SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kanaďan Milan André chce preraziť na Slovensku: Nepotrebujem veľké pódiá (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

zamysli sa ešte

všimol som si tvoju hudbu, si dobrý spevák aj gitarista o tom potom. Lenže problém je v tom, že si pre slovákov cudzinec, stokrát môžeš povedať, že máš rád slovensko a žiješ tu, si pre nich kanaďan a aby som sa neskrýval za iných, trochu to tak cítim aj ja. Ak si kanaďan a spievaš anglicky, kto ti má uveriť, že je to inak? Ako chceš chytiť za slovenské srdce? Taká ema drobná to má iné, to je jasná slovenka a ľudia jej držia palce aby sa presadila aj vo svete, to u teba ale nefunguje. Trochu to vyzerá, že si behal po svete a keď si sa tam nepresadil, skúšaš to na malom nenáročnom slovensku, ale hoci tu veľa kvalitných hudobníkov nemáme, neznamená to, že čakáme s otvorenou náručou na cudzincov. Taká je holt naša mentalita. Podľa mňa môžeš fungovať na malých pódiách prípadne ako súčasť väčších akcií, ale samostatne to budeš mať ťažké. Ja by som vážne uvažoval nad slovenskými textami, pokiaľ chceš osloviť slovákov. Kým nebudeš spievať slovensky, neuveria ti, že to myslíš so slovenskom vážne a že tu nie si, len kým neodletíš zas niekam do sveta. Bol by to oriešok s otáznym výsledkom, ale takto je výsledok jasný. Nejaký kanaďan spievajúci anglicky ťažko nájde cestu do slovenského srdca.
 

A prečo by sa mal zamýšľať?

Naopak Milan zrejme ani netúži po tom, aby ho hrali všetky slovenské komerčné rádiá, kde by bol pre tých poslucháčov asi naozaj cudzinec. Veď svoj debut vydáva v nezávislom vydavateľstve Slnko Records. Aj zvuk jeho pesničiek nie je celkom čistý jednoduchý folk ako Sima Martausová, ale je aj jemne šmrncnutý elektronikou, ako sa to robí skôr v alternatíve a tiež nespieva až tak veľmi preafektovane, ako je to dnes v móde u mainstreamových spevákov.
Ďalej nie je pravda, že na Slovensku veľa kvalitných hudobníkov nemáme. Akurát že väčšinový poslucháč komerčných rádií buď netuší o existencii práve tej inej alternatívnej scény, alebo ju nevie oceniť, hoci je podstatne zaujímavejšia a pestrejšia ako stredný prúd. Je sústredená okolo Rádia_FM, vydavateľstiev Slnko Records, Deadred, Gergaz, Ajlavmjuzik, Hevhetia, Gotostage, agentúr Real Something a LALA – Slovak Music Export, festivalov ako Pohoda, Grape, Sharpe, Atmosféra, Hviezdne noci a centier nezávislej kultúry a klubov ako Nová cvernovka, Tabačka Kulturfabrik, Stanica Žilina-Záriečie a mnohých ďalších.
V slovenskom strednom prúde fanúšikom možno vadí angličtina, ktorej tam ani veľa nie je a tá spomínaná Ema Drobná je skôr výnimkou ako pravidlom. Alternatívna scéna je omnoho otvorenejšia a tolerantnejšia, veď aj preto sa Shina zo Slnko Records rozhodla vydať debut Milana Andrého s americko-kanadským folkovým zvukom. Máme tu hudobníkov, ktorí majú texty v slovenčine (Fallgrapp, Noisecut, Bad Karma Boy, Billy Barman, Korben Dallas, Puding pani Elvisovej, Longital, Katarzia, Archívny chlapec, Vec, Modré hory, Chiki Liki Tu a...), v angličtine (nvmeri, Bulp, Genius Locci, Gwerkova, Purist, Luvver, Diego, Elections In the Deaftown...) alebo v oboch jazykoch (Tolstoys, Talkshow, Karol Mikloš, Tante Elze, Pkrek, Rakovicky, Ivana Mer...). V prípade prevažne elektronickej tanečnej aj ambientnejšej hudby si vystačia aj bez textu (Changing Faces, Stroon, MacroNoise, Ampified Motion, Whithe...).
Čo sa týka toho zviditeľnenia sa v zahraničí, nie je to vôbec jednoduché. Majú tam množstvo podobného stredného prúdu v angličtine ako Ema Drobná a Celeste Buckingham a už vôbec nemá šancu presadiť sa niečo u nás možno úspešné, ale provinčné (IMT Smile, Desmod, Adam Ďurica, Kristína...). Nie je to jednoduché ani v alternatíve, ale tá má na rozdiel od stredného prúdu (kde je väčšinou šancou iba dnes už totálne gýčová Eurovision Song Contest) viac možností prezentácie na tzv. showcaseových festivaloch (Eurosonic Noorderslag Groningen, Iceland Airwaves Reykjavík, MENT Ljubljana, Waves Vienna, Sharpe Bratislava). Práve na tom prvom a zároveň najväčšom v Európe bola teraz v januári veľká slovenská výprava okolo Pohoda festivalu a LALA – Slovak Music Export. Slovenská hudobná scéna sa vďaka LALA – Slovak Music Export a spomínaným vydavateľstvám v poslednej dobe spája a vyšla už tretia kompilácia Ostrov hudby (spočiatku ako pocta zosnulému Jurajovi Kušnierikovi) a tiež skvelý dokument Ostrov hudby film. Asi väčšie šance majú práve interpreti so svetovým zvukom a textami v angličtine (nvmeri, Luvver...), ale môže zaujať aj niečo typickejšie pre Slovensko (Katka Máliková, Alapastel). Niektorým sa to už aj viac-menej podarilo a väčšinou ide o elektronickú hudbu (B-Complex, Changing Faces, Jimmy Pé, FVLCRVM) alebo o gitarovku bez vokálov (The Ills).
 


Najčítanejšie na SME Kultúra