, sú obviňovaní, že tvrdia čosi, čo nemôžu poznať. A práve v tom spočíva ten paradox." Tie posledné vety sú samozrejme iba pekne naštylizované drísty. Náboženstvo sa nevytráca. Hľadanie zmyslu a poriadku sa ani vytratiť nemôže. A pokiaľ ide o Chestertona, Hitchens má pravdu asi iba v tom, že mal „magickú schopnosť zostať nezabudnuteľným“. A Hitchens túto schopnosť nemal práve preto, že svoj život nedokázal ukotviť v žiadnej nemennej pravde. Chestertonove knihy sa stále vydávajú a tak to aj zostane. Jeho hlas, napriek všetkým útokom, nikdy neutíchne, pretože predstavuje večný hlas zdravého ľudského rozumu. Robert Royal

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 696
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 900
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 593
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 689
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 428
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 673
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 824
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 37 033
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 600
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 549
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 961
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 757
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  6. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy