SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Doba pokročila, no na praskajúce platne nedajú dopustiť. Hudobné tipy #7 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Iron Maiden - live after death. Mimochodom nepraska to 2LP.
 
Hodnoť

 

The Stranglers - About Time :)
 
Hodnoť

 

Yes - Relayer
čerstvo kúpená :)
 
Hodnoť

Dnes

Nedela. Mal som čas.
Pink Floyd - Meddle
Beardfish - The Void
Mám aj staré 40-45 ročné platne. Syn je prekvapený, že nepočuť žiadne praskanie. Na niektorých starších občas velmi slabé praskanie počuť, ale nie na všetkých. Ja som dával pozor na platne. Ked som ešte používal zafírové ihly, tak som vymenil za 15 rokov priblížne 50 až 100x ihlu. Samozrejme dnes už zafírové nepoužívam. Teraz ihlu mením priblížne trojročne 1x.
V rokoch 1992-2004 som kupoval už cedečka, ale opať kupujem platne. Nie kvôli zvuku, ale je iný pocit držať Lp platnu v ruke, ako cd. Na vianoce som kúpil Beatles-Abbey Road, a Elton John - Goodbye Yellow Brick Road.
Teraz plánujem kúpiť 3LP+2cd Transatlantic-Kaleidoscope, a možno kúpim aj Dream Theater - SCORE: 20TH ANNIVERSARY WORLD TOUR 4LP.
 
Hodnoť

Neviem

čo presne mal autor na mysli pod praskajúcimi platňami. V 50-ich rokoch to boli platne, ktoré nielen praskali, ale sa aj rozbili. Pri prehrávaní zvuk rušili nielen lupance, ale aj preskakovali a šumeli. Tieto vlastnosti nadobúdali hlavne zlým ošetrovaním a opotrebovaním. Ja som používal miesto kovových ihiel prispôsobené trne. Populárne boli aj štúdiá kde na použité rentgenové snímky nahrávali za malý peniaz našu vlastnú produkciu. V 60-ich rokoch nastúpila u nás HiFi a magnetodynamické prenosky. Nevýhodou bolo, že boli nepoužiteľné pre staré gramofóny. Vznikol tiež Čs HiFi klub. Ten začal vydávať aj LP pre svojich členov. Jedno z prvých boli Supremes. Vyrábal aj polotovary pre výrobu reprobedien a ďaľších zariadení. Počúvanie hudby z LP na týchto zariadeniach podľa môjho názoru vysoko prevažuje kvalitou počúvanie dnešných CD. A možno je to len nostalgiou.
 

 

Aj syn je prekvapený, že moje platne nepraskajú. Niektoré, ktoré som vtedy požičal, tak možno áno. Aj ja som bol členom gramafonového klubu. Objednal som poštou, a dostal som objednanú platnu. Napríklad Pink Floyd - The dark SIde of the Moon. Podobne ako dnes, len internet neexistoval.
 

Nostalgia bez hmly

" Počúvanie hudby z LP na týchto zariadeniach podľa môjho názoru vysoko prevažuje kvalitou počúvanie dnešných CD. "

Nuž áno aj nie, v danej dobe kto bol skutočný fanatik, postavil, kúpiť sa temer nedali alebo za neskutočné peniaze, obrovské bedne aké dnes stoja tisíce €, zaobstaral si slušný zosilovač, to šlo.

Kto fanatik nebol, počúval to na pochybných, podivných reproduktoroch, na hroznom gramofone za par korun. O kvalite nemohla byť reč.

Dnes štandardné digitálne audio vytvára dojem kvality, subwoofer to poriešil, nevadí že ju nemá, poslucháč je spokojný. Je to hlasné, duní to. A tak kvalitné, obrovské bedne má možno ešte menej ľudí ako v rokoch 80-tich.

A aby to bolo ešte horšie, pribudla k tomu, dynamická kompresia, tj. nulový dynamický rozsah hudby distribuovaný digitálnymi cestami, dnes standard, zvukový fenomén verejnosti asi najlepšie známy z TV reklám vsunutých do programu, kedy reklama budí dojem že jej zvuk je výrazne hlasnejší ako u programu a vysielateľ tvrdí: všetko je v rámci vysielacích noriem ...

Záver nerobím, proste dnes je všetko inak ako bolo
 

Jednoznačne áno

Ak sa bavíme o kvalite záznamu, dynamike vinilu sa nič nevyrovná. Bez ohľadu na zosik a repro, pretože to je už iná téma. Mimochodom v 80 rokoch sa dali kúpiť slušné HiFi, síce na tú dobu drahé 15 tisíc Československých korún a viac a len v Tuzexe, ale zohnať sa to dalo.

Dnes kúpiš slušné dvojpásmové bedne spolu s dvojkanálovým HiFi zosikom kľudne aj pod 1000€. Kvalita a možnosti sú už pri takejto základnej kategórii obrovské. Síce to nebude špica ako Focal-JM lab Grandia, ale do bytu vpohode stačí aj najnižšia rada Yamaha AX s nejakými Tannoy alebo Mission stĺpmi okolo 100W.

Nulový dynamický rozsah dneštnej produkcie nevidím ako problém formátu, ale problém amatérskych zvukárov, ktorí to sprasia zlým zmixovaním. Je bežné počuť CD, ktoré využíva 50% dynamického rozsahu CDA formátu :-/
 

Súhlas

s pripomienkou, že v 80-ich rokoch už vyrábala veľmi kvalitné HiFi výrobky aj Tesla. Rádioprijímače v Bratislave, gramce v Litovli a magneťáky v Přelouči. Fajnšmekri používali sluchadlá, pretože aj najkvalitnejšie reprobedne boli k ničomu v akusticky neuprevenej miestnosti so spústou odrazov. S úsmevom si spomínam, že v čase spoločných antén, som mal na baráku ako jediný na streche anténu na FM Ő3 z Rakúska a musel som susedom vysvetlovať, že to nie je na nejaký špeciálny TV program, ale na hudbu.
 

 

Z čias Tuzexu si spomínam na "naleštené" a priemerné Technicsy. Lepšie Hi-Fi sa dalo zohnať skôr cez vyššie spomínaný Hi-Fi klub. Zosilňovače Transiwat boli vtedy legendou.

Yamaha, Tannoy, či Mission sú tiež skôr bežnou komerciou. Kvalitné Hi-Fi zosilňovače a reprosústavy sa stále vyrábajú na Slovensku. Odporúčam pozrieť BV Audio. Acon vyrába kvalitné aktívne reprosústavy.
 

 

Otázka je čo má význam mať v obyvke. Keď si pustím CD na zostave za 700€ a za 3500€ nepoznám rozdiel, resp. je pre mňa tak malý, že za tie prachy nestojí. To isté platí o kábloch, vias spraví okolitý priestor. S mojím sluchom a náročnosťou si bohate vystačím so strednou triedou tej "komerčnej" Yamahy ;-)

Živý koncert, to je už iná vec, tam je rozdiel v zvuku obrovský, no som presvedčený, že ak by som na koncertnom aparáte špičkovej kvality pustil CD, nebolo by to ono.

Inak označenie značky ako komerčnej je trochu zvláštne :-) YAMAHA je komercia rovnako ako čokoľvek iné, čo sa predáva. Posudzujem výhradne zvuk a vlastnosti - a ich najnižšia trieda HiFi zosikov ma po zvukovej stránke za tie ceny úplne nadchla, pričom ich špička je už fakt brutálna. No 2500€ za zosik určite nedám :-D Zosiky majú popi.. poprdeli. Ich repro mi ale moc nesedia. Keď som sa o audio a techniku okolo zaujímal, firmy ktoré si napísal som vôbec nepoznal. Inak vďaka za tipy. V tom čase bola špička pomer cena/výkon v kategórii ktorá ma zaujímala Tannoy MX3 - stlpove dvojpásmové stereo okolo 100W - do 15.000 Sk. Váhal som nad Focal, ale tie už boli drahé (cez 20.000) a neboli veľké možnosti vypočuť si ich. Keď si spomeniem akú biedny zvuk mali v tom čase dostupné "veže" za 10-15 tisíc, tak to bolo na zaplakanie. Pretože stačilo prihodiť pár tisíc SK, ísť do kompomentov a bolo to zvukovo absolútne neporovnateľné. Tie veže sú už dávno na smetisku, pričom tie komponenty mám doteraz, fungujú už desiatky rokov. Titánový materiál, nadčasový strohý dizajn... no som sa trochu rozpísal :)

Čo sa týka platní, je paráda mať pod rukou gramce, dobré platne a trochu času. Mixovanie na gramcoch ma bavilo vždy len počúvať, keď to mal niekto brutálne zmáknuté, no keď som mal možnosť hodinku - dve sa s tým nástrojom zabaviť, normálne som tomu prišiel na chuť :-) Ten kontakt s mechanikou a rýchlosťou dvoch platní je skvelá zábava.
 

 

Nie vždy cena odzrkadľuje kvalitu a záleží aj na skúsenostiach a osobných preferenciách poslucháča. Ale ak nie je počuteľný rozdiel medzi zostavou za 700 a 3.500 EUR, tak je očividne niekde problém. Možno aj v tých kábloch, ktoré sú prenose analógového signálu tiež veľmi dôležité.
Na výstavách som mal možnosť vypočuť si aj hodne drahé a kvalitné zostavy a môžem potvrdiť, že nie vždy je to najdrahšie to, čo by som chcel počúvať doma.

Yamaha je dobre známa v kategórii domáceho kina, ale v kategórii Hi-Fi dnes zaostáva v pomere cena/kvalita. V nižšej a strednej cenovej kategórii sú stále dobré zosilňovače NAD a vo vyššej kategórii by som uprednostnil už spomínané BV Audio.
Reprosústav je na trhu veľké množstvo, ale stále platí, že japonci nie sú schopní vyrábať kvalitné reprosústavy. Tu dominujú európske firmy a výborný pomer medzi cenou a kvalitou nájdeme stále "doma" a v susedných Čechách (Xavian).
 
Hodnoť

moj

prvy vinyl Deep Purple in rock. Bol som ako v tranze. Obal hudba, proste neskutocne. Bolo to ako vlastniť grál.
 

 

U mňa Black Sabbath - Paranoid a Shocking Blue (4th Album) :-)
Potom Deep Purple "24 Carat Purple" požičané od spolužiaka, potom YES a už to išlo. Dnes doma zbierka asi 200 - 250 LP... :-)
 
Hodnoť

Vinyl

Naposledy včera, Frank Zappa - Joe's Garage Acts II & III.
 

 

good choice, sir :)
 
Hodnoť

Škoda

Je škoda, že pri vzniku CD audio formátu zvíťazili komerčné záujmy o dlhšiu záznamový čas. Ak by bol použitý 18 bitový záznam, nebolo by potrebné z hľadiska kvality nič riešiť.
Aj tak však nie je problém v samotnom CD. Na trhu sú už relatívne lacné CD prehrávače s kvalitnými prevodníkmi a kvalitne nahrané CD dokáže hrať skutočne dobre. Problém je však vo vydavateľstvách a v *d*otských predstavách o "kvalite" zvuku tzv. zvukárov a producentov. Výsledkom je loudness war, dynamic range compression a podobné prznenie zvuku, po ktorom mnohé "remastrované" CD hrajú jednoznačne horšie, ako staré LP z 80-tych rokov. Možno v dohľadnej dobe príde vlna nových "remastrov", keď sa budú pôvodné remastre odstraňovať a poslucháči začnú "objavovať" pôvodnú dynamiku a farbu hudobných nástrojov.

Aj tak je však paradoxom hodnotiť kvalitu zvuku, keď väčšina mladej generácie počúva MP3. A to často s dátovým tokom 128 kbit/s!
 

Svätá pravda, nbs123!

Pred viac ako 14-timi rokmi sme si kamarátom zbastlovali super prevodník a vo veľkom sme si zálohovali LP na CD v takej kvalite, že keď sa mi do ruky dostalo nejaké komerčné remaster CD, bol som veľmi rád, že som ten prevodník vyrobil.
Pri odstraňovaní poškodených častí som zásadne nepoužíval SW, ale manuálne som opravoval mikrosekundy záznamu, čo trvalo niekedy 10 hod/LP, ale stálo to za to a nikdy by som to inak nerobil.
A tak si s obľubou pustím aj vlastnoručne remastrované CD, lebo viem, že mi to nikto "z komerčných úmyslov" nesprznil.
 

 

Ja toto robím teraz, zatiaľ som stihol asi 10 LP, fakt treba pár hodín na jedno - odstraňovanie prasknutí ručne v Audacity :-)
 

 

16 bitov je viac než postačujúce v akomkoľvek prípade, nevraviac o tom, že ide o vyšší dynamický rozsah oproti vinylu. viac ako 16 bitov má význam iba pri nahrávaní, keď je dobré mať pri surovom materiáli nejakú rezervu. veľmi dobrý text na túto tému napr. tu: http://people.xiph.org/~xiphmo...
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Kultúra