SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Andrej Šeban: Kým som sa chystal na koncert, oblizovali ma dva cudzie psy. Aj to je Slovensko (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

"Ani hudbu nepočúvate?
Málokedy. Keď, tak len vážnu hudbu. Už som toho počul toľko v živote, že keď sa niečo ozve, väčšinou viem, ako to bude pokračovať."

Na tom mieste som stratila záujem o názory aj tvorbu tohto domýšľavého, do vlastného pupka zahľadeného snoba.
 

dobry postreh

to bol presne moment aj pre mna.
Ked dostal John McLaughlin tuto otazku- jeho odpved: pocuvam vsetko v muzike co sa da.
Aky to rozdiel. Aj v muzike.

Ale neviem, ci "snob" je to spravne slovo.Zatrpknutost dokaze cloveka robit bohorovnym a zmaze akekolvek stipky pokory. Neivem, zo sa stalo s Anderjom, ovsem pre mna on bol vzdy ovela lepsi sideman, nez leader.
 

 

Hm... pripomenulo mi to tú anekdotu o sovietkom spisovateľovi: Pýtali sa novinári sovietskeho spisovateľa, či čítal zahraničných autorov. A on vždy len, Net, net, net. Vy nič nečítate? pýtali sa prekvapení novinári. A on na to: Ja net čitateľ, ja pisateľ!!! Tak aj tu, on net slušateľ, on skladateľ...

Kdesi som raz čítala taký postreh, tuším od Heviera, kde hovoril práve o tomto. Že spisovateľ, ktorý nečíta, je ako futbalista, ktorý netuší, ako hrajú ostatní hráči. Spisovateľ, ktorý číta, je ako futbalista, ktorý behá po trávniku, sleduje pohyby druhých hráčov, "prepisuje" si to v hlave, ako by to zahral/napísal on sám, učí sa z ich majstrovstva, alebo aj z ich babráctva. A tak sám rastie.

A imho to neplatí len o písaní, či hudbe, ale o všetkom. Keď už sa človek uspokojí, že už vie dosť, že už mu nestojí za to sledovať iných aby sa učil - aj tak robia len brak a nesiahajú mu ani po členky - začne stagnovať. A klesať.
 

 

Z môjho pohľadu Andrejovi chýba pokora.Je v tom cítiť dosť veľké ego a akoby zatrpknutosť že si ho všíma málo ľudí.Je to bez pochýb talentovaný hudobník,len aby neostal v tej abstrakcii dlho a občas sa vrátil aj na zem.Užasný už nebohý saxofonista Michael Brecker pri otázke či ešte cvičí na saxafon ked patrí medzi svetovú špičku odpovedal, že cvičí niekoľko hodín každý den lebo vie že sa musí ešte veľa učiť.Andrej prevzal z motivačnej literatúry pojem ,tu a teraz a snaží sa to vniesť do hudby.Nieje na tom nič zlé ale pre poslucháčov to bude asi ťažko stráviteľné.Osobne si myslím že hudba sa má robiť pre radosť a ale ako sa medzi nami hudobníkmi hovorí každá hudba si nájde svojho poslucháča.Ked už spomenul tých Jazzových muzikantov 60 rokov tak si treba spomenúť pod akým tlakom hrali černošský muzikanti v rasistickej Amerike Jazz a ako im to išlo.Dodnes patria medzi špičku ale verím že o to im nešlo.
 

 

oprava saxofon
 

Polemizujem

1. Vytrhli ste vetu z kontextu, ktory pokracuje: “ Takže dám čas len tomu, čo ma prekvapí. Keď cítim: pozor, toto som ešte nepočul. Alebo: takto som to ešte nepočul.” Teraz to uz znie inak, ze?
2. Pocuvat vaznu hudbu nie je nepostacujuce ako inspiracia pre hudobneho skladatela. Dokonca sa hovori, ze staci pocuvat Bacha, aby clovek pochopil rock , blues a jazz. Vsetko je tam. Vsetky harmonicke postupy, Alikvotne tony.
3. Hevier pripodobuje spisovatela k futbalistovi a k potrebe sledovat inych futbalistov? JD Salinger absolvoval jedno studium kreativneho pisania, potom zazil skusenost s WWII, potom sa uzavrel do seba, napisal Kto chyta v zite, potom sa este viac izoloval od okoliteho sveta, a napisal dalsie genialne veci.
Van Gogh tiez nepotreboval sledovat inych maliarov, k vytvoreniu svojich majstrovskych obrazov.
Netvrdim, ze Seban je az taky genialny, ale teda urcite ma hudba blizsie k vytvarnemu a spisovatelskemu umeniu ako k futbalu.
 

 

1. Ani nie. Mne to znie stale rivnako naduto.
2. Neviem kto to hovori, ze syaci pocuvat ibs Bacha, ale imho je to rovnako naduty snob ako tento skladatel.
3. Citanie s porozumenim nie je tvoja silna stranka, co? Prirovnanie si vobec nepochopil.
 

Wtf

1. Rozlisovanie nepatri medzi tvoje silne stranky, vsak (pouzil som tvoju nadutu formu)?
2. Aby sme sa vobec mohli bavit dalej o tomto bode, musela by si mat hudobne znalosti na urovni pochopenia harmonii, harmonickych postupov, stupnic, prepajania durovych a molovych stupnic, alikvotne tony, disonantne tony a pod. Inak si len konzument niecoho co je spotrebitelsky zmodernizovany a upraveny “Bach” len o tom nevies.
3. Ked umelec ma nacitane, navnimane, napocuvane, staci mu pracovat so svojou predstavivostou a talentom, nepotrebuje “sledovat futbalistov”. Ak sa ti to nezda, tak si nieco precitaj o Jimmi Hendrix, Kurt Kobain, Amy Winehouse.
 

 

Začínam chápať, prečo sme v PISE tento rok pohoreli v čítaní s porozumením... Bohužiaľ, ja ti to vysvetľovať nebudem. Nezačnem ani obhajovať svoje vzdelanie, vyvracať tvoje čerstvo vygooglené informácie (povedať, že Hendrix a Cobain "nepozorovali futbalistov", teda ignorovali hudbu svojich súčasníkov, vtipné).

Čo sa mňa týka, aj tento "umelec" aj ty môžete pokojne ďalej žiť vo svojich komfortných bublinkách a hladkať si ego, že jedine vy viete, čo je kvalita, a každý s iným názorom je len "konzument", ktorý ničomu nerozumie.
 

Splietas

5 cez 9, ustupujes z vecnej diskusie, mas predsudky a robis odsudky. Ja som len obhajoval Sebana pred tvojou kritikou vytrhnutou z kontextu.
Talentovani tvorivi umelci staci ked napocuvaju do 20-ky, ich vrchol tvorby casto pride daleko pred 30.
Byval som na izbe pocas studia s Jozom Urbanom, viem o com hovorim. Maleho zuriveho Robinsona napisal v 18-19 ke. On ani nemal velmi cas ani potrebu vela citat, potreboval tvorit a zit naplno.
Trvam na tom, ze priklad Heviera s futbalistami na hudobnych skladatelov nesedi.
 

 

LMAO vecná diskusia? Obhajoba Šebana? A kde? Čo sú tie vecné argumenty?

Ten výpot, že väčšina umelcov dosiahne vrchol pred 30? Tak tým si mu fakt pomol, som si istá, že ti je za to hlboko vďačný.
Alebo to trápnučké odvolanie sa na autoritu Joža Urbana? To, že si s ním bol na izbe z teba jednoznačne robí experta na život a tvorbu umelcov. Škoda, že si nečítal aj Utrpenie mladého poeta, možno by si si radšej spomenul, že si bol na izbe s niekym iným.
Alebo to ako trváš, že prirovnanie, ktoré si nepochopil nesedí, pretože sa nevieš preniesť cez to, že niekto prirovnáva umenie k športu?

Možno by aj bolo zábavné sledovať, či prerazíš dno, ktoré si dosiahol tým "Ja som bol na izbe s Urbanom!", ale nemám na to čas. Takže pekne počúvaj Šeb- ach, či vlastne nie, ten už je podľa teba za zenitom, veď má po tridsiatke. :D
 

Fuha

Napis co si ty v zivote dokazala, ked kritizujes Sebana. To ze sa ma snazis ponizovat a uplne odchadzas od vecnej diskusie nieco hovori.
 

 

Ani ja nie som k tomuto Šebanovmu výtoku taká prísna. Myslím, že mu rozumiem. Clovek čo už dlhšie žije má už veľa napozerané a veľa pozná. Ako bývalú filmovú fanúšičku ma prestali filmy bavit, lebo príbehy a postupy začali byt pre mňa hodne predvídateľné. Na filmy chodím ďalej, len to uz tak neprežívam, no.
 

Presne

preto uz radsej nepozeram svoje oblubene filmy spred 20 rokov, resp. ked si nieco pozriem tak sa nestacim cudovat.
 

 

A naozaj je to tým, že sú filmy predvídateľné?

Lebo moja skúsenosť je, že keď ľudia začnú hovoriť, že už ich hudba/filmy/knihy/atď nebaví, že už všetko počuli, videli, čítali, zažili...

a) ich záber je príliš úzky. Napr. pozerajú filmy z rovnakého žánru, obdobia, kultúry, s využitím podobných naratívnych postupov. Len to, čo sa pohodlne zmestí do ich komfortnej zóny. Všetko je predvídateľné, pretože sa (hoci často podvedome) vyhýbajú všetkému, čo by ich mohlo prekvapiť. Sú prejedení toho istého, no pritom málokedy "riskujú" tým, že si pozrú niečo úplne iné, mimo ich vychodeného vkusu (pričom podstatné ani nie je, či to "iné" je experimentálny film, alebo anime).

b) úzko súvisiace, ale predsa trochu iné: "zostarli" (úvodzovky preto, že sa to môže týkať aj vekom mladých, ide skôr o vnútorný postoj). Kedysi možno hľadali a objavovali, ale už ich to nebaví, sú spokojní s tým, čo majú, a už len chcú v pokoji dožiť.

No ak im to stačí - ich rozhodnutie, ich život.

Pokiaľ nezačnú predstierať, že to z nich robí expertov, a že táto obmedzenosť výberu/vyhorenosť je vlastne prejavom umenia. Tvrdiť to samozrejme môžu. Ale nemôžu sa čudovať, ak sa im preto iní vysmejú.
 

 

Nie, nie, žiadny expert nie som. A k tomu a) len toľko, že neviem nakoľko je môj záber úzky, ale pravda je, že niekededy sa mi zdá, že v rámci "prekvapovania" siahajú umelci často do marginálnych tém alebo z prsta vycucaných konštrukcií.
Mozno som práve potvrdila vaše a) aj b). Hahaha.
 

 

a) no neviem. priznam sa ze pocuvam jeden hudobny styl v ktorom rozlisujem 2 druhy hudby. Jeden v ktorom sa dookola opakuju tie iste postupy, ale ako pise seban proste predvidatelne. V tom druhom v podstate tiez ale je tam nieco nove co sa mi niekedy paci a niekedy nie.
 
Hodnoť

 

On bol vždy taký "zvláštny". Hudbu iných interpretov nepočúva a určite ich ani nepozerá.
Je to škoda, lebo napriek jeho slušným muzikantským kvalitám by sa mohol ešte k niečomu aj priučiť.
 
Hodnoť

je to clovek s s vlastnym nazorom

a hlavne vyborny muzikant... Andreja si pamatam este z cias, ked nahral album Co dom dal. Je to jeden z mojich najoblubenejsich jeho pocinov... Neskor sa sam o tomto albume vyjadril v zmysle, ze neico take uz nechce nahrat, alebo take cosi. No nastastie sa zucastnil na vela inych, skvelych a kvalitnych projektoch, hlavne s Buntajom a Rozsom.

Dnesny svet ludia ako Andrej, a umelci vseobecne, asi vnimaju trosku citlivejsie ako my, bezni konzumenti. Nedokazeme vypnut tak, ako dokaze on, co mozeme vidiet aj pri jeho hre. A toto jeho vnimanie okolia a diania vo svete moze byt dovod, preco sa do seba tak uzatvara... kazdopadne, je to skvely muzikant a vo vela jeho nazoroch je kus pravdy. S niecim sa suhlasit mozno neda, ale on nas do toho ani nenuti.

drzim mu palce.
 
Hodnoť

koncert spred 3 rokov

s Fabrickým a Śelepom mi - ako hovoria mladí - "urval dekel", a to teda mám napočúvané fakt dosť. To, že niekomu povie, že nepočúva nič zo súčasnej tvorby, môže byť napríklad póza. Ako skladateľ, aranžér toho má nakoniec napočúvaného z minulosti určite viac, ako my všetci dohromady. Každopádne jeho talent a hudba o niekoľko tried prevyšuje tvorbu rôznych spomínaných "záujmových krúžkov", akokoľvek komerčne samozrejme úspešnejších. On je proste originál a ide svojou cestou. Géniovia to mali vždy zložité. Ďakujem za pekný rozhovor.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Kultúra